Avgaskanal CSA - race vs gat motorer
Postat: lör nov 15, 2008 10:57 pm
Håller på att svetsa upp avgaskanalerna i en 530 topp med std 35mm avgasventiler.
Motorn är en b230 sugmotor tänkt för gatan, planerad maxeffekt på 6500 rpm.
Hur skiljer sig rekomenderade kanal storlekar sig mellan en racemotor och en gatmotor?
Generellt sett trängre avgaskanalerpå gatmotorn än racemotorn eller kanske tvärt om?
Från pipemax får jag dessa data:
--- Cross-Sectional Areas at various Exhaust Port Velocities (@ 28 in.) ---
155 FPS at Exhaust Valve Curtain Area= 2.026 sq.in. at .468 Lift
211 FPS at Exhaust Valve OD Area and at Convergence Lift = .345
260 FPS 90% PerCent Rule Seat-Throat Velocity CSA= 1.208 sq.in. at 6500 RPM
435 FPS Velocity CSA= 0.723 sq.in. at 6500 RPM Sonic Choke at Throat Area
350 FPS Velocity CSA= 0.898 sq.in. at 6500 RPM Port Sonic-Choke with HP Loss
330 FPS Velocity CSA= 0.953 sq.in. at 6500 RPM Port Sonic-Choke with HP Loss
311 FPS Velocity CSA= 1.011 sq.in. at 6500 RPM Smallest Useable Port CSA
300 FPS Velocity CSA= 1.049 sq.in. at 6500 RPM Recommended Smallest Port CSA
285 FPS Velocity CSA= 1.104 sq.in. at 6500 RPM Recommended Smallest Port CSA
250 FPS Velocity CSA= 1.258 sq.in. at 6500 RPM Recommended Port CSA
240 FPS Velocity CSA= 1.311 sq.in. at 6500 RPM Recommended Port CSA
225 FPS Velocity CSA= 1.398 sq.in. at 6500 RPM Largest Exhaust Port Exit CSA
210 FPS Velocity CSA= 1.498 sq.in. at 6500 RPM Largest Exhaust Port Exit CSA
190 FPS Velocity CSA= 1.656 sq.in. at 6500 RPM Torque Loss + Reversion
180 FPS Velocity CSA= 1.748 sq.in. at 6500 RPM Torque Loss + Reversion
1.498 sq.in motsvarar nästan precis 35mm diameter, alltså 100% av avgasventilens area.
Värt att nämnas kanske är att pipemax räknar ut primärrörens innerdia för en 4-1 header till aningen mindre än avgasventilen.
Primärröret på en 4-2-1 hamnar på lite större än ventildiametern...
Från Erlands sida läser jag att det är rekomenderad area på primärröret är runt 5-10% större än ventilens area...
Hur skulle såpass "trånga" kanaler påverka motorn tro?
Som jämförelse har toppen orörd runt 20% större exit-area än ventilen...
Motorn är en b230 sugmotor tänkt för gatan, planerad maxeffekt på 6500 rpm.
Hur skiljer sig rekomenderade kanal storlekar sig mellan en racemotor och en gatmotor?
Generellt sett trängre avgaskanalerpå gatmotorn än racemotorn eller kanske tvärt om?
Från pipemax får jag dessa data:
--- Cross-Sectional Areas at various Exhaust Port Velocities (@ 28 in.) ---
155 FPS at Exhaust Valve Curtain Area= 2.026 sq.in. at .468 Lift
211 FPS at Exhaust Valve OD Area and at Convergence Lift = .345
260 FPS 90% PerCent Rule Seat-Throat Velocity CSA= 1.208 sq.in. at 6500 RPM
435 FPS Velocity CSA= 0.723 sq.in. at 6500 RPM Sonic Choke at Throat Area
350 FPS Velocity CSA= 0.898 sq.in. at 6500 RPM Port Sonic-Choke with HP Loss
330 FPS Velocity CSA= 0.953 sq.in. at 6500 RPM Port Sonic-Choke with HP Loss
311 FPS Velocity CSA= 1.011 sq.in. at 6500 RPM Smallest Useable Port CSA
300 FPS Velocity CSA= 1.049 sq.in. at 6500 RPM Recommended Smallest Port CSA
285 FPS Velocity CSA= 1.104 sq.in. at 6500 RPM Recommended Smallest Port CSA
250 FPS Velocity CSA= 1.258 sq.in. at 6500 RPM Recommended Port CSA
240 FPS Velocity CSA= 1.311 sq.in. at 6500 RPM Recommended Port CSA
225 FPS Velocity CSA= 1.398 sq.in. at 6500 RPM Largest Exhaust Port Exit CSA
210 FPS Velocity CSA= 1.498 sq.in. at 6500 RPM Largest Exhaust Port Exit CSA
190 FPS Velocity CSA= 1.656 sq.in. at 6500 RPM Torque Loss + Reversion
180 FPS Velocity CSA= 1.748 sq.in. at 6500 RPM Torque Loss + Reversion
1.498 sq.in motsvarar nästan precis 35mm diameter, alltså 100% av avgasventilens area.
Värt att nämnas kanske är att pipemax räknar ut primärrörens innerdia för en 4-1 header till aningen mindre än avgasventilen.
Primärröret på en 4-2-1 hamnar på lite större än ventildiametern...
Från Erlands sida läser jag att det är rekomenderad area på primärröret är runt 5-10% större än ventilens area...
Hur skulle såpass "trånga" kanaler påverka motorn tro?
Som jämförelse har toppen orörd runt 20% större exit-area än ventilen...