Sida 1 av 2
Beehive ventilfjädrar till volvo b230
Postat: lör dec 27, 2008 11:55 am
av Magnus
Jag funderar på att testa dessa fjädrar i min topp till nästa säsong.det är s.k "beehive" enkelfjädrar som har en bi-liknande form för att ta ut de inbyggda självsvängningarna i fjädern och undvika ventilsläpp.jag undrar om någon på forumet testat dessa och isåfall erfarenheter från detta.Eftersom detta är helt oprövat för mig vore det intressant med åsikter för/emot dessa.jag måste tillverka nya mindre retainers för att det ska passa.på v8 har fjädrarna fungerat mycket bra och det finns fjädrar som ligger inom de värden/längder jag behöver.jag har fräst ned fjäderbrunnen så längen är inget problem.
http://store.summitracing.com/partdetai ... w=32&N=700+
installerad höjd = 45,72 mm
fjädertryck vid installerad höjd = 59 kg
längd vid maxlyft = 30,48
fjädertryck vid maxlyft = 144 kg
obs de har räknat på ett maxlyft på 15,24.min kam lyfter 13,9 mm
Postat: lör dec 27, 2008 11:58 am
av The
inte för att det har nått med saken att göra, men jag blev rekommenderad att använda Beehive fjädrar från lämplig jänk till opeln.
Postat: lör dec 27, 2008 9:33 pm
av Jens Gustavsson
framtiden är sånna fjädrar på en sån motor men det kommer att ta tid innan det blir axepterat i sverige (vänta så ska ni få se

)
jag ska testa mer med sånna i min broms bänk senare. kommer kanse att ha i lager till B230 senare också.
Postat: mån dec 29, 2008 8:39 am
av Järnet
jag måste tillverka nya mindre retainers för att det ska passa
LSx cheva motorerna har 8mm ventilskaft (we will adopt the metric system, inch by inch

)
Så om de har 7graders retainers (vet ej men tror det) bör det funka med volvo ventil+knaster och tex ls6 retainers till de beehives du nämner...
Annars är detta också LSx retainers:
stål, billiga
http://store.summitracing.com/partdetai ... CCA-774-16
titan, hmmm, inte lika billiga...
http://store.summitracing.com/partdetai ... CCA-772-16
Postat: mån dec 29, 2008 9:50 am
av norrback
En anna sak man kan råka ut för är att fjädervarven kan börja självsvänga upp och ner på maxlyft om man inte kör fjädrarna tillräckligt nära coilbind och då klappar men lätt sönder kam/tryckare.
Med dom fjädrorna så är coilbind vid 29mm, med 13,9mm lyft på ventilen (vet ej om spel är med?) så är fjädern 31,8 hög på maxlyft. Vilket blir 2.8mm från coilbind, en tanke bara...
Järnet, har du hört om nåt sånt?
/Andre'
Postat: mån dec 29, 2008 11:16 am
av Järnet
Jänkarna brukar ofta rekommendera .050" (1,27mm) från coilbind vid maxlift som minsta mått vilket kan tolkas som 1-1,5mm med tanke på den precision de normalt använder...
Vet att om man kör med alldeles för lite marginal, typ 0,5mm från coilbind, då utmattas fjädern extremt snabbt så lämna 1mm+ marginal för att få lite livslängd.
Det där med självsvängningen kan det ligga något i men gäller nog i första hand cylindriska fjädrar där man bara brakar på med mera fjäderkraft för att höja resonasfrekvensen, koniska fjädrar har generellt egenskapen att eftersom radien varierar kontinuerligt så får man ingen fix resonansfrekvens, därmed inte sagt att en konisk/beehive-fjäder inte kan självsvänga, men till en betydligt mindre grad.
Sen får man komma ihåg att fjäderkaraktäristiken är icke-linjär.
En cylindrisk tryckfjäder ökar kraften linjärt F1=F0+k*x där x är ihoptryckningen
En konisk tryckfjäder har en fjäderkaraktäristik som mer liknar en progressiv 2:a-gradskurva (hängmatteform) kurva typ F1=F0+k*x^2 och det har inverkan på vilka fjäderkrafter man ska sträva efter vid sätad- respektive fullt öppen ventil. Tänk på att de värden på fjäderkrafter man vant sig med från cylindriska fjädrar är som de är ibland för att överkomma resonansproblem. Det går ofta att köra med
betydligt lägre värden med koniska/beehives.
Tror faktiskt att Magnus skulle kunna klara sig med vanliga GM LS6 fjädrar men jag har haft fel förr och vill inte lura dig att vara försökskanin...Iof är det inget "hemmansköp" att skaffa lite ls6-fjädrar, kostar väl typ $50/16st på ebay.
Länk:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Parts-Ac ... 240%3A1318
Postat: mån dec 29, 2008 11:52 am
av Andreas Arthursson
Tror jag har massa orig ls-1 beehive fjädrar liggandes om ni vill testa.
Finns inga tillräckligt hårda beehive fjädrar till min motor så jag fick köra med dubbelfjädrar med 200/400 lbs tryck istället.
Postat: mån dec 29, 2008 1:35 pm
av Jens Gustavsson
det skulle va intresant att pröva, har du nåra retaners över också?
har du mätt upp hur hårda de är ungefär?
Postat: mån dec 29, 2008 5:22 pm
av Magnus
tack för all info.nu har jag lite mer att kolla upp.det vore fint om man kunde använda retainers som passar rakt av.man får väl kolla hur mycket det påverkar fjäderns längd om jänkarretainers har annan offset.jag vet att det skiljde 1,5 mm mellan de retainers jag hade först och den kl-racing retainer jag hade senast.det kan nog ligga nåt det järnet sa om att fjädertrycken inte behöver va lika höga med beehive fjädern men svårt att veta hur mycket.jag har blivit rekommenderad
min 60kg i sätesryck/inspänningstryck och 140-145 kg på maxlyft för att unvika ventilsläpp på avgassidan med den flat-nose kam jag har.jag tror danne med vit 140 hade samma tryck på sin 8v metanolmaskin.jag har bytt till kraftigare tryckare på avgassidan pga att de gamla gått ned sig som jag visade i den gamla tråden.de nya tryckarna har en högre vikt så sätestrycket borde ligga lite högre på avgas.på insug har tryckarna klarat sig bra.sen får man se hur de nya hårdare tryckarna tryvs mot stål-kamaxeln.
Postat: mån dec 29, 2008 5:38 pm
av Andreas Arthursson
Jens Gustavsson skrev:det skulle va intresant att pröva, har du nåra retaners över också?
har du mätt upp hur hårda de är ungefär?
Orig retainers har jag över. Har för mig de är 90 lbs vid 1.8" inspänning.
Kan mäta upp dem..
Postat: mån dec 29, 2008 6:43 pm
av Järnet
@Magnus,
kan vara så att om du kört med (mjukare) beehives från början och kanske t.o.m. lättade tryckare etc så hade det kanske inte varit problem med ventilsläpp eller söndertryckta tryckare....? Eller att det helt enkelt går riktigt, riktigt tungt att "slå upp" en avgasventil så tidigt (för tidigt?) som du gör?
(Bara lösa funderingar)
...Annars lär ju #918 fjädrarna vara ett bra val särskilt med tanke på att du nu har kraftigare tryckare, men det vore intressant (för dig) att veta var gränsen går, det kostar i hållbarhet och effekt med saker som går onödigt tungt att veva runt.
Detta går att simulera med otrolig precision i bättre mekaniska dynamikprogram men det är nog fortare gjort, och framförallt billigare att prova sig fram på motorn istället.
Postat: mån dec 29, 2008 7:03 pm
av Jens Gustavsson
Järnet skrev:@Magnus,
kan vara så att om du kört med (mjukare) beehives från början och kanske t.o.m. lättade tryckare etc så hade det kanske inte varit problem med ventilsläpp eller söndertryckta tryckare....? Eller att det helt enkelt går riktigt, riktigt tungt att "slå upp" en avgasventil så tidigt (för tidigt?) som du gör?
(Bara lösa funderingar)
...Annars lär ju #918 fjädrarna vara ett bra val särskilt med tanke på att du nu har kraftigare tryckare, men det vore intressant (för dig) att veta var gränsen går, det kostar i hållbarhet och effekt med saker som går onödigt tungt att veva runt.
Detta går att simulera med otrolig precision i bättre mekaniska dynamikprogram men det är nog fortare gjort, och framförallt billigare att prova sig fram på motorn istället.
jo det vore nog bäst med lite värre aftermarket LS fjädrar men jag skulle gärna vilja testa standard ls1 fjädrar på nån lite snällare motor som simon jonssons eller på min B20 som ska plågas i bänken snart.
Postat: mån dec 29, 2008 7:20 pm
av Järnet
@Jens lägg märke till att det är LS6 fjädrarna man vill ha, de är de bästa ur LSx serien och tex LS1 skiljer sig och har ett lägre värde (om det var sätat eller vid fullt lyft minns jag inte)
De gula fjädrarna alltså, saxat ur ebay annonsen:
These are the yellow hi performance springs that are used on the 243 casting cylinder heads on the Corvette Z06 405 HP engine. GM part # 12586484.
Postat: mån dec 29, 2008 7:22 pm
av Jens Gustavsson
Järnet skrev:@Jens lägg märke till att det är LS6 fjädrarna man vill ha, de är de bästa ur LSx serien och tex LS1 skiljer sig och har ett lägre värde (om det var sätat eller vid fullt lyft minns jag inte)
ok.
andreas det var LS1 du haffe vist? kan ändå va intresant att prova på nån enklare motor

Postat: mån dec 29, 2008 7:24 pm
av Andreas Arthursson
Det är LS1 , vid vilket inspänningsmått ska jag mäta upp dem vid?