Sida 1 av 2

Står i turboval

Postat: fre okt 31, 2008 10:00 am
av Sudden6
Jag har en Mi16 1.9l motor som är kompsänkt ligger på ca 7:9.
Jag har två agg liggandes, ett kkk k24 från s60r samt en hybrid T3/T04E med kompressorhus a/r .60 trim 50 och avgashus a/r .48 med steg 3.
Vilket tror ni är bäst lämpat för effekt runt 350-400hk?
Mvh
/Fredrik

Postat: fre okt 31, 2008 10:14 am
av wyzer
k24 agget har man väl bottnat vid 300hk :?:
så jag hade satsat på t3/t4 turbon :thumbright:

Postat: fre okt 31, 2008 11:17 am
av torpis
K24 pumpar nästan 400hk, MEN vi har haft trubbel med den på S40 1855cc vill inte lira bra helt enkelt.

liten motor kräver dessutom högt laddtryck vilket kkk24 inte är lämpad för heller, så skippa den.

Postat: fre okt 31, 2008 11:20 am
av Sudden6
Då får det bli hybriden.
Tack så mycket för svaren!

Postat: fre okt 31, 2008 12:40 pm
av mattias
Vad är det för inlopp på "hybriden"?

Postat: fre okt 31, 2008 1:36 pm
av Sudden6
Inducern är 2.122"

Postat: fre okt 31, 2008 2:04 pm
av mattias
Ca 54 mm, god för max 450-500 hk vid något optimalt tryckförhållande då.
Sen är det ju upp till resten av grejerna att vilja hänga med förstås, och då menar jag inte bara bottendelen och drivlinan.

Postat: fre okt 31, 2008 2:27 pm
av Sudden6
Ja man kan ju alltid räkna med att man inte har fått det helt optimalt.
Men det låter ju som att det är den turbon som blir monterad.

Postat: fre okt 31, 2008 2:55 pm
av Jens Gustavsson
vad är det för avgashus (mått och bild bäst)

Postat: fre okt 31, 2008 4:10 pm
av Sudden6
Har ingen bild här på jobbet men det är ett fembultat a/r .48 så det är rätt litet men det är i alla fall steg 3 axeln

Postat: fre okt 31, 2008 4:45 pm
av Jens Gustavsson
Sudden6 skrev:Har ingen bild här på jobbet men det är ett fembultat a/r .48 så det är rätt litet men det är i alla fall steg 3 axeln
steg 3 vad är det för storlek? :)

är det dubbel inlopp?

Postat: fre okt 31, 2008 4:57 pm
av Sudden6
Det är inte dubbel.
T3 steg3: 64,99/56,61mm

Postat: fre okt 31, 2008 5:18 pm
av Jens Gustavsson
vad har du för grenrör?

hadde jag varit i dina kläder hadde jag satsat på en Gt40 eller en holset Hx35 som är 20år modärnare och hållbarare.

jag har en hel hög gamla "race" T 3-4 i min järn skrot återvinings back här i garaget som inge (tox på forumet) har lämmnat här efter den fräna motorn i hans pegga har varvat ihjäl de stackars garret snurrorna :)

Postat: fre okt 31, 2008 5:30 pm
av Sudden6
Jo de är ju inte nyaste konstruktionen på dem direkt =o/ , men gt40 då börjar det blir lite för stort för mitt bygge.
Ska lägga upp lite bilder när jag kommer hem från jobbet.

Postat: fre okt 31, 2008 6:34 pm
av wyzer
Jens Gustavsson skrev:vad har du för grenrör?

hadde jag varit i dina kläder hadde jag satsat på en Gt40 eller en holset Hx35 som är 20år modärnare och hållbarare.

jag har en hel hög gamla "race" T 3-4 i min järn skrot återvinings back här i garaget som inge (tox på forumet) har lämmnat här efter den fräna motorn i hans pegga har varvat ihjäl de stackars garret snurrorna :)
men e inte en gt40 ganska jättestor för en sån motor??
med tanke på att han vill ha ca 350-400hk.

hx35 agget kan jag förstå men ett gt40 ?(jag har ett hemma som jag tänkt stoppa på min b230 å tycker det känns för stort)
men vilka mått snackar vi då?

förlåt OT men var tvungen å veta 8)

mvh joakim