Sida 1 av 3

Resa insugskanal, kanalutformning

Postat: fre dec 26, 2008 12:39 pm
av MadHenrik
Vad bör prioriteras på en 2v topp, lång och fin kortradie eller en rakare kanal?
Handlar om en 530 topp för gatbruk.

Skissade på en bild, står mellan den gula eller svarta kanalen

Bild

Tycker att den lite högre gula kanalen borde jämna ut flödet mer runt hela ventilen medans den lite rakare svarta kanalen borde prioritera den främre delen av ventilen.

Vilken typ av kanal tror ni kommer fungera bäst?

Postat: fre dec 26, 2008 2:23 pm
av sniffer
En liten fundering bara. Hur har du tänkt att få stabilitet i ventilstyrninen/ventilen om du tar bort såpas mycket av styrningens hållande material? Inte möjligt att resa den svarta ritade kanalen ännuhögre fast som du ritat behålla materialet för styrningen? För va jag kan se så har du ändå tänkt gräva dig utanför materialets gränser ändå.. ? Sen så kan ju jag fråga mig om de nu är värt att lägga detta jobbet på en sådan topp överhuvudtaget.. Men de är ju upp till dig.

Postat: fre dec 26, 2008 4:05 pm
av norrback
svart tror jag, men jag skulle plasta upp golvet bara...


/Andre'

Postat: fre dec 26, 2008 4:14 pm
av MadHenrik
Angående styrningen hade jag tänkt lämna material runt styrningen såsom tex 531 har.

Men det verkar vettigast med den lite rakare, svarta kanalen då?
Kan tänka mig att flödet har enklare att ta den kortradien...

Postat: fre dec 26, 2008 5:23 pm
av norrback
vad skall du bygga?

Postat: fre dec 26, 2008 5:23 pm
av ogge
jag tror svart jag med.. men jag e ju ingen topplocks expert.
den kanalen du ritat med svart tycker jag påminner om 16v toppens kanal lite grann

Postat: fre dec 26, 2008 5:51 pm
av Kadett4wd
Svart funkar bra på höglyftande kamaxlar.
gul på lite mera låglyftande.

Postat: fre dec 26, 2008 7:46 pm
av MadHenrik
Just det, kamvalet...
Det får nog tyvärr bli någon av standardkammarna alternativt en snällare omslipad, då det skall vara en bruksbil med sugmotor vill jag inte skicka ut för mycket färskgaser vid överlapp på låga varv.
Bränsleekonomi vid låglast och fint register är rätt viktigt, men samtidigt skall den ju vara lite rolig om man trycker på :lol:

Volvos V,K eller H kam kanske, ihop med insug och extraktorrör (4-1 eller 4-2-1 ?) avstämt till 6000 rpm.

38mm avgasventil blir det men antagligen 44 insug.
Avgassätet kan jag fräsa hemma, skulle visserligen kunna lämna iväg för att fräsa insugssätet till 46 men vill helst hålla det på budgetnivå, fixa det mesta själv...

Postat: lör dec 27, 2008 8:21 am
av norrback
Du skall nog köra 46/36 ventiler, ock plasta upp golvet istället. Mycket mindre jobb. En portad 530 flödar ju över 200cfm om inte det räcker släng på en portad 531 som flödar 230cfm.

Du vinner inget på att lägga dit 38 avgas...

/Andre'

Postat: lör dec 27, 2008 11:41 am
av MadHenrik
Vinner jag något på att bara byta från 35 till 36mm på avgas då?
Känns nästan bättre isåfall att behålla stanard avgasventiler.
Problemet där är dock att två avgassäten blev lite skadade när jag svetsade avgaskanalen, aluminium skvätte på sätesringen och smälte en liten grop i sätet.

Mest av den anledningen jag funderar på 38mm avgas, då flyttar man bort sätet från skadan, skall jag använda 35 eller 36mm ventiler kommer jag nog få försänka sätet runt 1mm.
Försänkt ventil kanske man visserligen kan tjäna lite flöde på men kan jag få tag på justerbrickor att korrigera den ändringen med för ventilspel?
Alternativet är väl att leta upp en kam med reducerad bascirkel, men hur står sig omslipade ohärdade kammar om man tänkt ha bilen att köra till jobbet med?

Postat: lör dec 27, 2008 2:30 pm
av norrback
MadHenrik skrev:Vinner jag något på att bara byta från 35 till 36mm på avgas då?
Känns nästan bättre isåfall att behålla stanard avgasventiler.
Problemet där är dock att två avgassäten blev lite skadade när jag svetsade avgaskanalen, aluminium skvätte på sätesringen och smälte en liten grop i sätet.

Mest av den anledningen jag funderar på 38mm avgas, då flyttar man bort sätet från skadan, skall jag använda 35 eller 36mm ventiler kommer jag nog få försänka sätet runt 1mm.
Försänkt ventil kanske man visserligen kan tjäna lite flöde på men kan jag få tag på justerbrickor att korrigera den ändringen med för ventilspel?
Alternativet är väl att leta upp en kam med reducerad bascirkel, men hur står sig omslipade ohärdade kammar om man tänkt ha bilen att köra till jobbet med?
Om du fräser djupare säte blir ju ventilen för lång. bara att korta den på smirgeln. Akta så inte tryckaren börjar ta i fjäder talriken.

Med 12mm lyft och 250grader duration vid 0,05tum så räcker orginal ventiler till 5300rpm på insug och 5600 på avgas. Detta har inget med flöden och göra utan endast arean under lyftkurvan. Mera lyft eller större ventil kan ändra detta. Om du kan inte köra mycket mera lyft så då är det bara större ventiler som gäller. Med 13.5mm lyft räcer arean till 6000 på insug och 6300 på avgas.

Med 46/36 och 12mm ligger du på 5600 in och 5700 ut. Med 13.5mm 6300 in och 6400 ut.

Allt detta om motorn är 2.3 liter!!


Så det är ganska enkelt att motivera min åsikt. Allt detta kan man på 5 min reda ut med PipeMax.

För 190hk vid 6000 rpm behöver du 13.5mm lyft och en topp som flödar 190cfm på maxlyft in och 140 cfm ut. Minsta kanalarea på 870mm2 det motsvarar ett runt hål på ca 33mm. Då portar du först toppen sen plastar du upp golvet tills du har ca 870mm2 area mitt emellan fläns och säte, du får en fin lång radie i golvet och rätt gashastighet för 190hk. Om du har andra planer så fråga bara...



/Andre'

Postat: lör dec 27, 2008 2:59 pm
av SWR
norrback skrev:Om du fräser djupare säte blir ju ventilen för lång. bara att korta den på smirgeln.
...da svekkes ventilfjærspennet også... men skal det i stivere fjærer,så er det jo sjelden kritisk..

Postat: lör dec 27, 2008 4:15 pm
av Lacke
MadHenrik skrev:Vinner jag något på att bara byta från 35 till 36mm på avgas då?
Känns nästan bättre isåfall att behålla stanard avgasventiler.
Problemet där är dock att två avgassäten blev lite skadade när jag svetsade avgaskanalen, aluminium skvätte på sätesringen och smälte en liten grop i sätet.

Mest av den anledningen jag funderar på 38mm avgas, då flyttar man bort sätet från skadan, skall jag använda 35 eller 36mm ventiler kommer jag nog få försänka sätet runt 1mm.
Försänkt ventil kanske man visserligen kan tjäna lite flöde på men kan jag få tag på justerbrickor att korrigera den ändringen med för ventilspel?
Alternativet är väl att leta upp en kam med reducerad bascirkel, men hur står sig omslipade ohärdade kammar om man tänkt ha bilen att köra till jobbet med?
Hej Henrik jag tycker du ska mont, 38mm avgas pga, att org,
flödar avgas bara 120 cfm med 38mm ut kan du få ca, 150 cfm
pluss att om du mirar får du fullradiesäte på avgas,
insug tycker jag du ska mont, 46mm ventil helst med ett fullradiesäte
för du får mycke bättre låglyftflöde med det sedan kör du upp grytan
så djupt du kan sedan slipar du bort insugstyrningen som typ dom
gör på 16v topparna för du har inget slitage på styrningen
pga, att arean vid styrningen är så liten det är där han är trång
för att lungna ner luften i svängen, tänk på att ingång på 41mm
kan flöda för 300 cfm ,slipa bara på sidarna mot styrningen och
taket där styrningen är jag gissar ca 180cfm OBS slipa inte något på golvet endast runda till korta radien ,kam val tycker jag k kammen
med 230 grader vid 0,050 tum är den bästa för gatbruk och
bränsleekonomi.

Häls Lacke

Postat: lör dec 27, 2008 6:32 pm
av norrback
SWR skrev:
norrback skrev:Om du fräser djupare säte blir ju ventilen för lång. bara att korta den på smirgeln.
...da svekkes ventilfjærspennet også... men skal det i stivere fjærer,så er det jo sjelden kritisk..
Går ju att shimsa då.

/Andre'

Postat: lör dec 27, 2008 6:34 pm
av norrback
Lacke skrev:
MadHenrik skrev:Vinner jag något på att bara byta från 35 till 36mm på avgas då?
Känns nästan bättre isåfall att behålla stanard avgasventiler.
Problemet där är dock att två avgassäten blev lite skadade när jag svetsade avgaskanalen, aluminium skvätte på sätesringen och smälte en liten grop i sätet.

Mest av den anledningen jag funderar på 38mm avgas, då flyttar man bort sätet från skadan, skall jag använda 35 eller 36mm ventiler kommer jag nog få försänka sätet runt 1mm.
Försänkt ventil kanske man visserligen kan tjäna lite flöde på men kan jag få tag på justerbrickor att korrigera den ändringen med för ventilspel?
Alternativet är väl att leta upp en kam med reducerad bascirkel, men hur står sig omslipade ohärdade kammar om man tänkt ha bilen att köra till jobbet med?
Hej Henrik jag tycker du ska mont, 38mm avgas pga, att org,
flödar avgas bara 120 cfm med 38mm ut kan du få ca, 150 cfm
pluss att om du mirar får du fullradiesäte på avgas,
insug tycker jag du ska mont, 46mm ventil helst med ett fullradiesäte
för du får mycke bättre låglyftflöde med det sedan kör du upp grytan
så djupt du kan sedan slipar du bort insugstyrningen som typ dom
gör på 16v topparna för du har inget slitage på styrningen
pga, att arean vid styrningen är så liten det är där han är trång
för att lungna ner luften i svängen, tänk på att ingång på 41mm
kan flöda för 300 cfm ,slipa bara på sidarna mot styrningen och
taket där styrningen är jag gissar ca 180cfm OBS slipa inte något på golvet endast runda till korta radien ,kam val tycker jag k kammen
med 230 grader vid 0,050 tum är den bästa för gatbruk och
bränsleekonomi.

Häls Lacke
Men om han hade svetsat botten i avgaskanalen flödar den kanske tillräckligt bra med 36mm?

/Andre'