Sida 1 av 7

Volvo 242 b20 turbo

Postat: sön dec 07, 2008 3:20 pm
av ElfvinG
Jag köpt en 242 -76 med b20 för nån månad sen. Den har bara haft två st. ägare och har alltid varit gubbkörd. Det finns en heldel rost och det var rostfläckar överallt på hela bilen. Jag hade tänkt rostlaga den nu i vinter och lägga på en ny lack sen till våren.

Det är tänkt att jag ska ha den som 18 årsbil, jag är 16 nu så jag har ju ett tag på mig att göra den klar.

Motornmässigt så tänkte jag sätta i en tubro, jag har en Garrett T25 ligger så jag tänkte köra med den, motorn som sitter i har bara gått 16000 mil och går som en klocka så jag tänker byta ut den och sätta i en annan b20 jag har ligger, jag tycker det känns dummt att turbokonventera en sån fräsch orginal motor.




Nu i veckan så fick jag hem massa ekonomiplåt, 2st. reservhjulsbaljor, 2st skärmkanter bak, 2st plåtar bakom bakhjulen.


Bilderna är inge bra, det är så trångt i garaget nu så det är svårt att ta bra bilder.

Bild
[URL=http://g.imageshack.us/


Bild
Bild
Bild
[IMG]http://img512.imageshack.u

[url=http://imageshack.us]Bild

Bild
[URL=http://g.imageshack.us/img522/cimg0599aw0.jpg/1/][IMG]http://img522.imageshack.us/img522/cimg0599aw0.jp

Postat: sön dec 07, 2008 3:32 pm
av EmilBoström
jobba på! så får du nog den klar till körkortet :)

Postat: sön dec 07, 2008 3:59 pm
av Bamazon64
såg ut o va lite rost...va tog du bort ytrosten me?

Postat: sön dec 07, 2008 4:11 pm
av ElfvinG
Bamazon64 skrev:såg ut o va lite rost...va tog du bort ytrosten me?
först körde jag med en grovrengörare, sen punktbläster och sen hade jag på Smedjans rostborttagre tror den heter så

Postat: sön dec 07, 2008 5:25 pm
av zajja
ElfvinG skrev:
Bamazon64 skrev:såg ut o va lite rost...va tog du bort ytrosten me?
först körde jag med en grovrengörare, sen punktbläster och sen hade jag på Smedjans rostborttagre tror den heter så
Punktbläster är guld värd på ytrost! tar visserligen lite längre tid men man slipp all sand i garaget och man får bättre resultat än att slipa ner bara.
Blir nog bra, ska bli kul att följa projektet.

Postat: sön dec 07, 2008 9:25 pm
av ElfvinG
japp det är jävla bra grej, men min kompressor är lite för klen men det funkar iaf.

Lägger ut en bild på epan som jag rostlagade och rollade i vintras:

Bild
[URL=http://g.imageshack.us/img149/cimg0343tr2.jpg/1/][IMG]http://img149.imageshack.us/img149/cimg0343tr2.jpg/1

Postat: mån dec 08, 2008 9:09 pm
av ElfvinG
Jag började bygga turbogrenrör idag, lite svetsning kvara bara.

Ska göra klart det imorron så då blir det bättre bilder.

Bild
Bild
[URL=http://g.imageshack.us/img161/dsc00004vz1.jpg/1/][IMG]http://img161.imageshack.us/img161/dsc00004vz1.jpg/

Postat: tis dec 09, 2008 10:07 pm
av ElfvinG

Postat: tis dec 09, 2008 10:50 pm
av Bamazon64
en sån där krull skiva.? adapterröret ser ju skit bra ut...smart me 4-kants profilen

Postat: ons dec 10, 2008 3:42 pm
av Johnny
Ska du köra sugturbo? 8)

Postat: ons dec 10, 2008 6:55 pm
av ElfvinG
Bamazon64 skrev:en sån där krull skiva.? adapterröret ser ju skit bra ut...smart me 4-kants profilen
ja precis går skitbra att slipa rost med. tackar :)

Postat: ons dec 10, 2008 6:56 pm
av ElfvinG
Johnny skrev:Ska du köra sugturbo? 8)
japp hade tänkt de :D

Postat: ons dec 10, 2008 11:05 pm
av E30TicPower
skall du ha förgasaren före turbo :roll: undrar nog om din garrett 25 är karbontätad ja ??!!

Postat: tor dec 11, 2008 6:42 pm
av ElfvinG
Bmw_e30Power skrev:skall du ha förgasaren före turbo :roll: undrar nog om din garrett 25 är karbontätad ja ??!!
jo hade tänkt de, men blev fundersam nu när du säger så. funkar det inte om den inte är karbontätad eller?

Postat: tor dec 11, 2008 6:46 pm
av E30TicPower
problemet med turbon då man sätter förgasaren före är inte hållbarhet
utan att turbon utsätts för undertryck! då dricker motorn olja
ur lagerhuset om den inte är "packboxad-karbontätad".
på dom flesta agg kan man borra ett ventilationshål in i lagerhuset
bakom kompressorn så utsätts inte lagerhuset för undertryck.