Sida 1 av 2

kam val ?? nån som har nått bra tipps

Postat: fre okt 24, 2008 7:45 pm
av sidenmark
hej är det nån som kan hjälpa till med lite tipps på vad för kam jag ska välja ??

har en bmw med m30 motorn som bromsades hos ppf här i sommras
809 hk på driven 0ch 933 nm

kamen jag körde var

M30 Z55 turbo
Turbo kamaxel. 284 grader. 11.2 mm lyft och 113 graders lobseparation.

så är det nån som har nått bra tipps på vad som kan vara optimalt ??

mvh robban

Postat: fre okt 24, 2008 7:52 pm
av Blom
du lär få beskriva bra mycket mer än så om du ska få nån hjälp :wink: :doh:

volvo

Postat: fre okt 24, 2008 10:20 pm
av johan johansson
räcker inte det :shock:

beror ju på vad man ska ha bilen till

Postat: fre okt 24, 2008 11:06 pm
av knotan
optimalt för vad==??? vad vill man uppnå för skillnad?? hur beter sej motorn med nuvarande kam??

Postat: ons okt 29, 2008 7:10 pm
av sidenmark
lite broms papper med samma kam men olika turbos
585hk är med en hx50 63mm in med 22 avgashus
809hk är med 75mm borgwarner med 1,32 avgashus

[img][img]http://i290.photobucket.com/albums/ll26 ... rge001.jpg[/img][/img]

[img][img]http://i290.photobucket.com/albums/ll26 ... rge002.jpg[/img][/img]

Postat: ons okt 29, 2008 7:14 pm
av sidenmark
knotan skrev:optimalt för vad==??? vad vill man uppnå för skillnad?? hur beter sej motorn med nuvarande kam??
hej bilen används till lite lek o strippen , kamen jag körde gick fint med bra tomgång o det , men skulle vilja testa o se om det skulle göra nån skillnad o byta kam , eller nån annan som testat annan kam ??

har kört med varvstopp som mest på 7200 men kommer nog köra max 7500 om det funkar bra med nya vipporna ,

mvh robban

Postat: tor okt 30, 2008 7:48 am
av ///Peter
Hello M30-broder

Har samma funderingar som du! Här är min tråd :)

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=27446

Har du några ideer får du gärna PMa. Fast jag tycker du borde kunna ha en riktig rökar kam med den jätteturbon och jätteturbinen och borde då även ge en hel del! (Läs både bättre respons och effekt vid samma laddtryck)

EDIT: Om man nu tittar på bromspapprena så slutar ju den i princip å dra ( om man nu kan säga det om en motor med 800whp) efter 6000rpm, ser likadant ut (max effekt runt 6000) med gamla setupen (fast samma kam). Spontant känns det som det rätt ordenligt tilltagda lobseparationen på Z55an stryper och låter inte motorn svälja det den kan på höga varv.

Postat: tor okt 30, 2008 10:01 am
av Jens Gustavsson
jag och peter högdhal har custom beställt en riktig rökar-kam till M10, det skulle nog gå att beställa nå liknande till M30 också (visst är det den förlängda versionen av M10? jag blandar ihop alla bmw benämningar :doh: )

här är lite bilder och info om monster kammen , men en varning den är inte bolt-on, det är en race kam som kräver en hel del av han som installerar den. http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=105

den är slipad enligt våra teorier hos cat cams och köpt via www.motornord.se

Postat: sön nov 02, 2008 9:30 pm
av sidenmark
///Peter skrev:Hello M30-broder

Har samma funderingar som du! Här är min tråd :)

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=27446

Har du några ideer får du gärna PMa. Fast jag tycker du borde kunna ha en riktig rökar kam med den jätteturbon och jätteturbinen och borde då även ge en hel del! (Läs både bättre respons och effekt vid samma laddtryck)

EDIT: Om man nu tittar på bromspapprena så slutar ju den i princip å dra ( om man nu kan säga det om en motor med 800whp) efter 6000rpm, ser likadant ut (max effekt runt 6000) med gamla setupen (fast samma kam). Spontant känns det som det rätt ordenligt tilltagda lobseparationen på Z55an stryper och låter inte motorn svälja det den kan på höga varv.
tjenare så du är sugen på o byta du med :) skulle va kul o se skillnaden med ny kam , vad kör du för kam i din nu ???

mvh robban

Postat: sön nov 02, 2008 9:35 pm
av sidenmark
Jens Gustavsson skrev:jag och peter högdhal har custom beställt en riktig rökar-kam till M10, det skulle nog gå att beställa nå liknande till M30 också (visst är det den förlängda versionen av M10? jag blandar ihop alla bmw benämningar :doh: )

här är lite bilder och info om monster kammen , men en varning den är inte bolt-on, det är en race kam som kräver en hel del av han som installerar den. http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=105

den är slipad enligt våra teorier hos cat cams och köpt via www.motornord.se
hej ska bli kul o se hur den funkar för er , men om man vill ha en kam som inte är allt för special att få monterad , vad skulle man kunna tänka sig då ???

mvh robban

Postat: mån nov 03, 2008 9:05 am
av Jens Gustavsson
börja med att kolla vad din gamla kam hadde för värden.

det är väll en enem kam?


ring han och kolla vad det är för dur vid ventilspel sen vid tex 1.27mm och hur han mätt detta då har vi nått att utgå efter.

kolla in catcams sida och hur det mätt kammen sen fråga efter samma siffror på din enem kam då är det lättare att ga vidare i funderigarna.

Effektkurvorna.

Postat: tis nov 04, 2008 10:18 am
av headflow
Intressanta kurvor, varför skär vridmoment och effekt varandra vid 6200rpm.....

Med hästkrafter och Nm borde det vara vid 7162rpm

Hk = Rpm / 7162 * Vrid.

Re: Effektkurvorna.

Postat: tis nov 04, 2008 10:30 am
av norrback
headflow skrev:Intressanta kurvor, varför skär vridmoment och effekt varandra vid 6200rpm.....

Med hästkrafter och Nm borde det vara vid 7162rpm

Hk = Rpm / 7162 * Vrid.
beror inte det bara på hur skalorna är skalade i diagrammet?


/Andre'

Postat: tis nov 04, 2008 1:52 pm
av ///Peter
-Robban Sidenmark

Åker Dr Schrick 284/280/110 10,9mm 10,8mm mao en rätt vanlig Schrick sugkam och det funkar väldigt bra men tror man kan vinna mkt med ännu vassare. Har du några ideer eller får nått tips så hör av dig!
[/quote]

Postat: tis nov 04, 2008 1:57 pm
av Jens Gustavsson
som sakt var alla mäter på olika sätt så det är svårt att gämföra

står mer här mest volvo snack men samma problem http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=8505