Sida 1 av 1

Knuts 2.36l Typ 4 topp

Postat: tor dec 25, 2008 10:51 pm
av lasse wankel
Lite "oviktigt" vetande så här på Juldagen :D Satte upp en 103 mm cylinder med 48 mm insugsventil i JACs Flow quick och fick lite insugsvärden :hihi:
Mätt vid 28" vattenpelare

2mm 73 cfm
5mm 127 cfm
6mm 148 cfm
7mm 165 cfm
8mm 183 cfm
9mm 196 cfm
10mm 207 cfm
11mm 216 cfm
12mm 225 cfm
13mm 228 cfm
14mm 234 cfm

Knut kommer bromsa motorn hos Bror Jaktlund i Vinter och hoppas på minst 200 hk@6500 rpm+ 8) Motorn kommer sitta i Anders Frids gamla Beetle Cup Bubbla som väger runt 800 kg. Kommer köras på gata som bana 2009 :thumbright:

/Lasse

Re: Knuts 2.36l Typ 4 topp

Postat: ons jan 21, 2009 8:55 pm
av Lacke
lasse wankel skrev:Lite "oviktigt" vetande så här på Juldagen :D Satte upp en 103 mm cylinder med 48 mm insugsventil i JACs Flow quick och fick lite insugsvärden :hihi:
Mätt vid 28" vattenpelare

2mm 73 cfm
5mm 127 cfm
6mm 148 cfm
7mm 165 cfm
8mm 183 cfm
9mm 196 cfm
10mm 207 cfm
11mm 216 cfm
12mm 225 cfm
13mm 228 cfm
14mm 234 cfm

Knut kommer bromsa motorn hos Bror Jaktlund i Vinter och hoppas på minst 200 hk@6500 rpm+ 8) Motorn kommer sitta i Anders Frids gamla Beetle Cup Bubbla som väger runt 800 kg. Kommer köras på gata som bana 2009 :thumbright:

/Lasse
Hej Lasse det blir säkert bra fart i den Bubblan

Häls Lacke

Postat: ons jan 21, 2009 10:01 pm
av lasse wankel
Ja vi hoppas det :? Den ska bromsas hos Bror Jaktlund i Stockholm under Februari. Målet för Knut är 200 wvridstarka hästar :wink:

/Lasse

Postat: ons jan 21, 2009 10:04 pm
av JBlom
Låter som en trevlig maskin.
Vad för kam? storlek på avgasventil? Vem har gjort toppjobbet? :)

Postat: fre jan 23, 2009 9:28 pm
av lasse wankel
Har fått lite info från Knut idag om spisen! Avgasventil 38 mm. Med 1.56 vippor in samt ut lyfter kammen 14.95 mm :twisted: Duration vid 0.050 är 262 grader. Nock vinkel 108 grader. 10 000 kr frågan är nu ska Knut lyckas spränga 200 hk gränsen i Jaktlunds bänk :?: Only time will tell :lol:

/Lasse

Postat: lör apr 04, 2009 11:05 pm
av lasse wankel
Nej det blev inte några 200 hk i Brors bänk bara 182 vid 6000 rpm. Vibrationer störde framfarten och bror hade flera exempel på motorer som vibrerat i hans bänk då motorn ligger på bänken. En orsak kan vara veven som har enkla motvikter då man brukar ha dubbla motvikter med mer varvtal enligt Knut. Nu sitter iaf motorn i bilen då det är säsong för bana snart.

/Lasse

Postat: sön apr 05, 2009 5:16 pm
av Rba
Trevliga siffror på flödet :thumbright:

Är det standard Typ4 -gjutningar? Svetsat någe, undrar också vem som pulat med dessa?

Har man bara balanserat vevpartiet och kollat att allt är OK och rakt så skall det inte vara några problem att varva mer än 6000rpm med standardvev. Att det behövs dubblamotvikter är en "kvarleva" från T1 världen där det behövs, men T4 vev och block är mycket stabilare och utan dubbla vikter blir dessutom veven lättare.

Postat: sön apr 05, 2009 9:43 pm
av lasse wankel
Ja det är en standard gjutning utan svetsning i topparna däremot i insugsrören :thumbright: Knut har mekat VW motorer sen tidigt 80 tal och är mkt för kluriga enkla billiga men fungerande lösningar. Undrar varför soppan skummade och bensin pelare ur förgasarna?

/Lasse

Postat: tor apr 09, 2009 11:47 am
av Jens Gustavsson
bensin ut ur förgasarna på höga rpm kan indekera ventilsläpp, har han tillräckliga fjädrar?


varför varvar den inte ut längre? hur ser grenrör, insug och canal aria ut?

med sånt flöde och den kammen så sitter det inte där iallafall, har sett volvo toppar med likannde data bra mycke mer.

hur se veven ut på en sån motor och hur ser dynons axel ut är den dämpad mellan motor och turbin?

Postat: fre apr 10, 2009 9:10 pm
av lasse wankel
Har inte svar på några av dina frågor :( Tror inte ens Knut vet allt om sin motor som kan ge oss en ledtråd till varför motorn bara ger 182 hk. Knut har iaf i veckan gjort adaptrar till förgasarna med gummi distanser som vi ska prova ut i RotoTesten. Förhoppningsvis går det att varva mer o därmed plocka ut mer effekt :D "Only time will tell" :!:

/Lasse

Re: Knuts 2.36l Typ 4 topp

Postat: ons apr 15, 2009 8:53 pm
av norrback
lasse wankel skrev:Lite "oviktigt" vetande så här på Juldagen :D Satte upp en 103 mm cylinder med 48 mm insugsventil i JACs Flow quick och fick lite insugsvärden :hihi:
Mätt vid 28" vattenpelare

2mm 73 cfm
5mm 127 cfm
6mm 148 cfm
7mm 165 cfm
8mm 183 cfm
9mm 196 cfm
10mm 207 cfm
11mm 216 cfm
12mm 225 cfm
13mm 228 cfm
14mm 234 cfm

Knut kommer bromsa motorn hos Bror Jaktlund i Vinter och hoppas på minst 200 hk@6500 rpm+ 8) Motorn kommer sitta i Anders Frids gamla Beetle Cup Bubbla som väger runt 800 kg. Kommer köras på gata som bana 2009 :thumbright:

/Lasse
73cfm på 2mm kan inte stämma, måste vara läckage. ca 50 cfm skall det ligga på där.

/Andre'

Postat: ons apr 15, 2009 9:55 pm
av Rba
Så här ser iaf en originalaxel ut:

Bild

Vad har den för vrid? T4orna är kända för att ha betydligt mer vridmoment om man jämför med T1an vid samma motorvolym.

Postat: sön jul 04, 2010 11:01 pm
av lasse wankel
Lyfter en gammal tråd :lol: Har bänkat Knuts boxer på Rototest bänk. Effekt vid 6500 rpm blev 130 kw eller 176.8 hk på naven. Med 10% omräkningsfaktor blir det 196.4 hk i maskin (uppskattat). Knut nästan nöjd men inte riktigt då målet var satt till 200 hk. Ställer in bänken på statiska 6800 rpm nu utan fläktrem då 2 st har gått till de sälla jaktmarkerna :hihi: Varvar upp till 7500 rpm och bänken drar ner varvet till 6800 rpm och voila...145 kw aka 197.3 navhk och 200 hk vallen är spräckt med 19 hk :thumbright: Nu är Knut glad och kommer köra lite små tävlingar med sin 880 kg lätta Bubbla. Maybe more to come... :wink:

/Lasse