Sida 1 av 2

Grunden till nya grenröret lagt! :) *uppdaterad*

Postat: tor feb 10, 2005 9:06 pm
av Daniel Bjälevik
Har kapat till nya grenröret nu,bara det roligaste kvar .... :roll:

Bild


Åsikter? ;)

Mvh Bjäle

Postat: tor feb 10, 2005 9:32 pm
av Jonas CRX VTi 94
Porrigt! Svetsa inte fel nu.... :D

Postat: tor feb 10, 2005 10:14 pm
av mattias
Punktar du ihop det med MIG allt eftersom du tar isär det sen eller?

Postat: fre feb 11, 2005 1:23 am
av marmander
Hoppas innerligt att du lyckas få till bra svetsar utan att det slår sig!
Är det TIG som gäller??

Ser kanon ut! :D

/Simon

Postat: fre feb 11, 2005 7:36 am
av q7even
Samma längd eller?

Postat: fre feb 11, 2005 10:47 am
av Daniel Bjälevik
Från början va längden i stort sett lika,fick dra om ettans o tvåans rör mot vad jag hade tänkt mig så nu vet jag inte längre,va lite trött när jag åkte från garaget igår så jag mätte aldrig!
Hade tänkt punkta ihop det nu på plats,för jag har ingen tillgång till TIG i garaget,sen bygger jag nån form av jigg som jag tar med mig o sen får jag klura lite o kapa isär det!
Slutresulatet ska bli mycket intressant o se då jag inte har så stor erfarenhet av TIG o det här blir det första grenröret jag bygger!men det ska nog gå bra!
Uppdaterar sen om det lyckades lr sket sig totalt ;)

Mvh Bjäle

Postat: fre feb 11, 2005 2:24 pm
av q7even
Extern WG?

Postat: fre feb 11, 2005 3:36 pm
av mattias
Bäst att du fixar några momentstag att hålla i turbon med, mot motorn, så det inte bryter så mycket.

Postat: fre feb 11, 2005 3:57 pm
av Daniel Bjälevik
Jo det ska dit stag mellan toppen på motorn o turbon ,kommer sen :)
Extern WG ska dte oxå bli,funderra dock om jag ska ta ut ett rör på varje sida om collctorn lr två rör uppe på den?

//Bjäle

Postat: fre feb 11, 2005 4:21 pm
av marmander
ta ut två rör precis innan turbon, lämpligtvis två böjar och led dom sedan till ett rör som du delar med en mellanvägg.
Du har ju gott om plats där på ovansidan..

Postat: fre feb 11, 2005 5:00 pm
av Daniel Bjälevik
marmander skrev:ta ut två rör precis innan turbon, lämpligtvis två böjar och led dom sedan till ett rör som du delar med en mellanvägg.
Du har ju gott om plats där på ovansidan..
Jo precis men ska man ta et på varje sida av colektorn,lixom i mitten lr uppe på?? klurar på om uppå på blir sämmre od et skulel bli bättre med ett i mitten på varje sida?
Up ska dom ledas iaf för WGn hamnar mellan motor o turbo typ nånstans

Postat: fre feb 11, 2005 5:35 pm
av marmander
Ett från varje på mitten är mitt förslag.. dom ska gå ihop till ett rör, men vara delade ända fram till ventilen.

Postat: fre feb 11, 2005 5:45 pm
av mattias
Det spelar nog inte så stor roll om dom tas uppåt heller, det finns mer utrymme att dra rören upp mot turbon och det är mer i flödesriktningen så det är kanske till och med bättre? Tror faktiskt det spelar mindre roll, men närmast turbon är där du ska ta ut dom givetvis, i kollektorn, som alla förstår.

Här är grenröret Jens körde 10.95 med på sin B20:
Bild

Postat: fre feb 11, 2005 7:44 pm
av marmander
Som Jens har byggt menar jag, fast att man tar två st böjar som man drar i flödesriktningen.. för att inte störa flödet..
Ja ja.. svårt att beskriva bilden man får i skallen :?

Postat: fre feb 11, 2005 10:34 pm
av Daniel Bjälevik
så här blev det när jag fick punkta ihop det
Bild


Jo jag förstår hur du mednar marmander,o jag tror det blir så.tänkte på det,om man bara har anslutningen i grenröret i bra vinkel kan det väl inet spela någon roll om man drar röret bakåt mot flödesritkningen sen? avgaserna e ju deran inne i röret då??

//Bjäle