Heinan´s Amazon -65 B20

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Victor Heinerud
För mycket laddtryck
Inlägg: 101
Blev medlem: sön okt 21, 2007 6:15 pm
Ort: Stockholm/Värmdö

Heinan´s Amazon -65 B20

Inlägg av Victor Heinerud »

Hej!

Tänkte att det är dags att starta en tråd här! Jag har en amazon som jag köpte för nåt år sedan som håller på att renoveras. Renoveringen kan följas här http://amazon.forum.bilia.se/phpbb3/vie ... 49&start=0 :thumbright:

Det är väll själva motorbygget som kommer att visas här är det tänkt, blir så jobbigt att uppdatera på två forum :hihi:

Motorn är en B20 som är borrad till 92 mm, med B21A kolvar (dom med lilla gropen). Det sitter en 8-bultad vev med m-stakar i. Har en E-topp som jag har börjat porta som jag antagligen kommer att använda till en början. Planerna just nu för motorn är att inte lägga ner allt för mycket pengar på den, men det kommer i alla fall bli turbo, typ en K27:a eller liknande. Förgasarna kommer troligtvis att bli dubbla dellorto 40.

Låter detta som ett bra koncept tills att börja med?

Det här är vad jag ska beställa från kg så fort dom svarar på mitt mail :wink:

Vevlager
Ramlager
Kamlager
Tätbrickaför kammen
Kamaxel F + lyftare 8st + monteringspasta
Sotningssats
Kompletteringssats
Frostplugg
Oljefilter

Lite bilder;)

Bild
Bilen

Bild
Blocket som jag fick det

Bild
B21 kolven

Bild
Tagit isär den helt

Bild
8-bultade veven

Bild
Rosting andra cylinder, dock gick det bort lätt :wink:

Bild
De nya lagrena som satt i motorn såg ut såhär :evil:

Jag har också varit och kollat på en reservdelsbil med en B18 i som jag kommer ta delar från till B20in. Den har också fina framskärmar och lite annat smått och gott :thumbright:

Kommentera gärna och fråga! :D

//Victor
Senast redigerad av Victor Heinerud den tis dec 30, 2008 12:58 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Victor Heinerud
För mycket laddtryck
Inlägg: 101
Blev medlem: sön okt 21, 2007 6:15 pm
Ort: Stockholm/Värmdö

Inlägg av Victor Heinerud »

Har fått lite delar från kgtrimning idag :thumbright:

Bild

Bild
Har slipat ner färgen på blocket så jag kan slänga på lite ny färg.

//Victor
LarC

Inlägg av LarC »

Ser ut att vara ett fint objekt att utgå ifrån! Härligt med amma turbo!
Användarvisningsbild
Victor Heinerud
För mycket laddtryck
Inlägg: 101
Blev medlem: sön okt 21, 2007 6:15 pm
Ort: Stockholm/Värmdö

Inlägg av Victor Heinerud »

Nu kommer en liten update!

Ikväll fick jag kamlagervertyget så jag fick ihop en del av motorn, skönt med lite annat än rostlagning! :thumbright: Har också köpt ett par dellorto 40 med insug, btr och trattar. Ska hämta ut dom på fredag :thumbright:

För övrig ska jag nog lägga turboplanerna lite åt sidan ett tag då ekonomin inte tillåter det just nu.

Låter bilderna tala för sig själv!

Bild
Nya lager monterade

Bild
Nya lager och ny F-kam

Bild
Veven på plats

Bild
Vevstakar och kolvar på plats!

Bild
Jag lägger dit lyftarna :wink:

Bild
Toppen provmonterad

Bild

Vart lite fundersam här på sista bilden, det lagret till höger är det ägaren innan monterade, det är bredare än det nya? Ska det vara så? Fanns gamla märken i vevstaken och då verkar det som det suttit smala lager!

Vad ska ramlageröverfallen, vevstakarna och kammuttern dras med för moment? :doh:

Allt för denna gång!

PS: Blocket kommer att målas :!:

//Victor
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

ramlager överfall: 125Nm
vevlager överfall: 63Nm
kamaxel: 130-150Nm

:D
Användarvisningsbild
Victor Heinerud
För mycket laddtryck
Inlägg: 101
Blev medlem: sön okt 21, 2007 6:15 pm
Ort: Stockholm/Värmdö

Inlägg av Victor Heinerud »

Blom142 skrev:ramlager överfall: 125Nm
vevlager överfall: 63Nm
kamaxel: 130-150Nm

:D
Tackar, men en till fråga, kamaxelmuttern har jag läst någonstans att det inte behövs dras med 130-150Nm? I så fall hur mycket ska den dras? :thumbright:
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

jaha, dra så mkt du vill då :lol:
Användarvisningsbild
Victor Heinerud
För mycket laddtryck
Inlägg: 101
Blev medlem: sön okt 21, 2007 6:15 pm
Ort: Stockholm/Värmdö

Inlägg av Victor Heinerud »

caterpillar skrev:ca 5,2nm med gamle bolter å 7,0 med nye...
kammuttern ska draes ca 5,0: inte 13-15 som det står i org boken :shock:
husk locktite mutterlåsning( medium)
Hittade inlägget, eller ska man dra som det står i boken ändå?
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

jag drar alltid som det står i boken och det har alltid funkat för mig och många andra iaf...
förstår inte varför man INTE ska dra så hårt på en så stor mutter...
Användarvisningsbild
Victor Heinerud
För mycket laddtryck
Inlägg: 101
Blev medlem: sön okt 21, 2007 6:15 pm
Ort: Stockholm/Värmdö

Inlägg av Victor Heinerud »

Blom142 skrev:jag drar alltid som det står i boken och det har alltid funkat för mig och många andra iaf...
förstår inte varför man INTE ska dra så hårt på en så stor mutter...
Okej, blev bara fundersam när jag läste det inlägget, men då får det bli 130-150Nm :thumbright:
Hasse63
För mycket laddtryck
Inlägg: 336
Blev medlem: mån aug 22, 2005 7:12 pm
Ort: Åskilje
Kontakt:

Inlägg av Hasse63 »

I tidiga manualer står det 13-15 Kgm och det funkade kanske tills volvo en dag fick hem ett parti kammar och började dra sönder. De sänkte i början av 70-talet och då till 8 Kgm + loctite och det är på volvos originalkammar. Kör man med CWC kammar made in USA så vetitusan om 8 Kgm är för mycket då de är i bra mycke sämre kvalite. Så varför chansa då det räker med 5-8 Kgm + loctite
Amazon 65 Rip. 69 stulen rip. 69 och 245 78/85-
http://photobucket.com/albums/y24/Hasse63/
__/ __/ __/ __/ __/__/ __/ __/ __/ __/ __/ __/
DruTTeN
Forumsberoende
Inlägg: 646
Blev medlem: tor feb 08, 2007 3:54 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av DruTTeN »

Max 10kg o kör med loctite så blir det utmärkt :D. Drar man hårdare finns det stor risk att man drar av tappen på kammen.

Edit: Vad satt det för kam i motorn innan ??
Inget slår skön sången från Webrar!
Användarvisningsbild
Victor Heinerud
För mycket laddtryck
Inlägg: 101
Blev medlem: sön okt 21, 2007 6:15 pm
Ort: Stockholm/Värmdö

Inlägg av Victor Heinerud »

Verkar vara delade meningar här :hihi: Men då tar jag väll någonting mitt i mellan, så typ 70Nm kanske + loctite.
Rydberg
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: sön mar 16, 2008 11:11 am
Ort: Nyköping

Inlägg av Rydberg »

har du kommit fram till ngt med lagret där? Antar att du har M stakar? för jag ahr samma problem, att d förra e bredare....

Btw, kör stenhård sugis rakt igenom o skrota (med-risk-för-påhopp) fukstrimmet :thumbright: :hihi:
Håller med DruTTeN, Inget slår skön sången från Webrar!


Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Användarvisningsbild
Victor Heinerud
För mycket laddtryck
Inlägg: 101
Blev medlem: sön okt 21, 2007 6:15 pm
Ort: Stockholm/Värmdö

Inlägg av Victor Heinerud »

Rydberg skrev:har du kommit fram till ngt med lagret där? Antar att du har M stakar? för jag ahr samma problem, att d förra e bredare....

Btw, kör stenhård sugis rakt igenom o skrota (med-risk-för-påhopp) fukstrimmet :thumbright: :hihi:
Japp, det är m-stakar! Jag tror att de gamla lagrena som satt i när jag köpte motorn ska vara till den 6-bultade vevaxeln, för jag kollade på en B18 och där satt de breda lagrena :wink: Så jag antar att mina smala nya lager är rätt?

Nja, jag skulle vilja laborera lite med turbo, men det är helt klart grymmare med en vässad sugmotor :thumbright: Men till en början blir det sugis iaf, sen kanske jag behåller den som det, vem vet? :hihi:
Skriv svar