Duster - Skuren motor, ny växellåda och bromsning hos PPF.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
maghen
För mycket laddtryck
Inlägg: 125
Blev medlem: tor jul 22, 2010 11:06 pm
Ort: Luleå

Duster 340 T. Knakelibrak och fläktkåpa.

Inlägg av maghen »

Prova att höja tändningen tills tomgången blir lite orolig, jag tror det har en stor inverkan!

Ang huvgångjärnen är det med största sannolikhet samma på alla A-body 67-7?. T.ex. Valiant, Dart, m.fl!
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Duster 340 T. Knakelibrak och fläktkåpa.

Inlägg av Jonathan_ »

Ja, jag ska prova att labba lite med tändningen. Jag tror också den går onödigt snålt på tomgång, så jag ska tjocka på den litegrann.
Ja, det borde vara samma tycker jag också. Har sett nån variant på fjädern som håller uppe gångjärnet dock.
Det verkar dock lite tunt, ringde på en annons häromdagen men för det priset så hade jag lika gärna kunnat köpa en ny huv..

Ebay fanns det också, men då kostar frakten mer än gångjärnen så det är lite tråkigt. Jag ska demontera mina och se vad som hänt så går det säkert att rikta. :)
Eller så får jag väl göra nya isf.
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Duster 340 T. Knakelibrak och fläktkåpa.

Inlägg av Jonathan_ »

Hepp!

Fick lite tid över på semester så jag roade mig med att testa mina vattenpumpar. Vad kan vara roligare att göra på en semester liksom? :)

Nåväl, snidade ihop en liten lösning enl. bilderna och dränkte hela pumpen i poolen. Sen fick jag leta på elmaskiner med lämpliga varvtal för att kunna simulera varvtalena i motorn.
Eftersom mina remskivor är nästan precis 1:1 på motorn så körde jag pumpen direkt på axeln med borrmaskinerna.

PRW pumpen är mycket bra enligt mina amatörtester, framförallt på låga varvtal där jag behöver ha mycket flöde. Min org. pump var inte fullt så bra som ni ser på grafen.
Så låga varvtal som 400 rpm kommer ju aldrig pumpen att varva, men det var mest för att se vad som hände med flödet på riktigt låga varvtal.

Jag har ej testat med en platta som förminskar volymen i utrymmet där vattnet pumpas runt på org. pumpen.
Alltså en skiva som nästan ligger an mot pumphjulet som diskuterats här ovan. Jag återkommer med ett sånt test, men jag tror dessvärre inte det kan göra så mycket som jag önskar.

En liten film hur jag gjorde, mina håriga ben är helt gratis att titta på.

http://www.youtube.com/watch?v=5sKtimE_gKo

Lite pics.

Bild

Bild

Bild

Bild

Och en liten graf.

Bild

Fortsättning följer..
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
maghen
För mycket laddtryck
Inlägg: 125
Blev medlem: tor jul 22, 2010 11:06 pm
Ort: Luleå

Re: Duster 340 T. Vattenpump-test s.29

Inlägg av maghen »

Mycket intressant test!
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Duster 340 T. Vattenpump-test s.29

Inlägg av Jonathan_ »

Ja, jag har kikat runt lite på nätet men inte hittat nåt om dessa eftermarknadspumpar till Mopar smallblock. Förutom tillverkaren som säger att dom är bäst typ..

Jag tänker prova med att växla upp pumpen med en annan remskiva med ca 15-20% och ser vad som händer. Börjar sina med idéer nu. Ska också få tummen ur och linda min downpipe.
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
maghen
För mycket laddtryck
Inlägg: 125
Blev medlem: tor jul 22, 2010 11:06 pm
Ort: Luleå

Re: Duster 340 T. Vattenpump-test s.29

Inlägg av maghen »

För många år sedan hade jag 318 tillsammans med originalkylaren för slantsix, vilket inte fungerade så bra.
Något jag noterade då var att kylningen verkade fungera mycket bättre med en strypning i slangen mellan pumphus och insug. Jag hade någon teori om att för stor del av vattnet snurrade runt mellan pump och insug eller något sådant.
Kanske tål att funderas på? Att tempmätaren sjönk var uppenbart, hur mycket tempen sjönk i resten av motorn är oklart...
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Duster 340 T. Vattenpump-test s.29

Inlägg av Jonathan_ »

Aha, ja det är ganska enkelt att testa för min del. Ansluten från pumpen till insuget är gängat med rörgäng (förmodar jag). Så man kan göra en ny sådan och börja med ett hål hälften så stort och sedan borra upp det allteftersom och se vad som händer.

Hehe, jag har tillgång till en IR-mätare så man kan ju bestämma mätpunkter på insuget och jämföra innan/efter.
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Duster 340 T. Vattenpump-test s.29

Inlägg av Daniel-635 »

Seriös testning !

Om du använder IR-Mätare, se upp för att mäta direkt på obehandlad aluminium, då visar mätaren lätt 100°C fel.
(En Svart eltejp bit brukar räcka att ha för att mäta på.)
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Falkenrejsing
Forumsberoende
Inlägg: 524
Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm

Re: Duster 340 T. Vattenpump-test s.29

Inlägg av Falkenrejsing »

Mycket intressant testande.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Duster 340 T. Vattenpump-test s.29

Inlägg av Jonathan_ »

Daniel-635 skrev:Seriös testning !

Om du använder IR-Mätare, se upp för att mäta direkt på obehandlad aluminium, då visar mätaren lätt 100°C fel.
(En Svart eltejp bit brukar räcka att ha för att mäta på.)
Tack tack! Ja precis, det är dock ganska ojämn yta på insuget så jag tänkte att det kunde gå ändå. Annars var tejpen ett bra tips!
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Duster 340 T. Vattenpump-test s.29

Inlägg av Jonathan_ »

Hepp!

Fick några kvällar att jobba med Dustern på, så jag valde att prova med en mindre skivdiameter på vattenpumpen. Dels för att öka flödet men framförallt att varva upp fläkten så den suger mer luft genom kylaren vilket jag tror är problemet.

Så jag fick slakta min org. remskiva (igen) genom att skära bort v-spåret och svarva ett nytt sådant i mindre diameter från ett ämnesrör. Sen fick jag lov att korta den drygt 6 mm dessutom pga. att centrumet på den nya remskivan inte hamnade där det gamla satt.
Det är lite sådär att svarva med långt utstick på pressad plåt, är konstant skraj att det ska hugga till pga. vibrationerna som uppstår.
Men det gick finfint, den nya remskivan kastar max nån tiondel trots all svetsning och ihopparade delar. :)

Utgångsobjekt, här är remskivan förlängd vid ett tidigare tillfälle då PRW-pumpen inte har samma höjd (eller längd) som org. pumpen har.

Bild

Sen ville jag undvika att svarva så mycket möjligt med remskivan uppspänd i svarven just pga. av vibrationerna så jag grovkörde ämnesröret först i svarven. Har dessvärre inga bilder på detta.

Och för att kunna spänna upp remskivan på nåt vettigt sätt så fick jag göra en dummy-hub med en centrumtapp som jag sedan skruvade remskivan i.

Här har jag kapat bort det gamla v-spåret.

Bild

Rensvarvad till en bestämd diameter så jag vet hur stor innerdiametern på ämnesröret skall vara.

Bild

Här den det grovbearbetade ämnesröret svetsat på remskivan. Gjorde en liten ansats i ämnesröret samt god koncentrisk passning till remskivan så det slog sig minimalt vid TIG-svetsningen.

Bild

Bild

Sen gjorde jag sista passet på remsivan med ämnesröret påsvetsat. Fick lov att ta bort en del material på den delen av remskivan som ligger närmast huset på pumpen eftersom..

Bild

Bild

Bild

..det, som vanligt, är snortrångt när man håller på. Att ligga med en 16-åring är som att kasta en limpa rätt in i globen jämförelsevis. :hihi:

Bild

Bild

Sen skvätte jag lite färg på det hela.

Bild

Ska montera alltsammans och testa efter jobbet idag.

Har ordnat en kortare kilrem också. Sen märkte jag en till positiv grej med den här operationen. Remmen kommer längre ifrån grenröret (var nääära där tidigare) med den mindre remskivan, perfa!

Återkommer med resultat senare!

/J
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Duster 340 T. Ny(gammal) remskiva v-pump s.29

Inlägg av Jonathan_ »

Skruvade ihop alltsammans igår och började testa lite.
Det hade regnat kraftigt på dagen så vägen var klart blöt, och med spole och ett par Nm i maskinen så vågade jag inte gå på något alls nästan med risk för hälsan.

Mitt problem har ju varit att maskinen inte klarar av att kyla ner sig på tomgång efter jag plågat den. Så jag var ut och körde så mycket jag vågade och åkte sen hem och väntade vad som skulle hända.

Resultatet med den uppväxlade pumpen/fläkten var att den klart kyler bättre, men det är fortfarande inte tillräckligt. Den klättrar saaaakta uppåt i tempen, jag slog av vid lite drygt 100 grader för den hade förmodligen fortsatt..
Det tar säkert 15-20 minuter för den att bli så varm så det är verkligen precis på gränsen till för dåligt.
Provade att mäta lite med IR temp-mätaren och kom fram till att termostaten stryper flödet en hel del. Tog bort den och provade med resultatet att den gick 10 grader kallare vid körning (runt 70 grader vid normal körning) men den klättrar fortfarande på tomgång, om än något långsammare.
Jag vet att man bör köra med en bricka med ett hål i för att öka flödet utan termostat, men jag hann aldrig prova det. Kör nog med termostat i vilket fall som helst sen.

Sen verkar det som att jag gjorde kanten på min fläktkåpa lite smal. Baksidan på fläkten går något utanför fläktkåpan. Man märker att fläkten blåser luften mer uppåt än rakt bakåt på motorn. Så jag ska göra en bredare kant i aluminium och skruva dit på kåpan så blir det bättre.

Sen hittade jag på lite rördelar så jag kan koppla in värmepaketet vilket jag hoppas gör några grader också.
Många bäckar små heter det ju, och det kanske räcker iom att det är så jäkla nära.

Det är synd att jag inte kan få dit en elfläkt som trycker på andra sidan kylaren, det hade helt säkert löst problemet.
Jag provade att ställa dit en skiva med två skapliga elfläktar i (har använts som utsug vid lackering) framför bilen och då sjönk tempen direkt.
Till och med om man står och håller maskinen på ~1500-2000 rpm så sjunker tempen pga. det högre varvtalet på pump och fläkt. Det är störande lite som behövs! :doh:

Sen har jag äntligen fått tummen ur och riktat de krökta gångjärnen till huven, så nu kan jag stå med huven öppen utan träpinne som hjälp. :hihi:
Bara sådär 5 år för sent..

Jag har bestämt mig för att åka till American Car Show i Uppsala i helgen så man får uppleva nånting i sommar med den här bilen iaf. Hoppas det inte blir jättekö... :roll:

Bild
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Duster 340 T. Testing testing.. s.29

Inlägg av Steve »

Har du provat om den kokar till slut eller om den håller sig på 100 grader?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Duster 340 T. Testing testing.. s.29

Inlägg av Jonathan_ »

Nope, har låtit den gå till 102 grader ungefär och inget tyder på att den ska stanna där.
Jag skrev inte det ovan, men detta testandet har gjorts med huven borta. Så om den går så högt som 102 med huven borta så kommer det nog inte funka med huven monterad.
Sen vill jag ogärna riskera mina alutoppar heller. :)

Men nu när jag har reparerat gångjärnen kan jag testa med huven på.
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
prochargeroldsmobile
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: tis jul 10, 2012 9:28 pm
Ort: Hofors

Re: Duster 340 T. Testing testing.. s.29

Inlägg av prochargeroldsmobile »

Hej
jag har läst din tråd och du är lika envis som jag och gjort samma misstag som jag
Det första du måste fundera på är större kylare
Kylaren värms av intercoolern
de har säkert ngn som passar för MOPAR RÄSERS
Griffin har race kylare för över 800hk kolla på deras hemsida hittar du inget kan jag leta på partnr.
Min kylare är nog nästan dubbelt så tjock som din
Tyvärr måste din mekaniska fläkt bort och de största el fläktarna du hittar ska dit.
din vatten pump bör nog bytas mot en El-vattenpump 55gallon Mezzier
Jag gjorde detta för att rädda min motor och mina 230cc ALU Darttoppar
För värmen ökade och ökade med huven borta och då är det ngt fel
Nu kan jag åka på cruising i flera timmar med 82-95 grader
min Olds starfire eller (Monza) laddar jag med 1.5 bar med en procharger F-1R växlad för maxvarv vid 6500 varv så den är pigg även från botten.
Är vid Lunda bredvid Tierp och landracing.se sista helgen i augusti kom dit så ska vi snacka kylning.!
Skriv svar