Sida 1 av 3

Audi 5cyl 20vt, portning, flöden, tips och trix någon.

Postat: tis dec 02, 2008 8:59 pm
av Poffman
Som rubriken lyder, någon som har några erfarenheter att dela med sig utav omkring audis 5cyl topplock (aan,3b,aby,7a)

Hur är flödet orginal i topparna osv osv frågorna är många

Jag har ju sett att de är sprickbenägna turbotopparna runt tändstiftshålen

Tacksam för all hjälp man kan få

Postat: tis dec 02, 2008 10:44 pm
av Kadett4wd
original är de topparna inte direkt några skönheter.
trångt samt med stora knölar runt styrningarna på insug.
och avgaskanalerna är inte bra,, också trångt, men då i grytan.

sprickorna brukar ofta inte göra nånging.
har man en sprickfri och börjar vässa lite så brukar de spricka.
sen går de mil efter mil med sprickor utan symptom.

Postat: tis dec 02, 2008 10:47 pm
av Jens Gustavsson
det fins lite flöden på jens eklunds 1000hk topp nånstans i denna tråd tror jag annars har jag en del data flödes data i min perm på olika sånna toppar och den 4 cylindriga

Postat: ons dec 03, 2008 7:49 pm
av Erland Cox
De är ganska stora faktiskt i delningen till ventilen så man ska nog räkna på areor innan man grottar loss. Erland.

Postat: ons dec 03, 2008 8:07 pm
av tobbeturbo
Kadett4wd skrev:original är de topparna inte direkt några skönheter.
trångt samt med stora knölar runt styrningarna på insug.
och avgaskanalerna är inte bra,, också trångt, men då i grytan.

sprickorna brukar ofta inte göra nånging.
har man en sprickfri och börjar vässa lite så brukar de spricka.
sen går de mil efter mil med sprickor utan symptom.
Min förra motor var bromsad till 457hk o i den toppen är det inte några sprickor vad jag kan se, men o andra sidan så är ju 457hk knappt nå trimmat heller men så kan det bara vara så att jag har haft tur :hihi: :hihi:

Men hur som helst så är min topp portad hos Ulf Johanssons motorteknik, så du kan ju kanske ringa dit o höra med honom hur man ska gå tillväga.

http://www.topptrim.se/

//tobbe

Postat: ons dec 03, 2008 8:36 pm
av Poffman
Jens topp skulle det vara skoj att få lite omkring.
Har försökt att söka på sidan men det verkar vara ett ganska dunkelt ämne just audi topparna, skillnad vore det om det var volvo toppar :hihi:

Har du grottat loss nåt i dessa toppar Erland?

Funderar själv om det inte hämmar en del just själva "knölen" runt styrningarna om man tänker sig att röjja loss lite där och fimpa styrningen en bit det är det första intrycket jag får när jag tittar in i kanalen.

Peter

Postat: ons dec 03, 2008 8:48 pm
av Mattias J
Poffman skrev:Jens topp skulle det vara skoj att få lite omkring.
Har försökt att söka på sidan men det verkar vara ett ganska dunkelt ämne just audi topparna, skillnad vore det om det var volvo toppar :hihi:

Har du grottat loss nåt i dessa toppar Erland?

Funderar själv om det inte hämmar en del just själva "knölen" runt styrningarna om man tänker sig att röjja loss lite där och fimpa styrningen en bit det är det första intrycket jag får när jag tittar in i kanalen.

Peter

det är erland som gjort GTMartinssons audi topp :)

Postat: ons dec 03, 2008 9:59 pm
av norrback
jag har en KR (16V golf GTI) och en PL (nyare GTI topp med katalysator) topp som jag skall porta/plasta i vinter. Dom är väl ganska lika som audi 5 cyl toppen?

Kan göra en tråd om dom topparna senare i vinter/vår.

Kanske Erland har nå sifror?

/Andre'

Postat: ons dec 03, 2008 10:35 pm
av Kadett4wd
Jo som Erland säger så är arean ganska okej vid delningen, precis innan knölen för ventilstyrningen.
Jag brukar ändock smala av 'väggen' något för bättre aerodynamik.

Jag har portat ett gäng auditoppar och fått bra fjong på dem.
bästa hittils är 822hk(bottnad turbo)

Golftoppen är i stort sett likadan, bara en cylinder kortare och något annorlunda kylkanaler.

mvh

Postat: ons dec 03, 2008 10:37 pm
av Kadett4wd
Poffman skrev:
Funderar själv om det inte hämmar en del just själva "knölen" runt styrningarna om man tänker sig att röjja loss lite där och fimpa styrningen en bit det är det första intrycket jag får när jag tittar in i kanalen.

Peter
jag är lite emot att fimpa av styrningarna, jag brukar göra knölen mera aerodynamisk, har visat sig funka bra.... och länge ;)

Postat: ons dec 03, 2008 10:39 pm
av Kadett4wd
tobbeturbo skrev:
Kadett4wd skrev:original är de topparna inte direkt några skönheter.
trångt samt med stora knölar runt styrningarna på insug.
och avgaskanalerna är inte bra,, också trångt, men då i grytan.

sprickorna brukar ofta inte göra nånging.
har man en sprickfri och börjar vässa lite så brukar de spricka.
sen går de mil efter mil med sprickor utan symptom.
Min förra motor var bromsad till 457hk o i den toppen är det inte några sprickor vad jag kan se, men o andra sidan så är ju 457hk knappt nå trimmat heller men så kan det bara vara så att jag har haft tur :hihi: :hihi:

Men hur som helst så är min topp portad hos Ulf Johanssons motorteknik, så du kan ju kanske ringa dit o höra med honom hur man ska gå tillväga.

http://www.topptrim.se/

//tobbe
nej precis 457hk är juh en knappt kittlad Audimotor.
Jag hatar de där motorerna(ironi)... de är juh europas svar på toyota supra..
tål hur mycket pisk som helst..

Postat: tor dec 04, 2008 5:42 pm
av Prozac
ingen som har bilder på en kapad topp ?

Postat: tor dec 04, 2008 6:34 pm
av Erland Cox
Jag har gjort massor av såna toppar och även Golf 16V som vad jag kan se är samma fast med en cylinder mindre. Jag har bla. gjort toppen till General Lee Audin. Jag kan kolla om jag har flödesvärden kvar. I början sparade jag kopior på alla men sen giter man inte. Jag har en sån topp som ligger här som jag tittade lite på. Kapat styrningarna hade jag inte gjort utan bara snyggat till dom. Sen så ser toppen ganska liten ut vid packningen jämfört med vad den ser ut vid delningen. Det är bara att räkna på areorna och sen sätta igång att fila. Lite så beror det väl på vad man har för insug, original är ganska trångt. Unik Racing skulle ta fram ett inssug till de här motorerna. En annan lustig grej är avgasventilerna. De är ca 1mm större än yttermåttet på sätesringen och eftersom ventilerna står rakt upp så ligger de nära cylinderväggen. Jag skulle nog vilja ta ner dom till sätets diameter. Byta till större säten är lite riskfyllt för det är väldigt lite gods runt sätena. Därför spricker turbo topparna ofta mot stiftet. Den vanliga icke turbo toppen går bra att använda, man måste bara borra några hål för ett vattenrör. Erland.

Postat: tor dec 04, 2008 8:58 pm
av Kadett4wd
kanalen är väl dessutom ganska kort på insug, så man ska nog inte ta upp vid packningen alldeles för mycket.
man kan juh börja kona insuget på direkten istället.
men av nån anledning är det svårt att övertyga turboåkarna med audi att de ska gå ifrån de här 'ruttna' insugen som baseras på ett std.

visst,, general lee audin har juh bromsat nästan 1000hk.. men motorgången är 'seg' dåligt gassvar/respons den lever på laddtryck.
tror att proppen är insuget.

Postat: tor dec 04, 2008 9:37 pm
av Poffman
Kadett4wd skrev:kanalen är väl dessutom ganska kort på insug, så man ska nog inte ta upp vid packningen alldeles för mycket.
man kan juh börja kona insuget på direkten istället.
men av nån anledning är det svårt att övertyga turboåkarna med audi att de ska gå ifrån de här 'ruttna' insugen som baseras på ett std.

visst,, general lee audin har juh bromsat nästan 1000hk.. men motorgången är 'seg' dåligt gassvar/respons den lever på laddtryck.
tror att proppen är insuget.
Om man ska ha tusen hk och runt däromkring så måste man väl offra sig på tex lågvarvsegenskaper, gassvar och spoolup? gissar jag.

Erland, om du skulle få fria händer med en sådan topp för att få ut maximalt flöde, lågvarvsegenskaper är totalt ointressanta
Bränsle methanol
Vad uppskattar du att man kan uppnå för flöde i en sådan topp i cfm?

Mvh Peter