tjena, hur kan man trimma en fs1 som har 60cc, 16,5mm fögge, drevad, trimmsystem, insug, topplock mera utan att det kostar något? Skulle vilja kunna dra upp på bakan.
är tacksam för svar.
Jag har samma setup som dig på min fs1, kommer upp på bakan men jag vågar inte köra speciellt mycket så med min odoserade fotbroms som helt saknar känsla.
1an och 2an går den upp utan att jag behöver rycka loss styret.
/Niklas Eliasson
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
Med risk för att verka Väldigt gammal, så har jag hört att det ska skilja på Insugningskanalen inne i vevhuset på FS-1or innan -80 och de som är nyare (kan inte själv verifiera sanningshalten i detta).
De äldre FS-1orna hade bara 2 Spolkanaler i sina org Cylindrar och därför större hål i veven, medans de senare hade 3spolkanaler och mindre hål i veven.
Om denna uppgift är korrekt så borde ett vevparti från en FS-1a innan 80 ge en del flås oxå.
Kan tillägga att jag byggde en FS-1a som födelsedagspresent när han fyllde 30 och på den sitter det 60cc och en 20mm Fugge, annan topp och anpassad platta.
Den går riktigt rart, stark i botten och toppar beroende på drevning ca80.
lite terapi jobb med migen och plåtsaxen så kan du hitta flera hk.
man kan också köpa en kina vespa trim pipa för 400kr som man bygger om lite så den passar och så längden iallafall blir rätt.
jag hadde en bruks FS1 då jag var femton men jag trimmade den inte så mycket då jag inte hadde tid (trimmade på 142an) men min bror som är tre år yngre skulle få låna den då han fyllde 15 han fick den att gå rätt bra faktiskt än fast han inte kan nått om motorer, han hadde en 60cc insugnings platta 16mm gasare och sen prova han flera olika pipor enligt sägnen så gick den 95 efter en volvo740 men det var nog närmare 80 i värkligheten skulle jag tro än fast han håller kvar i att den nästan gick 100
mins också att min fina moppe som var värd minst 3500kr gick att sälja för 500kr efter han haft den ett år det ska jag dra upp igen tror jag
jag o kompisen snickrade ihop en fs1 med dt 70cc cyl, ombyggd dt pipa, pluggade org insuget i vevhuset och monterade en mikuni 20mm förgasare på ett eget insug
gick väldigt fint och det gick bra att köra om bilar på 70 väg så en 90knutar kan den nog ha gjort
dock stämmer ej cyl helt 100% mot blocket men det funkar med en extra stor packning eller så får man svetsa upp blocken. framför allt tredje spol kanalen mot reeden som är större på dt cylindern.
Lyfter en gammal tråd
Ja hade en Fs1 76a . Vad ja minns så gick dom tidigaste klart bäst .
Läste har i tråden att
Vev partiet var olika , intressant .
Ja hade 60 cc , org topp , testade olika gasare gick bäst med 15.5 hemma borrad .
Moddad org pipa .
Ja tog tid på en 7km lång krokig 70 väg fick ett snitt på 85km /h . Toppade ca 90 med 15 tagg i fram .
Va kul vi hade i kompis gänget körde 2600 mil med min 76a
som det lät när jag var 15 så var-76 -79 bäst å dom senare betydligt slöare.
dom jag har öppnat så på -76 var det 2 hål i vevskivorna -79 ett större hål -80 å nyare ingen aning
jan-ove
jag tycker inte om när enkla saker typ värmekranar börjar innehålla kretskort
aaa det förklarar nog varför min gammla fs1a gick mycket bättre med samma trim som polarens nyare . min gjorde lätt 10-15 km/h fortare med exakt samma saker. köpte dom av han..
johan johansson skrev:aaa det förklarar nog varför min gammla fs1a gick mycket bättre med samma trim som polarens nyare . min gjorde lätt 10-15 km/h fortare med exakt samma saker. köpte dom av han..
jo ja har också funderat i över 20 år på VARFÖR min 76a gick klart bättre än de senare.
Men kan man förbättra vevpartiet ytterligare så det går ännu bättre ? nån som vet?
skulle vara kul och köpa en 76a igen och pröva med lite nya trix och se hur bra man skulle kunna få den att gå idag. ja prövade ju aldrig att porta min 60cc cylinder. och alldrig nån bra pipa, ändå gjorde den 90
Vevpartiet var olika som många säger , men jag minns också att det fanns en fördel av att ha den runda toppen före -80 , sen är ju som bekan ljuddämparen a-o ..
Går även borra till 45mm (46-47mm ? minns inte) och använda en puch maxi kolv . kapa bara av cyliderfoten till hälften först så den håller.
Den blir i tunnast laget och kräver att man stabiliserar den vid borrning
har för mig även vevskinkan den högra hade en grov fas som styrde gaserna efter reedventilen bättre.
Kompisens gamla fis etta gjorde ganska precis 105km/h efter klockning mellan lyktstolpar.
Det var en rejält portad std cylinder (med 3 kanaler) borrad till 45mm
Omsvarvad 'nya toppen' för rätt squish o komp
modifierad reedkorg,
gamla vevpartiet
Allspeed avgassystem
en 20mm mikuni från nån gammal 125a(tror det var kawa, den fick plats innanför kåpan)
3lameller med starkare fjädrar.