Sida 1 av 6
Sovjetracern - projekt separat oljesystem för turbon inlett!
Postat: tis okt 21, 2008 8:54 pm
av Wikimoe
EDIT: nya läsare kan skippa de första tre sidorna då de är skräp, trodde de gick att bygga överladdat med skrotbitar man hittat bakom kohagen. Nu ska det göras ordentligt med en gång, det SKA få kosta, dock inom rimliga gränser.
-
Ja, hej wiktor heter jag och jag ska bygga turbo och bli värst av alla på detta forum.
Njae, dåliga skämt åsido så vet jag inte om jag törs starta en tråd ens med tanke på hur hög klass det är på byggena i detta forum
Ryms det ett budgetbygge på nybörjarnivå?
Planen är att lära mig bygga turbomotor, jag har en del erfarenhet av sugmotorer, oftast snikbyggen då de suttit i folkracebilar. Så helt tappad bakom vagnen är jag inte, överladdade bilar har jag dock inte ens kommit i närheten av.
Så upptäcker ni att jag sätter turbon åt fel håll, monterar intercoolern på taket eller nåt så säg till, jag vet nog inte bättre.
Då detta är det seriösaste internetforum jag stött på så hoppas jag på massor med konstruktiv kritik och tips och inte dryga saker som "varför sätter du inte volvomotor i den istället?"
Postat: tis okt 21, 2008 8:55 pm
av Wikimoe
tar bort gamla bilder på garaget för att få plats med nya så det blir få bilder på de första sidorna
Postat: tis okt 21, 2008 8:58 pm
av Rydberg
Wikimoe skrev:nähä det funkade visst inte
vad gör jag för fel?
hehe, är mkt lättare o lägga upp bilderna på garaget o sen bara kopiera ubc länken därifrån o klistra in...e du emdlem där?
Postat: tis okt 21, 2008 9:00 pm
av mrgasser
fan vad fränt med ladaturbo!
Garagekompisen har en -73 1500s (?) som han körde rally med förr. Balanserade bottendelen, tjänade 25hk?
lycka till

Postat: tis okt 21, 2008 9:02 pm
av mrgasser
skaffa konto på
www.photobucket.com annars. När du lagt upp bilderna så är det bara kopiera länken till höger om "IMG code" (som finns under bilden du vill lägga upp)
Postat: tis okt 21, 2008 9:29 pm
av Wikimoe
Skaffade först ett konto på photobucket men fattade inget av sidan
Håller på att kränga upp på garaget nu men det tar tid med NMT uppkopling...
Kan väl tillägga lite info om bilen medan:
Det är alltså en Lada 2104 GLT ifrån det ljuva året 1987. Skall förses med respirator från en Saab 9000.
Grenröret blir till att börja med en adapter ifrån originalgrenröret, har lagom långa rörstumpar som är 36mm invändigt, blir det för klent? jag är inte ute efter max effekt nu direkt, vill bara lära mig bygga en väl fungerande turbomotor.
En enkel stromberg ska förse traktorn med bränsle, verkar vettigast att börja med det då det är ett beprövat koncept.
Om någon har en IC med ca måtten 3" tjock, ~200mm hög och totalt 400mm bred så är jag intresserad.
Nu till frågorna, de kommer att vara många under byggets gång misstänker jag så jag hoppas att någon kan ge mig svar på dem
Behövs vattenkylningen till turbon? lika bra att koppla in när man ändå håller på eller är det bara onödigt?
Kompressorhuset, går det att vrida hur man vill? sitter ju 4st bultar som håller det och min gissning är att det är bara att lossa och vrida 1/4 varv och dra fast igen, är jag ute och cyklar?
Postat: tis okt 21, 2008 9:30 pm
av Wikimoe
råka trycka på knappen två gånger så de blev dubbelpost
jag och datorer...
Postat: tis okt 21, 2008 9:37 pm
av Wikimoe


jaja, skryt lagom med era lastbilsturbos

öppnar för lite bättre vevhusventilation

Äsch, jag lägger igen det istället, kanske inte skulle funka så bra

Okej, jag ljög, detta ska bli nya insuget. drar det över ventilkåpan av utrymmesskäl men var tvungen att sänka ner det i kåpan för att de inte ska ta i huven.
Det var de bilder jag orkade med ikväll. kommer väl fler eftersom det händer nåt i garaget
är för övrigt också intresserad av att köpa en till motor!
Postat: tis okt 21, 2008 9:52 pm
av Vrålapan
Härligt att du har lika bra koll på datorer som jag
Det är alltid givande att börja från noll, har man då kompetensen att erkänna att man inte är så duktig på det man vill göra så är det ju alltid en bra början, det värsta som finns är specialister som är okunniga!
Du har ju förmånen att på Sävar finns det kompetens som bräcker det mesta, så snurr på motorn kommer du få
Lycka till, en Lada med snyt är alltid kul
Postat: tis okt 21, 2008 9:59 pm
av taz82
skojjigt bygge!
Nu får man väl faen för det... Men jag tycker mig urskilja ett hjulhus vid
grenröret = längsmonterad motor + RWD? Kan se fel också....
Postat: ons okt 22, 2008 4:07 am
av jol
Kommer ic'n från en Saab eller? Har inte sett den versionen med utloppen en bit upp förut.
Om du kan mäta lite på den kanske jag köper den av dig, vad har du för email så kan jag skicka en skiss på de mått jag är intresserad av.
mvh
Peter
..
Postat: ons okt 22, 2008 5:14 am
av Evert
Var det du som var inne på jobbet (demon) igår och sökte en ic ?
Här finns entusiasmen iallafall

Postat: ons okt 22, 2008 6:36 am
av Driddler
Ingen kommer anklaga dej för putsbög när du öppnar huven i alla fall
Kan bli kul att följa med lite raggarlösningar.Huvudsaken att allt som ska funka funkar bra.
Postat: ons okt 22, 2008 10:41 am
av Cpt Tuttle
taz82 skrev:skojjigt bygge!
Nu får man väl faen för det... Men jag tycker mig urskilja ett hjulhus vid
grenröret = längsmonterad motor + RWD? Kan se fel också....
Japp, Ladas äldre modeller (innan Samara) har det... Baserade på gamla Fiat 124 som de är...
Postat: ons okt 22, 2008 10:58 am
av loop
Cpt Tuttle skrev:taz82 skrev:skojjigt bygge!
Nu får man väl faen för det... Men jag tycker mig urskilja ett hjulhus vid
grenröret = längsmonterad motor + RWD? Kan se fel också....
Japp, Ladas äldre modeller (innan Samara) har det... Baserade på gamla Fiat 124 som de är...
Har hört att när FIAT importören i Sverige fick kolla på en Lada på 80-talet så sa han att de var bättre än när de sålde dem, vilket säkert kan stämma.