Sida 1 av 2
83borr vitmotor + mycke hk???
Postat: tis dec 09, 2008 3:08 am
av Thorsella
Dessa diskutioner om vitmotorer
Har 83borr 6cyl volvo vitmotor som är chimsat mellan cylindrarna med bladmått
vad händer? spricker cyl väggarna? går de ur fliser?
om något händer vid villken effekt? och vad med än blocket skulle gå åt pipan då samt kolvringar då?
någon som vet någon som kört sönder o vad hände då? och vid villka hk och villken motor
Min motor har
1680cc spridare
nira
hx55 * 25
de viktigaste man skulle behöva veta kanske? inget som är för litet iaf
mvh erik thorsell/////skara
Postat: tis dec 09, 2008 7:50 am
av Tommy Luhr
mycket intressant motor att bygga på!
Vad jag vet så är det inte någon som direkt rasat en 6a.
några 5or har ju gått åt men det kan ju även vara andra fel (läs människan) som gjort att dom gått sönder.
Hur många volvo rödblock har inte skottats med enbart chip och för stora hål i wastegate slangen medans andra får dom att hålla 1100hk.
Pratade med Eklund tpr och han hade väll plockat 650 hk ungefär i sin 6a
med hx55.
Det som jag har hört skulle vara ett problem så är det att blocken och veven flexar i dom för att dom blir så långa.
Men det är nog en skröna bara!
Re: 83borr vitmotor + mycke hk???
Postat: tis dec 09, 2008 10:35 am
av Jens Gustavsson
Thorsella skrev:Dessa diskutioner om vitmotorer
Har 83borr 6cyl volvo vitmotor som är chimsat mellan cylindrarna med bladmått
vad händer? spricker cyl väggarna? går de ur fliser?
om något händer vid villken effekt? och vad med än blocket skulle gå åt pipan då samt kolvringar då?
någon som vet någon som kört sönder o vad hände då? och vid villka hk och villken motor
Min motor har
1680cc spridare
nira
hx55 * 25
de viktigaste man skulle behöva veta kanske? inget som är för litet iaf
mvh erik thorsell/////skara
jag kan inte mycket om dessa motorer men jag vill bara rätta dig lite i din fråga om vid vilken effekt fodren spricker. foder spricker inte av effekt utan av TRYCK så bygger man en motor som inte gör så höga cylinder tryck så kan det hålla mycket längre än vad många tror.
överdriv inte kompan håll ned den lite extra sen satsa på mekaniska kammar med rätt mycket duration och montera inte för liten turbo så du får tok tryck på för låga varvtal då håller det mycket bättre.
klämspalten är också viktig låt den va över 2.5mm som minst helst ingen sqirs i toppen heller.
Postat: tis dec 09, 2008 11:04 am
av Kadett4wd
av mycket varvtal får man också hemska sidobelastningar på blocket om man inte styr upp det med riktigt långa vevstakar.
då kan det spricka ändå lixxom.
Postat: tis dec 09, 2008 11:29 am
av Jens Gustavsson
vist spelar sidobelastningarna in till viss del det är ju desutom rätt långslagiga motorer men de är nog 99% av de sprukna blocken som har spikat eller som har körts med väldigt höga cylindertryck.
Re: 83borr vitmotor + mycke hk???
Postat: tis dec 09, 2008 1:08 pm
av Thorsella
Klämspalt?
jag skulle kunna tänka mej att jag har ca 8,3 i komp en lite vild gissning
Angående varvtal tänkter ja varva max 6000
angående när dom spricker vad händer då? vad går sönder mer än blocket?
Jens Gustavsson skrev:Thorsella skrev:Dessa diskutioner om vitmotorer
Har 83borr 6cyl volvo vitmotor som är chimsat mellan cylindrarna med bladmått
vad händer? spricker cyl väggarna? går de ur fliser?
om något händer vid villken effekt? och vad med än blocket skulle gå åt pipan då samt kolvringar då?
någon som vet någon som kört sönder o vad hände då? och vid villka hk och villken motor
Min motor har
1680cc spridare
nira
hx55 * 25
de viktigaste man skulle behöva veta kanske? inget som är för litet iaf
mvh erik thorsell/////skara
jag kan inte mycket om dessa motorer men jag vill bara rätta dig lite i din fråga om vid vilken effekt fodren spricker. foder spricker inte av effekt utan av TRYCK så bygger man en motor som inte gör så höga cylinder tryck så kan det hålla mycket längre än vad många tror.
överdriv inte kompan håll ned den lite extra sen satsa på mekaniska kammar med rätt mycket duration och montera inte för liten turbo så du får tok tryck på för låga varvtal då håller det mycket bättre.
klämspalten är också viktig låt den va över 2.5mm som minst helst ingen sqirs i toppen heller.
Postat: tis dec 09, 2008 1:26 pm
av Jens Gustavsson
kan du lägga upp mer info om motorn så kan vi hjälpa dig med ett konsept.
är det E85 du ska köra? hur mycke effekt vill du ha? kring 700hk eller mera?
Postat: tis dec 09, 2008 3:15 pm
av EklundTPR
Hej!
Jag tänkte jag skulle dela med mig lite bra "fakta"
Min motor körde jag på 8.5ca i komp och chimsade foder med stavar för att cyl inte skulle flexa på sidorna.
Jag bromsade först ut 600hk med för liten turbo och för litet soppa system.
Den setupen var på 81borr.
Sen så byggde jag vidare och borrade blocket till 83borr.
Jag böt aldrig block pga att de 3litersmotorer vi har sett är det alltid grova vänd kanter i.
Har aldrig sett det på 2,5blocken.
Tror det är sämre material beroende årsmodeller.
Med hx55a och allmänt bättre prylar runt om så bromsade jag ur ca 680hk och ca 880nm vid 1,6kg ladd.
Min garage kompis har vi byggt en likadan motor till men behållit 81borr på.
Den laddar vi 2kg på och han kör om mig med brinnande bakhjul
Och då har jag bromsat min nya maskin till 744hk

Den fungerar underbart bra, har kört så drygt ett år

3 literskammar och h-profil med orginal R-kolvar+E85
Mvh Rikard
Postat: ons dec 10, 2008 2:36 am
av Thorsella
motorn e färdig och sitter i bil nu
3liters 83 borr med schims mellan cyl inte stavar
volvos "nya" kolvar 08a tror de e s60 r nya modelen iallafal
e85
1660cc spridare
nira lg ska mappa
hx55a
fräst vevhusventilation
95ans block
planat 1,5mm
om du vill ha mer info får du fråga
jag blir ju glad om ja får mer än bror min "primer" 514 på driven på volvo femma
Postat: ons dec 10, 2008 2:37 am
av Thorsella
EklundTPR: Bra info

Postat: ons dec 10, 2008 11:38 am
av torpis
Tjena!
70hk/cylinder spräcker S40 2.0t i längden. de flesta med steg 4 på en S40, dvs 260hk (65hk/cyl) klarar sig medans steg 5 dvs 285hk spricker.
senare 83mm motorer S40 Fas2 tenderar att hålla bättre, alternativt att de motorerna har färre mil på nacken.
65x*6 ~400hk.
81mm borr vet jag ingen som spräckt... Johannes här på forumet bromsar strax över 800hk i sin 4cyl, dvs 200hk/cyl.
Postat: ons dec 10, 2008 12:24 pm
av Daniel 850
kan tillägga att ja har haft en bruks bil där ja åkte med en 5a 83mm borr körde ca 5-6000mil bromsade 510hk med den..... å den har gått väldigt hårt kan ja säga! motorn dog av att wg slang hoppade av...
ska säga att de är mycket snack att dom blocken inte håller... dock är dom känsligare....
Mvh Wigge
Postat: ons dec 10, 2008 12:28 pm
av torpis
Daniel 850 skrev:
ska säga att de är mycket snack att dom blocken inte håller
Mvh Wigge
vad gäller S40 är det inte snack, här finns många block med sprickor i.
Det är ju enkelt gjort att välja att bygga på rätt block från en början. synd att chansa, men vet ju inte i förväg om man har ett block av god kvalitet eller ett som utmattas fortare.
Postat: ons dec 10, 2008 8:40 pm
av alex b
torpis skrev:Tjena!
70hk/cylinder spräcker S40 2.0t i längden. de flesta med steg 4 på en S40, dvs 260hk (65hk/cyl) klarar sig medans steg 5 dvs 285hk spricker.
senare 83mm motorer S40 Fas2 tenderar att hålla bättre, alternativt att de motorerna har färre mil på nacken.
65x*6 ~400hk.
81mm borr vet jag ingen som spräckt... Johannes här på forumet bromsar strax över 800hk i sin 4cyl, dvs 200hk/cyl.
Vad är det för specifikation på steg 4 och respektive steg 5 trim?
Postat: ons dec 10, 2008 9:30 pm
av JonasW
torpis skrev:Tjena!
70hk/cylinder spräcker S40 2.0t i längden. de flesta med steg 4 på en S40, dvs 260hk (65hk/cyl) klarar sig medans steg 5 dvs 285hk spricker.
senare 83mm motorer S40 Fas2 tenderar att hålla bättre, alternativt att de motorerna har färre mil på nacken.
65x*6 ~400hk.
81mm borr vet jag ingen som spräckt... Johannes här på forumet bromsar strax över 800hk i sin 4cyl, dvs 200hk/cyl.
Låter ju lite otroligt att det ska vara en "magisk" gräns på 70hk/cylinder. Tror mer på "felbygge", för liten snurra, för höga cylindertryck osv när något går sönder med så lite effekt.