Sida 1 av 12
Golf Mk1 GTI 1.8 16v Turbo - 436whp - Nya bilder
Postat: fre okt 17, 2008 8:37 pm
av vejne
Tänkte lägga upp lite info om mitt projekt.
Jag har tagit ur originalmotorn och satt ditt KR blocket tomt och byggt om lite motorfästen etc.
Tänkte bygga grenrör, insug mm och sedan ta bort allt och besikta med original motorn och fixa finish på grejerna.
Info:
Golf mk1 GTI -83a
16v KR motor.
02a växelåda.
Garrett GT4082S
*Smidda H-profilstakar JMS
*ARP topplocksbult
*ENEM kammar steg 4/5
*1600cc Spridare
*Nya lager
*Kina intercooler
*Audi 3b kolvar.
*2skivig Tilton koppling.
*Sprut (EMS)
* Värre ventilfjädrar och mekaniskalyftare.
*MLS packning
+ massa annat
Lite bilder.
Kommer snart mer uppdateringar.
Postat: fre okt 17, 2008 10:37 pm
av skogsboo
de va ingen liten turbo du skulle ha:P
Postat: fre okt 17, 2008 10:48 pm
av Urban Lindström
Kul med en tråd med turbogolf
Denna tråd skall helt klart följas
Är det 02a lådan som håller bäst och sitter den original på kr 16v motorn?
Postat: fre okt 17, 2008 11:20 pm
av Amazonic
av storleken på turbo så ser det ut som aldeles lagom projekt u

Postat: fre okt 17, 2008 11:44 pm
av A.Jönsson
Vad är det för utväxling på högsta växeln i den lådan ??
CHD har 0.74 på femman.
Var kommer turbon ifrån ??
Mecka i en rakställd Audifemma med bakhjulsdrift...
Postat: lör okt 18, 2008 6:57 am
av Beeemerboy
Jösse skrev:Vad är det för utväxling på högsta växeln i den lådan ??
CHD har 0.74 på femman.
Var kommer turbon ifrån ??
Mecka i en rakställd Audifemma med bakhjulsdrift...
En 9liters Scania buss...
Postat: lör okt 18, 2008 9:27 am
av vejne
Angående utväxlingen i lådan har jag ingen aning men går väll att kolla upp.
Turbon har 56mm in och runt 65mm ut. Den är ganska stor men borde få lite tryck vid 5000varv och varvar man en 8-9000 borde det bli lite register allefall. Men blir det kalleanka får man byta till en mindre men man måste ju testa först.
Bild på turbon.

Postat: lör okt 18, 2008 12:09 pm
av flobb
nää en golf

de här ska följas

Postat: lör okt 18, 2008 1:08 pm
av Vr6_mannen
flobb skrev:nää en golf

de här ska följas

ja tror det är en sån som jag har på min Bil med men jag har bara 8v börjar ladd vid 3500varv sen typ fullt vid 4000 något... men då kör jag på orginal G60 kam så
Postat: lör okt 18, 2008 3:56 pm
av flobb
Vr6_mannen skrev:flobb skrev:nää en golf

de här ska följas

ja tror det är en sån som jag har på min Bil med men jag har bara 8v börjar ladd vid 3500varv sen typ fullt vid 4000 något... men då kör jag på orginal G60 kam så
haha misstänker att någon har citerat fel person

Postat: sön okt 19, 2008 6:38 pm
av vejne
Postat: sön okt 19, 2008 7:04 pm
av anto
Härligt bygge jag har en kr topp som är portad med nya ventiler mm tillsalu skicka ett pm om det är intresant.
Postat: mån okt 20, 2008 7:22 am
av Dannelator
Är den designen på plenum verkligen optimalt? Känns som flödet inte blir tillräckligt? Men det är bara en teori
Tufft projekt e det iaf!
Mvh Daniel
Postat: mån okt 20, 2008 5:12 pm
av henkeboi

perfekt turbostorlek, detta blir kul! håller domdär växellådorna för sånhär galenskap?
Postat: mån okt 20, 2008 6:37 pm
av vejne
henkeboi skrev:
perfekt turbostorlek, detta blir kul! håller domdär växellådorna för sånhär galenskap?
Dom ska hålla för lite över 300hk har jag hört. Men jag hoppas få mer hästar en det, så man lär få byta låda lite då då.
