Tips mottages ang. hembyggda Caltracs!
Postat: tor dec 04, 2008 12:40 am
Nu tänker jag prova tillverka egna Caltracs till min Camaro -69 (med en Ford 9")
Tänkte höra om nån vill dela med sig av tips och erfarenheter vad gäller "riktiga" och hembyggda Caltracs!
Har upptäckt att det finns en hel del att läsa om detta, både på svenska och amerikanska forum
och sidor. Jag har dock inte fått alla detaljer klart för mig.
Så här kommer lite frågor och funderingar:
-Materialtjocklek på fästöron och "pivoten"?
-Ytterdiameter och godstjocklek på röret mellan bakaxeln och "pivoten"?
-Bör hålbilden för de tre/fyra hålen i "pivoten" ligga i 90 graders vinkel?
Spelar det nån större roll?
-Kan det vara ide att göra fler än två fästhål i "pivoten" för det långa röret, för att kunna
testa olika inställningar?
-Hur stor roll spelar avståndet mellan plattan under bladfjädern (mitt under bakaxeln), och centrum på
uniballen som sitter i den änden av röret?
-Hur stor roll spelar kvaliteten/märket på uniballs?
-Behöver man använda uniballs med fettnipplar när man som jag mest kör på gatan?
-Funkar det att köra med uniballs och gängade svetsändarfrån tex Snowball?
-Vilken diameter och gänga bör man ha på dessa?
-Stålbussningen som sitter i främre bladfjäderbussningen gör man väl längre än vad bladfjädern
och "pivoten" tillsamans är bred, för att kunna dra ihop bladfjäderfästet mot stålbussningen?
Då får ju "pivoten" möjlighet att röra sig fritt tänker jag mig (?).
-Vad för tolerans bör man ha på hålet i "pivoten" där stålbussningen löper genom? 0.05-0.1 mm?
(tänker mig att om detta hål är för glappt, kommer det att nötas upp med tiden?).
-Jag gissar att det bör vara presspassning mellan bladfjäderöglan och alubussningen, men lite glapp mellan
alubussningen och stålbussningen, för att på så sätt få bladfjädern att rotera mellan alubussningen och stålbussningen?
Tänker jag rätt?
-Isåfall, vad för tolerans bör man ha där mellan? 0.05-0.1mm?
-Kvalitetet på aluminiumbussningen i bladfjäderöglan?
-Är det en bra ide att använda alubussningar, tillsammans med en stålbussning i både främre och
bakre bladfjäderöglor?
Kom gärna med andra funderingar och erfarenheter, vad som funkar och inte funkar!
Tack på förhand!
Tänkte höra om nån vill dela med sig av tips och erfarenheter vad gäller "riktiga" och hembyggda Caltracs!
Har upptäckt att det finns en hel del att läsa om detta, både på svenska och amerikanska forum
och sidor. Jag har dock inte fått alla detaljer klart för mig.
Så här kommer lite frågor och funderingar:
-Materialtjocklek på fästöron och "pivoten"?
-Ytterdiameter och godstjocklek på röret mellan bakaxeln och "pivoten"?
-Bör hålbilden för de tre/fyra hålen i "pivoten" ligga i 90 graders vinkel?
Spelar det nån större roll?
-Kan det vara ide att göra fler än två fästhål i "pivoten" för det långa röret, för att kunna
testa olika inställningar?
-Hur stor roll spelar avståndet mellan plattan under bladfjädern (mitt under bakaxeln), och centrum på
uniballen som sitter i den änden av röret?
-Hur stor roll spelar kvaliteten/märket på uniballs?
-Behöver man använda uniballs med fettnipplar när man som jag mest kör på gatan?
-Funkar det att köra med uniballs och gängade svetsändarfrån tex Snowball?
-Vilken diameter och gänga bör man ha på dessa?
-Stålbussningen som sitter i främre bladfjäderbussningen gör man väl längre än vad bladfjädern
och "pivoten" tillsamans är bred, för att kunna dra ihop bladfjäderfästet mot stålbussningen?
Då får ju "pivoten" möjlighet att röra sig fritt tänker jag mig (?).
-Vad för tolerans bör man ha på hålet i "pivoten" där stålbussningen löper genom? 0.05-0.1 mm?
(tänker mig att om detta hål är för glappt, kommer det att nötas upp med tiden?).
-Jag gissar att det bör vara presspassning mellan bladfjäderöglan och alubussningen, men lite glapp mellan
alubussningen och stålbussningen, för att på så sätt få bladfjädern att rotera mellan alubussningen och stålbussningen?
Tänker jag rätt?
-Isåfall, vad för tolerans bör man ha där mellan? 0.05-0.1mm?
-Kvalitetet på aluminiumbussningen i bladfjäderöglan?
-Är det en bra ide att använda alubussningar, tillsammans med en stålbussning i både främre och
bakre bladfjäderöglor?
Kom gärna med andra funderingar och erfarenheter, vad som funkar och inte funkar!
Tack på förhand!