Sida 1 av 1
... motorproblem ...
Postat: sön feb 27, 2005 10:19 pm
av fizz
Var jue å köpte en Unimog igår ..
Har lite motorproblem, så finns det någon med ideer så mottages de tacksamt!
Motorn går illa när den är kall och genomvarm ... när den är halvljummen och man kör med lite choke går den rätt ok ...
Utan choke går den inte tomgång, även när den är halvvarm.
När den är varm är den väldigt svårstartad, man får snällt vänta tills den kallnat, 10-15 minuter räcker ... Håller man varv så går den, men inte mer, den går ojämt och skjuter när man släpper gasen.
Bensinen är fräsch, och jag har hällt en flaska förgasarrengöring i tanken ...
Jag har väl tre tankar än;
#1: Ånglås. (osannolikt, det borde inte bara kommit "sådär")
#2: Tändningsfel. (tändkablar är säkerligen inte bytta på länge, de är special iom. att de är vattentäta, ska försöka hitta nya tänddelar asap)
#3: Vakumläcka. (alla slangar är ganska dåliga. svårt att kolla med startgas då det inte finns tomgång alls.)
Jaja, passar på å visar lite bilder oxå ..

Postat: sön feb 27, 2005 10:33 pm
av mattias
Vilken mäktig "bil"

Terrängbestigare kanske är rätt ord.. hmm :-k
Jag fixade idag ett problem på en 142:a där tändningen "vridit sig", så vi vred fördelaren så tändförställningen var rätt. Den hade grundtändläge utan vakum 1500 varv vid ungefär ÖDP, det är inte så optimalt. Den gick knappt att starta och gick inte bra alls och hade eldat upp luftfiltret pga baksmällar. Den gick hur fint som helst efteråt, men vi ska kika om inte fördelaraxelns nockar är slitna och att det är det som orsakat förskjutningen i tändläge (brytarna var bytt förra året). Den kan ju ha vibrerat fel också.
Men innan du börjar leta så är det väl bra om du byter allt som uppenbart är fel. En ventilspelsjustering är väl inte dumt heller.
Postat: sön feb 27, 2005 10:52 pm
av Axel
Hm, jag tror att den lider av svår turbobrist.

Postat: sön feb 27, 2005 11:02 pm
av mattias
Laddtryckskonsulten har talat.

Postat: sön feb 27, 2005 11:43 pm
av peppe
Alltså så jävla hård bil!
Den vill jag ha!

Postat: mån feb 28, 2005 4:35 pm
av fizz
med ett std. komp. på 6.5 kan man tycka att den är som gjord för turbo ...
med en drivlina som pallar 150 hk inser man att det inte är lönt ...
dessutom finns det lågväxlar... vrid är viktigare, så det kanske hamnar en
300D under huven ..
tändkablarna ser lite halvätna ut, men är svårfunna ...
fördelarlock kostar $93 ... kul va?
Postat: mån feb 28, 2005 4:49 pm
av Jens Gustavsson
vad är det för motor?
Postat: mån feb 28, 2005 10:51 pm
av fizz
6-cylindrig 2.2 liters Mercedesmotor .. heter M180 ...
Postat: tis mar 01, 2005 4:43 pm
av fizz
nu har jag provat lite mer ...
bilen gick inge bra imorse, det var iofs 15 minusgrader ...
den startade lätt, men gick kanske 2-3 minuter först,
jag hann köra fram och backa för att vända, sen la den
av. motorn startade varje gång man försökte, men dog
efter 5-10 sekunder. gjorde så 20-30 ggr, för jag tänkte
att den kanske vart på bättre humör när den blev lite varm.
så blev det inte ..
då gav jag upp och tog andra bilen till jobbet ...
nu har jag kollat lite mer ...
nu går bilen om man har choken fullt utdragen, men den upplevs
lite seg, liksom bluddrar, och den skjuter om man gasar/släpper,
inte ofta, men nån gång sådär ...
om man skjuter in choken går den fint på tomgång några sekunder,
kanske 5-10, och dör sedan ... den svarar knappt alls på gasen då,
utan baktänder rejält om man försöker gasa något ...
vart ska jag börja leta? tändning eller bensin?
Postat: tis mar 01, 2005 5:03 pm
av Axel
kan det vara bränslepumpen?
kolla iaf. så att tändningen står hyffsat också, det är ju lätt gjort liksom.. oftast iaf.
Postat: tis mar 01, 2005 9:35 pm
av fizz
det ska tydligen inte gå att ställa tändningen med vanliga lampa,
alla kablar är stålspunna ..
jag har väl tänkt köra lite på känsla så länge ...
pumpen, jaa .. kanske? .. kan det kanske vara läckage mellan pumpen
och förgasarna?
Postat: ons mar 02, 2005 12:53 pm
av Lunkan
Axel skrev:kan det vara bränslepumpen?
kolla iaf. så att tändningen står hyffsat också, det är ju lätt gjort liksom.. oftast iaf.
kolla också så att bränslefiltret inte är igensatt.
MVH Jonas
Postat: ons mar 02, 2005 1:28 pm
av fizz
jag har beställt ett konverteringkit till tändningen, repsats till pumpen och ett soppefilter ...
summa: 489 dollar ...
jaja, det är bara å bita ihop, det är "ban"-träff den 19/3 ...
(dessutom verkar jag ha läckande spjällaxlar på förgasaren .. det verkar komma bensin där .. repsatserna till förgasarna kostar $105 st, jag behöver två st .. bläää)
Postat: tor apr 21, 2005 2:45 pm
av Foffe

aaah grande mercedes
