Sida 1 av 1

Spelar roll hur man vinklar motorn?

Postat: sön nov 02, 2008 1:40 pm
av childman
Spelar det någon roll hur man vinklar en motor utifrån orginal läget?

Jag tänkte om oljan skulle hamna fel och inte smörja någon del eller så. Det är nämligen byggas med en 125 motor men det är lite minimalt med plats så måste kanske vinkla ner motorn en aning. Kanske slänger upp ett projekt här sen, vem vet :hihi:

Postat: sön nov 02, 2008 1:44 pm
av Richard
Snackar vi 4takt eller 2takt ?

Postat: sön nov 02, 2008 2:02 pm
av childman
sry, glömde det.

det är 2-takt såklart, 125 kubiks 4 smälla går ju inte så fort 8)

Postat: sön nov 02, 2008 2:11 pm
av Johnny
Är det inga större ändringar så spelar det ingen roll, skvätter tillräckligt med olja ändå! Värre med 4-takt med riktiga oljepumpar som kan suga torrt.

Postat: sön nov 02, 2008 2:20 pm
av childman
Det var så jag tänkte också, att inte luta allt för mycket. Och 4-takt är ju värre ja.

Postat: sön nov 02, 2008 2:22 pm
av obruT
höjer man i framkant är det mer olja som är "nära" utgåendeaxel (packboxen kan behöva bytas)((så man har en ny och fräsch))


höjjer man i bakkant kommer mer olja längrefram.
kan läcka in i vevhus (beror på packboxenpå veven)

några 2 taktare har en pump som "lyfter" upp olja på dreven i växellådan.


nivån runt kopplingen kan åxå vara bra att hålla koll på.



SUMMA bör gå bra att ändra vinkeln lite på motorn (men vissa saker bör man hålla koll på)

Postat: sön nov 02, 2008 2:36 pm
av childman
Okej, tack för svaret.

Får kolla hur mycket jag behöver vinkla sen eller om det ens behövs och om jag skulle vinkla så skulle det vara framänden som vinklas neråt.

Postat: sön nov 02, 2008 5:41 pm
av obruT
childman skrev:Okej, tack för svaret.

Får kolla hur mycket jag behöver vinkla sen eller om det ens behövs och om jag skulle vinkla så skulle det vara framänden som vinklas neråt.
håll koll på förgasaren åxå....

Postat: mån nov 03, 2008 3:56 pm
av childman
obruT skrev:
childman skrev:Okej, tack för svaret.

Får kolla hur mycket jag behöver vinkla sen eller om det ens behövs och om jag skulle vinkla så skulle det vara framänden som vinklas neråt.
håll koll på förgasaren åxå....
japp, får inte vara mer än 45 grader!

Postat: mån nov 03, 2008 4:35 pm
av obruT
childman skrev:
obruT skrev: håll koll på förgasaren åxå....
japp, får inte vara mer än 45 grader!
visst skämntar du :!: :?:

Postat: mån nov 03, 2008 9:48 pm
av childman
nej vad har jag nu snappat åt mig för fel info? :doh:

Edit: nu var det jag som tänkte gaaalet. 45 grader blir väldigt mycket, dock klarar ju en membran förgasare av det men min flottörfögge har inte riktigt samma kapacitet. Finns ju ingen riktig bestämd maxvinkel, alla klarar olika och det märks ju om den flödar över eller inte...

Postat: mån nov 03, 2008 10:53 pm
av obruT
childman skrev:nej vad har jag nu snappat åt mig för fel info? :doh:

Edit: nu var det jag som tänkte gaaalet. 45 grader blir väldigt mycket, dock klarar ju en membran förgasare av det men min flottörfögge har inte riktigt samma kapacitet. Finns ju ingen riktig bestämd maxvinkel, alla klarar olika och det märks ju om den flödar över eller inte...

hmmm...tänk om tänk rätt :)

farligast med en två taktare är INTE att den flödar över utan tvärtom
stängd hela tiden (för låg nivå är INTE bra)

= då skär den tillslut

Postat: ons nov 05, 2008 3:46 pm
av childman
hehe jadå, kan ju också bli så, tänkte inte på det just då. Att hålla koll på bestyckningen är ju a och o om man inte vill att den ska skära/gå dåligt dvs, men det märker man ju :thumbright: