Sida 1 av 4
lager analys
Postat: tis dec 16, 2008 5:41 pm
av Kadett4wd
då har jag rivit isär min maskin efter en säsong.
totalt 86 timmar med 38minuter över 6000rpm.
jag antar det spikat lite lite då jag ligger ganska högt med tändningen.
det undre lagret är det jag antar det spikat lite på.
bara på en cylinder konstigt nog, men det kan ha med insuget å göra om man är på gränsen.
de andra cylindrarna ser ut som den övre bilden.
vad tror ni?
har det småspikat lite eller är det luft som gått med?
Postat: tis dec 16, 2008 7:35 pm
av Löwen
hur kan man se på lagren om det har spikat? vet att det fanns en tråd förut med lager som såg ut på samma vis, men kommer inte ihåg vad man kom fram till där.
Postat: tis dec 16, 2008 8:58 pm
av ogge
de dära "prickarna" fanns det teorier om att oljan kaviterat för pumpen kanske sugit luft eller annat. altså blivit luftbubblor.
Vet ej heller va man kom fram till där ,
Lagerskador
Postat: tis dec 16, 2008 11:08 pm
av J.Lundin
Hur ser den övre lagerdelen ut på den nedre bilden? Det är den som är intressant eftersom det är den som tar de värsta smällarna vid spikning. Vid spikning så trycks oljefilmen bort varvid det uppstår fläckvisa eller cirkulära nötningsskador på lagerytan. Vid kavitation som endast kan ske inne i oljepumpen så sker skadorna i direkt anslutning till kavitationen dvs. inne i pumpen och runt drev eller dess drivaxlar.
Postat: tis dec 16, 2008 11:44 pm
av Henrik Braun
vad är det för motor? Effekt?
Postat: ons dec 17, 2008 1:07 am
av sniffer
Som J.Lundin skriver så uppstår de ofta nötningar på lagerytan. Sen så är de heller inte ovanligt att lagret fått såpas med tryck/tryck vid spikningarna att materialet i de börjat plattas ut och lagerhalvan mera nyper om lagertappen än håller sig kvar i överfallet. Lagret tappar helt enkelt sin spänst av misshandeln.
Har jag stött på ofta i kompisarnas plågade turbolik

Postat: ons dec 17, 2008 6:39 am
av Kadett4wd
jag kan fota lagret ikväll då jag kommer hem från jobbet.
det ser i stort sett likadant ut.
varför jag tror det spikat är juh pga det är på en cyl.
och misstankarna om luft beror på att jag har en skarv på pickupröret ned i tråget som jag inte kan checka om den blivit
tät efter montering av tråget.(det sker i samma moment)
Motorn är en C20LET (Opel Calibra) borrad och strokad till 2.3 liter.
motorn har ganska kort stake/slag förhållande (1.53)
så kolven gör väl en 'studs' vid varje vändning och det påverkar juh lagren, men då borde det vart på alla cylindrar.
Effekten är.. tja.. obromsad.
men jag matar i 768hk bränsle(finns utrymme för lite räknefel också,men spridarna ligger på 90% duty). och lambdavärdet ligger på 0.8 (E85)
Laddar 2.08bar med en GT3582R med tial avgashus.
Motorn har 10,5-1 i kompförhållande.
toppen flödar ordentligt.
vassare kammar
mm mm.
men det finns inte tillstymmelse till spikningar om man kollar på kolvarna.
tändningen ligger på ca 18 grader före vid 2.1bar(5000rpm) och sjunker ett par grader mot 7500rpm.
jag är inte ett dugg ledsen eller orolig för att detta hänt, bara kul å veta om det är småspik som gjort detta.
då vet jag juh att det är bara å krana ned ett par grader.
Då har juh motorn arbetat med bränslet jag skickat i allafall
Mvh
Patrick
Postat: fre dec 19, 2008 4:50 pm
av Kadett4wd
bilden jag skulle fixa dagen efter =)
Postat: fre dec 19, 2008 5:44 pm
av Mattias J
så såg mina lager oxå ut,,fast liiite värre,, min hade ju spikat som värsta snickaren
kan ju vara så att våldsam acceleration har gjort att din pump sugit lite luft kanske? eller så har det spikat lite så oljefilmen brustit?
Ärtan och bäckis har ju riktigt vass knack avlyssning som fungerar på e85 oxå, kanske hade varit nått?
eller så har oljan helt enkelt inte hunnit evakueras så den kokbränt och tappat sin film, därav slagmärkena?
man kan spekulera hur länge som helst

Postat: fre dec 19, 2008 8:25 pm
av Kadett4wd
jag tror mest på småspik då det är som jag skrev tidigare, bara på en cylinder.
vore kul att få det bekräftat.
motorn har juh gått som svinet och utan tendens till hörbara spik alls.
samt jag har juh backat av lite tändning för att säkra mot högvarvsspik.
Om det nu är småspik så borde det vara kring där jag har mest vrid, då är det bara att dra ned tändningen där typ 2-3 grader å låta det vara kvar på toppen.
För säkerhets skull sänker jag varvstoppet lite till nästa år.
tvärnit vid 7500rpm blir bra, hade det vid 7800rpm förut.
Postat: fre dec 19, 2008 8:38 pm
av Andreas Arthursson
E85 klarar mycket på varv men inte vid vrid peak. Så jag skulle sänka där och öka på varv.
Postat: fre dec 19, 2008 8:45 pm
av Kadett4wd
Andreas Arthursson skrev:E85 klarar mycket på varv men inte vid vrid peak. Så jag skulle sänka där och öka på varv.
ja precis.. men jag ville inte öka på varv utan att ha riktig utrustning för att höra det.
Har precis lagt beställning på en apparat som ska höra det.
man måste köpa Julklappar åt sig själv.
lade även beställning på en sprillans Mira häraomdagen.. var juh lika bra *S*
Postat: fre dec 19, 2008 10:08 pm
av Andreas Arthursson
Bra present åt dig själv

Postat: lör dec 20, 2008 4:22 am
av TheDagger
Påminner om mina gamla lager.

Postat: lör dec 20, 2008 4:43 am
av robban
Kadett4wd skrev:
Har precis lagt beställning på en apparat som ska höra det.
man måste köpa Julklappar åt sig själv.
Och vilken är det, phormula?