Sida 1 av 2

sävar skoter dyno renoverig och bygge

Postat: fre nov 21, 2008 6:37 pm
av Jens Gustavsson
Detta är början på uppbygnaden av den nya broms bänken jag har köpt begagnad , det som ska återanvändas är lösplockat och grov rengjort.

läs mer här www.stuskadyno.com



grund grejorna såg ok ut men lagren hadde fått smaka lite vatten så de och packboxarna ska bytas.
man blir lite förvånad över turbinens utformning :shock: inte så hi-tec men den ska ju produsera värme också :wink:
Bild



jag ska först försöka reda ut hur den fungerar då det inte följde med nån instruktions bok. (nån som har jobbat med nån sån här bänk eller vet av nån instruktions manual?)

edit jag har fått tag i instrucktions bok nu av stuska :thumbright:

den stora mätaren som man läser av vridet på är igenteligen en tryck mätare, 0-24 och på hemsidan ser man att det fins många olika och för att va till denna minsta bänken så är det mest troligt att den är kalibrerad mot skalan 0-24
om man läser på mätaren så blir till exempel mätaren i botten på 24 skalan på 8000rpm 24x8= 192hk och på 9000rpm blir maxeffekten 216hk och 12000rpm 288hk

max vrid i lb blir då 24x 5.252=126, i nm blir det x1.36= 171nm på alla varvtal.



Bild



stuska rekomenderar minst 10galons/minut varje 100hk och ett tryck mellan 3.1 bar och 4.5bar. läs mer här http://www.stuskadyno.com/faq.html

turbinen är ca 8.3" turbin dim.

jag hittade denna diagram på XS19 modellen som det står har ersatt min modell 90 men det är frågan vad som begränsar att den tar mer effekt/vrid, vilket vatten tryck/flöde är den baserad på?



Bild

mer info om de olika bänkarna från stuska och bättre bilder kolla här http://www.stuskadyno.com/pdf/corporate.pdf

Postat: fre nov 21, 2008 6:49 pm
av Jens Gustavsson
jag har börjat skruva ihop den nu det blir en kjedja mellan motor och dyno.

ska svarva så man kan montera ett drev som sitter på en gammal kona

Bild

Bild

Postat: fre nov 21, 2008 7:52 pm
av Gunnar
varför kjedja? varför inte en knut med en kona direkt på vevaxeln?
eller en hardyskiva men en kona som passar på vevaxeln

Postat: lör nov 22, 2008 4:03 pm
av Jens Gustavsson
det blir svårt att passa in olika motorerna på ett enkelt sätt sen så slipper man hardy skiver mm då kedjan säkert dämpar toretions svägningar skulle jag tro?

Postat: lör nov 22, 2008 4:20 pm
av Nicklas
måste ju nästan komma och bromsa 1 stonkarn sen då den är klar. :)

Postat: lör nov 22, 2008 4:34 pm
av Gunnar
Jens Gustavsson skrev:det blir svårt att passa in olika motorerna på ett enkelt sätt sen så slipper man hardy skiver mm då kedjan säkert dämpar toretions svägningar skulle jag tro?
jo visst är det enklare me kedja, jag har för mig att mcxpress körde me en hardyskiva och en knut på vevaxeln då dom bromsade 2takt skoter..

Postat: lör nov 22, 2008 5:18 pm
av hotpiston
hmmm jag undrar om verkligen en kedja klarar hastigheten då man börjar varva ??

Det håller då inte i dator simuleringen på gräsklippartraktorn som jag byggde.

Sen vet ju alla att fiktion och verklighet är två skilda saker men en skenande kedja i 8000 rpm kan nog ställa till en del.
Bara en tanke..

Mvh Erik

Postat: lör nov 22, 2008 5:45 pm
av Gunnar
nä de har du helt rätt i.... men det har nog jens räkna med att det kommer flyga nån kegja.. gäller bara att hinna ducka :hihi:

Postat: sön nov 23, 2008 7:09 pm
av Jens Gustavsson
det är inga problem bengans motor som haft den förut hadde inga problem med den han har bromsat många trimmade tundercat motorer så en enstånka ska inte ställa till nå problem skulle jag tro om den inte skakar sönder kedjan :)

måste bara ha koll på dim på dreven och hastigheten vid de varv man har som max.

vilken hastighet har en R hoj på kedjan på bakdrevet i 320km/t?

Postat: mån nov 24, 2008 8:25 pm
av Gunnar
Kommer det bli nå "hi tech" loggning också? avgastemp, bsfc...?

Postat: mån nov 24, 2008 8:32 pm
av Jens Gustavsson
jo vi loggar med te edge datalogger burken.



varvtal

vridmoment

1-4avgastempar

tryck mätning (vet inte ricktigt vad det är bra till, pipa?)

cylinder temp/tändstifts temp

bb lamda (4 taktare)

det går att montera knacksensor också om man vill.

det satt en bränsle flödes mätare på bänken vi ska se om vi får liv i den.

Postat: tis nov 25, 2008 5:05 pm
av Gunnar
finns det någon billig flödesmätare som man kan använda för att mäta bränsleflödet?

Postat: tis nov 25, 2008 7:10 pm
av Jens Gustavsson
Gunnar skrev:finns det någon billig flödesmätare som man kan använda för att mäta bränsleflödet?
jag tror det fins skapligt billiga runt tusen lappen??

bränsle dator ska man nog söka på??

den som följde med bänken var rätt avanserad men det fins billigare också.

Postat: tis nov 25, 2008 7:45 pm
av Gunnar
jasså en tusing...? låter intressant, är det här hemma eller USA?
Har du nån länk?

Vad är det för mät områda på din?

Postat: ons nov 26, 2008 5:28 pm
av Jens Gustavsson
bara en gisning mins inte var jag sett dem ? tror de var mer populära för 10-15år sen.