Sida 1 av 3

ramlager disskusion långt inlägg, läs gärna

Postat: fre okt 24, 2008 5:37 pm
av Tommy Luhr
I johan johanssons tråd (mattröda pv:n som åker 8:or här på forumet)
Så disskuterades lager och vevar och vad som gör smörjningen bättre och sämre,varför dom är byggda som dom är.

Anledningen till att jag startar denna tråden är att jag vill ha reflektioner från folk som kört lagerras och folk som fått sina lager att hålla.

Motorn som vi talar om är ju som vanligt en volvo.
B230 90-talare med bättre lagren.

På ramlager är det spår i övre delen av lagret som fördelar ut oljan från oljehålet i blocket.
undersidan av lagret som ligger i överfallet är ett platt lager likt dom som sitter till vevstaken.

Frågan är om det skulle gå att tjäna nått på oljefilmen om man fortsatte lite med spåren i undre halvan?

Alltså som dom lagren ni ser här
Bild

Jag kan ju få för mig att på en högprestanda motor så blir det lite sämmre med oljetillförsel längst ner på ett std lager och oljan ligger då kvar längre och blir varmare än den borde o0ch på det viset blir det en sämre oljefilm.
Mina spekulationer bara och inte baserat på någon vetenskap.

Men skulle tro att det hjälpte lite om man slipade upp spår eller köpte en ny lagersats så man får spår runt hela ramlagret för ny och fräsh olja.
Men det kanske inte går att blanda två lagersatser ens, kan ju vara parade, vet inte det.

Vad tror ni?

Jag har aldrig kört lager ras på en sådan motor, ändå har jag åkt med mycket mettis och vatten i oljan.

kört med ombyggt b20tråg och ombyggd std fullflödes pump med 1,26sek i 60foot.
Inte ett fel var det på lagren efter en säsong.

Men nu vill jag lära mig mer om lager och oljan och dess egenskap.

Erfarenheter ideér och kunskap är välkommet i tråden här

Postat: fre okt 24, 2008 7:31 pm
av Kadett4wd
man brukar juh köra lager med spår runtom för att säkra oljetryck till vevtappen.
i övrigt tror jag inte ramlagren skulle må dåligt att köra som de är.

utan man köper två satser till Audi till exempel för att säkra smörjning till vevlagret.

Postat: fre okt 24, 2008 8:46 pm
av Tommy Luhr
det är en idé jag har bara detta.

Man funderar ju på så mycket att man blir grön i ansiktet på kvällarna haha..

Skall ju köra med torrsump och vacum pump nu.

Postat: fre okt 24, 2008 11:18 pm
av Nisse Hult
Men en högprestandamotor behöver väl all den lageryta den kan få antar jag.

Ett annat trix är att där oljan kommer in i veven, via bakersta ramlagret på csb,
kan man borra ett hål på motsatta sidan om det hål som redan finns.
Kan vara en dimmension mindre.

Då blir det tryck och flöde i 360 grader istället för i 180 grader som original.
.

Postat: fre okt 24, 2008 11:25 pm
av larsat
intressant disskution, vad sägs om detta:
Bild
"Nissan bearings to the left and the Honda bearing we are using to the right. The oilfilm can theoreticly hold twise as high load with the right bearing because the aint no holes in them."

gäller iofs inte ramlager utan vevlager men är skrivet av killen som byggde muppen nissan vad jag förstår.. läste där häromdagen..
( http://www.madtech.se/bilder/facts/129.jpg )

Postat: fre okt 24, 2008 11:42 pm
av nilsan
Ursäkta för en oförstående med det högra vevlaget: Hur kommer oljan in? hade likadant på min lancia o det funkade bättre än org.

Postat: lör okt 25, 2008 12:21 am
av The
genom veven?

Postat: lör okt 25, 2008 12:23 am
av nilsan
Kikade lite: Såklart!*slår huvet i bordet* tack. Men hur som hellst så verkade det funka som bäst utan spår i lagren iaf.

Postat: lör okt 25, 2008 12:38 am
av Tommy Luhr
Nisse Hult skrev:Men en högprestandamotor behöver väl all den lageryta den kan få antar jag.

Ett annat trix är att där oljan kommer in i veven, via bakersta ramlagret på csb,
kan man borra ett hål på motsatta sidan om det hål som redan finns.
Kan vara en dimmension mindre.

Då blir det tryck och flöde i 360 grader istället för i 180 grader som original.
.
intressant..
Skall kolla hur veven är byggd.

Men det rör väll endast vevlager, eller hur var det nu, det går olja från ramlager till aggregataxeln väll?
ja på tre har jag för mig så kommer det från huvudkanalen på andra sidan.

Måste tänka ibland.

Vad tror ni om dom små slipade spåren i bilden högst upp?
det är max lageryta i botten men ändå styr det ner oljan mer.
Tydligen skall det vara en fördel med smala lager om man varvar mycket.

Postat: lör okt 25, 2008 12:43 am
av The
Tommy Luhr skrev: Tydligen skall det vara en fördel med smala lager om man varvar mycket.
Fördel pga lägre friktion eller hållbarare?

Postat: lör okt 25, 2008 1:11 am
av Tommy Luhr
låt gissningsleken börja, jag är så trött så jag skall inte ens gissa.
Men det var vad jag blev tillsagd när jag skulle rita upp ett nytt block.
tänkte rita det för b23lager gång direkt.
Men det blev jag avrådd till, smala lager var bättre vid varv.

Hjälp någon insatt och kunnig

Postat: lör okt 25, 2008 5:53 am
av larsat
om det är fördel MED spår, vilket vi inte vet :), så måste det ju vara lättare att göra ett runtgående spår i veven och sedan köra med helt platta ramlager och göra så lite hål i dessa som möjligt.. (bara ett litet hål för inkommande olja?) :roll:

Postat: lör okt 25, 2008 8:58 am
av Martin H
Tommy Luhr skrev:låt gissningsleken börja, jag är så trött så jag skall inte ens gissa.
Men det var vad jag blev tillsagd när jag skulle rita upp ett nytt block.
tänkte rita det för b23lager gång direkt.
Men det blev jag avrådd till, smala lager var bättre vid varv.

Hjälp någon insatt och kunnig
även lager-hastigheten blir lägre med ett 230 mot ett 23 lager vilket gynnar högavarvtal, kryssborrning av vev tapparna kan väl vara en väg att gå men är mer aktuellt på en storlagrad motor på höga varv. nä rätt lagerspel o oljetillförsel vid alla varvtal och bra olja är nog melodin. nån som vet hur tex en kina stake serut o beter sig vid 8000rpm gämfört med tex en verdi ??
edit: läste vevlager :doh: morgontrött.

Postat: tis okt 28, 2008 4:15 am
av MotorKnyttet
Här är lager till BMW E30 M3 sport EVO, dom varvades det jävligt friskt med i DTM, GR:N, och gr:a. Så något positivt borde det väll finnas med en sådan utformning.

Bild
Bild

Eller?

//Tobbe

Hej

Postat: tis okt 28, 2008 7:20 am
av calle Bengtsson
Enligt en artickel i Race tech enginering så var smörjfilmen som starkast utan spår i vevlagret skall se om jag hittar Tidningen, så kan jag posta Artickeln,