Sida 1 av 3
Byte av framvagn PV
Postat: tis dec 30, 2008 6:06 pm
av Sputtnick
Hej, har suttit och sökt igenom forumet och läst lite om 140:is framvagn funkar med modifikationer, men eftersom det är mest skivorna jag vill åt så läste jag att man kunde sätta amazonskivor direkt på PV-spindlarna, svårt? Hur är det med amazon framvagnen? lättare att få dit än 140framvagn behövs modifikationer eller passar den bolt on?
tacksam för svar. Om någon har bilder på nåt av ingreppen så får ni gärna dela med er av dessa.
MVH/
Henke
Postat: tis dec 30, 2008 6:36 pm
av DruTTeN
ända skillnaden är att 140 framvagnen är lite bredare o då kan man svetsa ut platt järn från rambenen på pvn o bara bulta fast framvagnen där den ska sitta.
Postat: lör jan 17, 2009 3:12 pm
av Pv V8
Undrar varför alla vill ha en 140 framvagn på pv, De bilar jag kört med 140framvang
har inte varit i närheten av en modifierad pv framvagn, Så varför byta till något som ändå blir sämre?
Postat: lör jan 17, 2009 5:02 pm
av DruTTeN
Pv V8 skrev:Undrar varför alla vill ha en 140 framvagn på pv, De bilar jag kört med 140framvang
har inte varit i närheten av en modifierad pv framvagn, Så varför byta till något som ändå blir sämre?
Sant, tycker oxå att pv framvagnen är skönare

.
Postat: lör jan 17, 2009 6:34 pm
av Pv V8
Hej, jag har haft alla kombinationer av framvagnar på pv, Tycker det är enklare at modifiera en pv framv, även om man får smörja niplar lite

På med en kuggstång och ett par bra skivor så är den ett steg 3 steg bättre än en 140 framv på pv, har hört så ¨ånga som är experter som aldrig kört en riktigt fin ordning gjord pv framv, Volvo tog själv fram en moddad framv som kalades safari framvg Dubbla stöttdämpare och amazon skivor, Enkel och det var det som gjorde den populär i rally, Än i dag så är den med i leken, Visst,,,, kanske inte bäst på bana, faktum är den åker ifrån 140 bilar med flera, sedan beror det väl vem som sitter bakom ratten Eller

Postat: lör jan 17, 2009 7:00 pm
av fredde_vit_pv
jag kan hålla med om att till största delen är pvn:s gedignare
men tex stötdämparens funktion suger,den har ju så kort rörelse
gämfört med vad hjulet har så där tycker jag 140n:s är bättre!
sen är bussningarna som måste brotchas inte så långlivade
gämfört med spindelleder.
/F
Postat: lör jan 17, 2009 7:46 pm
av Pv V8
hallå. Även om det är en sanning, så funkar den bättre än 140,
Hur många gånger har du fått renovera en framvagn som är ordning gjord från början? Allt är ju relativt, men till våra krav som kör dom på almän väg hm

Så tror inte jag att det är många bilar idag som kör ifrån en pv med rätt motor och rätt grejer från början. rätt dämpare med bra fjädrar funkar kanon, Inte nog med det......pv orginal framvagn är ju rent av vacke om du jämför 140, Lättare och smidigare, och priset på 140 framvagn är ju oxå pengar, att renovera,
grabbar,,,fall inte in i vad kompisen har misslyckats med, och säg pv framv är skit,
!nte är 140 en dålig framvagn på en 140 men på pv.....då är det skit!
Postat: lör jan 17, 2009 8:44 pm
av DruTTeN
Kommer åka pv framvagn på min 2400cc rallycross pv. Dubbla dämpare o hålborrade skivor från 140 o broms ok från 240.
Pv Power

Postat: lör jan 17, 2009 9:51 pm
av Magnus Mäki
Tror jag har en extra bult on sats till pv, nav + okfäste för volvo 240 ventilerade skivor och ok
Postat: sön jan 18, 2009 8:33 pm
av mekomaskin
Hej!
Är det någon som har lite mer detaljerade uppgifter på hur en safariframvagn såg ut?
De var förstärkta på något sätt och hade dubbla stötdämpare, men hur gör jag för att bygga en sådan?
Var skall de förstärkas?
Hur monterades den extra stötdämparen? När man sätter på Amazon-skivor flyttar man ju dämparen till framsida spindeln, och flyttar in nedre fästet lite grann, men hur får man plats med en dämpare till??
Lägg gärna upp några foton eller ritningar om ni har något.
MVH
safariframvagn
Postat: tis jan 20, 2009 11:11 am
av Blomquist
Har tyvärr glömt lite hur förstärkningarna är på Safariframvagnen, men stötdämparfästet minns jag i alla fall. Det är förlängt så att det sticker ut på båda sidor så att säga. Den pinne som sitter föröver är ganska kraftigt vinklad för att medge någorlunda styrradie. Att tillverka egna fästen torde inte vara särskilt klurigt. Det finns en lirare som hänger en del på pv-forumet, han har stenkoll på rallygrejer verkar det som.
http://volvopvlv.egetforum.se/forum/portal.php
Bengan heter han, och han vet säkert mer om detta.
Postat: tis jan 27, 2009 7:53 pm
av Sputtnick
pv V8 skrev:Undrar varför alla vill ha en 140 framvagn på pv, De bilar jag kört med 140framvang
har inte varit i närheten av en modifierad pv framvagn, Så varför byta till något som ändå blir sämre?
Okej jag har inga direkt erfarenheter av det ena eller det andra mest ute efter skivbromsar.
DruTTeN skrev:Tror jag har en extra bult on sats till pv, nav + okfäste för volvo 240 ventilerade skivor och ok
Okej, det låter som en idé är det svårt montera en sådan? om du har en sån över och vill sälja den PM mig i sånna fall.
Postat: sön feb 08, 2009 8:51 pm
av mekomaskin
Drutten!
Låter intressant med din framvagn med 240-skivor och ok.
Men hur får du plats med dubbla dämpare tillsammans med bromsoken?
Vad har du gjort för andra modifieringar?
Lägg gärna upp ett par bilder så vi får se.
Jag har inte lyckats hitta några sänknings- eller rallyfjädrar till PV.
Däremot passar bakfjädrarna från Saab 900 (den äldre modellen).
De är dock lite för långa och måste kapas.
I överändan kan man använda Saabens gummiunderlägg. Deras fjädrar är inte planslipade i ena ändan som PV.
PV framfjädrar har tråddiameter 13,6mm.
Saabfjädrarna finns med:
14mm (sedan)
14,5(combicupe)
15mm (husvagnsfjädrar).
Kör själv med 15,5mm fjädrar som satt på en 900 Aero. Troligen någon sorts väghållningssats.
framvagn
Postat: lör mar 14, 2009 1:02 am
av johan johansson
vet att ingvar gunnarsson (rallycross) åkte med kadett framvagn med hemmabyggda övre länkarmar och tror det var rekord skivor kommer inte ihåg vad som var gjort åt undre länkarmen.
kanske inte nått att rekomendera.
tänkte ha så på min första pv men det blev orginal
Postat: lör mar 14, 2009 1:29 am
av Cpt Tuttle
Blir jävligt lite kvar av rambenen om man ska dit med Kadettframvagn.
