Sida 1 av 1
Lagg
Postat: tis okt 21, 2008 10:48 pm
av Chris the rat
Hej
Har en fungerande motor men tycker den är lite seg på att komma igång. Stampar jag fullt vid 2500rpm tar det tid innan det hönder något, käns ganska trött tills varvet har kommit upp till 3-4000rpm då den skjuter fart. Är det någon som kan titta på specen min och kanske ge lite ledtrådar på hur jag skulle förbättra svaret?
Cheva 350 oborrad, 010 block, 4 bultad
Vev Smidd originalvev
Stakar Original
Kolvar: Flata original kolvar med 4 uttag för ventilerna
Kam: Competition cams CS280H-10, 0.48 lyft, 230 duration vid 0,05, 110grader separation, 2-6000rpm
Lyftar: Original 1,5
Toppar: Smog toppar med 76cc förbränningsutymme (komp ca 8,5)
Insug: Enplans Streetdominator….. modifierat för 8 spridare
Spridare: 630cc Siemens deka, högohmiga
Turbo: GT42, Insug A/R=71, avgas A/R=1,54, Inlopp=4”
Wastegate: KL-racing 60mm
Dumpventil: KL-racing
Oljepump: Melling högvolyms, ARP drivaxel
Avgassys: 2,5tum dubbelt
Downpipe: 3,5tum
Headers: 4st di=38rör som går in i ett di=70rör (loggheaders) / sida
Trottelspjäll: 75mm KL-racing
Insprut: Megasquirt V2, extracode
Tändning: Wastedspark, 2 EDIS spolar, 4 VB921
Trigger: 36-1 triggerhjul på veven
Lambda: LC1 bredband
Tack / Christian
Postat: ons okt 22, 2008 6:50 am
av schwitzer
Detta påminner en hel del om min motor! Jag har samma karaktär som du beskriver, jag har 2.73 utv och 4l80e låda. När man trampar på gasen drar den linjärt till 4000 rpm för att sedan explodera vid 4800-5000rpm. Drar den till 6000 rpm, nu har jag en mycket större turbo än du så den är lite trög. Mitt recept är:
355:a
8.5 i komp
Brodix 200rr toppar
Holley stealtram insug
0.5 lyft 230insug 236avgas 100 grader lobesep Vippor 1.5 utv
Megasquirt 2 V3
900cc spridare
Edis 8 2 spolar tändning
WG kl-racing 50 eller 60mm
Jag laddar ca 1 bar och lider av ett för klent avgassystem, byter turbo i vinter till en S372 Bullseye turbo för bättre respons samt grövre avgassystem.
Lite erfarenheter jag har som du kan kolla på är :
- Har du ställt tändningen rätt? verifierat med stroblampa att Megatune visar rätt värde på skärmen. ( Jag lyckades köra ett helt år med 17grader sen tändning för jag hade turbon ivägen så jag inte kunde kolla efter installation). Kolla så att inte tändmodulen kör i limphome mode.
- Har du lågstallande turbin samt 2.73 i bakaxel så kommer bilen att bli seg med denna kamaxel.
När börjar din turbo ladda och hur mycket?
// Kristian
Postat: ons okt 22, 2008 11:26 am
av Chris the rat
Kul, samma motor, samma koncept och samma namn!! Och ett 1 bar! Så långt har jag aldrig vågat, min motor är inte den friskaste. Men i vinter har jag tänkt och riva den för att gå igenom. Som mest har jag varit kring 0,7-0,8 och max jag varavar är uptill 5500. Jag försökte titta lite i loggar jag har gjort men det var inte så lätt att hitta ett entydigt svar. ibland gick MAPen genom 100 kring 1500rpm, ibland inte förräns 2500rpm. hur som helst ser kurvan ut som ett skidhopp, trycket rusar uppe vid 5000rpm. Jag använder overboost protection i MS och klipper tändningen vid 0,7. Angående drivlina har jag en manuell M22 och 3,42 i bakaxeln. Tror lådan har 2,2 på ettan så det är kanske inte helt optimalt, skulle vilja ha 4,10 i bakaxeln.. Tändningen står rätt mellan MS och verkligheten men om det jag har i tabellen är korrekt vet jag inte. Jag har kring 36 grader som max och minskande vid ladd. Jag återkommer med en länk till den tändningstabell jag använder.
I mitt avgassystem sitter det två stora ljuddämpare av kammartyp vilket jag förstått kanske inte är så bra, skall prova utan dessa. Borde ge mindre mottryck men jag tror inte detta är mitt problem då laddet är dåligt vid låga varv. Då är inte flödet så stort och ett dåligt flödande avgassystem borde inte märkas så mycket.
Kammen har jag funderat på om inte en för lägre register skulle vara bättre. Har inte tänkt varav motorn så mycket mer än 6000rpm iallafall.
Tycker att turbon jag har borde vara liten och mao ge ett tidigt ladd och en vridstark motor (inte för att jag förstår något av A/R osv) men istället har jag en karaktär av en jätteturbo. Har läst om andra som byggt motsvarande och de har fått bilar med allt för smala bakhjul!!!
/Christian
Postat: ons okt 22, 2008 1:47 pm
av schwitzer
Hej igen! Jag tror ditt avgassystem stryper din motor + spoolup tiden, jag har ett enkelt 3" med 1st fullflödesdämpare (som jag kommer att byta ut). Detta ger så mycket mottryck att min WG inte behöver reglera, går inte att ladda mer än 1 bar.
Detta påverkar lagget påtagligt, ifjol mätte vi mottrycket före turbon på polarens corvette och det låg över 3bar när laddet var 0.9 bar. Han körde en liknande setup som vi och hade ett gt42 aggregat, enda skillnade var att han körde en annan kamaxel med 114 grader lobesep.
Den setupen var mycket raskare än min och jag tror det beror på kamaxeln + att convertern gjorde att han låg på 5000 varv så fort han trampade på.
Jag kan tillägga att även min bil är totalt omöjlig att lägga en burnout med, går 100km/ på 1:an 170 på 2:an 250 på 3:an. Det finns mycket pulver men det är så linjärt så att den aldrig släpper bakhjulen, ganska bra faktiskt så man inte åker av vägen.
Nu i efterhand så skulle jag välja en annan kamaxel som tål lite mottryck. Jag byter i vinter som jag sa till en turbo som har 72mm in och 74mm ut, det tror jag blir perfekt för en gatbil.
Min nuvarande turbo som jag körde i år är 72mm in och 88mm ut, 3":s avgassystemet visste jag var klent men jag ville testa då det var dyrt att bygga mitt nuvarande i rostfritt. // Kristian
Postat: ons okt 22, 2008 5:07 pm
av Christian L
Kul att det är igång, tror att jag pratat med dej i telefon för något år sen, jag har en iroc camaro som jag sålde mitt kitt ifrån!
Kolla gärna:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... light=iroc
Låter skumt att ni har så sent ladd, jag hadde större problem med tidigt ladd, surgade ordentligt på 2500varv! Började ladda vid ca 1800varv! Min turbo var ju en hx55a med 66mm in 82mm ut 25ans avgashus! Men kolla att allt är tätt mm då ska den ju ladda i sinne med så små avgashus som ni båda har! Jag körde 4" avgassystem. Hadde maxladd på ca 1.3kg och det fanns mellan 3300-6000varv
Jag har manuell t5låda och ca 3.0 bakaxeln
Kör denna kam
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
Mvh Christian
Postat: ons okt 22, 2008 9:37 pm
av Chris the rat
Finns det bara kristian 'er här?? Jo det var vi som pratade, faktiskt ditt projekt som trigga igång mig! Tack för tipsen
Här är min bränsle och tändningsmap
http://www.djupdalen.se/Camaro/Camaro_7 ... 081001.JPG
http://www.djupdalen.se/Camaro/Camaro_7 ... 081001.JPG
min kam har 110 lobe separation, skillnad mot 114. Kanske detta påverkar?
Provar kanske i helgen med att bara köra med downpipen, borde ge glada grannar men framförallt svar på om det är mottrycket som förstör
Postat: ons okt 22, 2008 10:08 pm
av Christian L
kan ju hända att cammen gör lite skillnad men skulle tro att en stor del sitter i dina "usla" grenrör? Jag körde helt odämpat 4" avgassystem. Men det skulle ju vara intressant och veta hur mycket mottryck det är i grenrören.
Postat: sön nov 02, 2008 4:44 pm
av Chris the rat
Har pysslat lite i helgen och dels hittat en sladd som vibrerat av till ena spolen!!! Var ute igår och prova lite och motorn gick jämnt och fint igen! YES!! Efter det tog jag ned avgassystemet och provade idag med bara min 3,5tums downpipe. Dånade fint och jag tyckte den svarade mycket bättre! Var lite svårt att få en riktig bild då vägen var kall (nån grad varmt) men på de torra stäckor jag hittade spann den fint ettan, tvåan och trean!! Kändes riktigt roligt!! Verkar som mitt avgassystem har varit trögt för turbon. Får väl bygga nytt i vinter.
/Christian