Sida 1 av 2

hydral till mekan-tryckare volvo b230 16v

Postat: lör jan 03, 2009 2:38 am
av Martin H
har ni några raggartrix på att fåbort hydraliken på org tryckarna. min ide var att borra ett dräneringhål under i ryckaren samt plugga oljetilförseln till tryckaren i toppen (smörjning lär den få än då likt alla andra motorer med mektryckare) på så vi få en billig mektryckare samt slippa lashcaps genom att schimsa på hydralkolven.

Postat: lör jan 03, 2009 2:27 pm
av Ante Karlsson
Hej!

Såhär brukar jag göra:

Rycker ut hydrauldelen med en polygrip(kan sitta utav helvete ibland).

Gör sedan små bitar som jag härdar som har rätt mått. Går ventilspelet ihop så slipar man bara av denna bit lite.

Och gör några extra med plusmått på så man kan ha som reserver.

Oljehålet i tryckaren kan man svetsa igen med tig om man är lite försiktigt.
Har även satt restriktorer i nån camcarrier för att minska tillförseln till tryckarbrunnen.

Låter rätt lika som du tänkt dig. :)

Mvh Ante

Postat: lör jan 03, 2009 2:45 pm
av Dennis Öhman
Ante Karlsson skrev:Hej!

Såhär brukar jag göra:

Rycker ut hydrauldelen med en polygrip(kan sitta utav helvete ibland).

Gör sedan små bitar som jag härdar som har rätt mått. Går ventilspelet ihop så slipar man bara av denna bit lite.

Och gör några extra med plusmått på så man kan ha som reserver.

Oljehålet i tryckaren kan man svetsa igen med tig om man är lite försiktigt.
Har även satt restriktorer i nån camcarrier för att minska tillförseln till tryckarbrunnen.

Låter rätt lika som du tänkt dig. :)

Mvh Ante
du har inga bilder?

Postat: lör jan 03, 2009 2:55 pm
av Ante Karlsson
air_denka: Inte för tillfället tyvärr.. :( Men kan ta några bilder framöver när en ny topp ska ihop.

Annars kan jag va behjälplig å utföra ett sådant jobb om någon är intresserad.

Med allt vad det innebär.

Mvh Ante

Postat: lör jan 03, 2009 3:03 pm
av Dennis Öhman
Jo vore eventuellt aktuellt. Din garagepolare "Mr Luhr" har ju gjort toppen jag har. Men hur menar ni att ja schimsar ventilspelet med era metoder? Lashcaps?

Postat: lör jan 03, 2009 5:24 pm
av Martin H
Ante Karlsson skrev:Hej!

Såhär brukar jag göra:

Rycker ut hydrauldelen med en polygrip(kan sitta utav helvete ibland).

Gör sedan små bitar som jag härdar som har rätt mått. Går ventilspelet ihop så slipar man bara av denna bit lite.

Och gör några extra med plusmått på så man kan ha som reserver.

Oljehålet i tryckaren kan man svetsa igen med tig om man är lite försiktigt.
Har även satt restriktorer i nån camcarrier för att minska tillförseln till tryckarbrunnen.

Låter rätt lika som du tänkt dig. :)

Mvh Ante
antar du menar att svarva stavar att ersätta hydralkolven med, det var min tanke även borra ur dem (för viktens skull) och slipa dem till rätt längd i ventilslipen. dräneringshål under tryckaren för att slippa massa olja som skvalpar runt i tyckaren och förhindra att den blir hydralisk igen.
sen om man ska svetsa eller plugga var frågan?

Postat: lör jan 03, 2009 6:27 pm
av Ante Karlsson
air_denka: Aha är Tommy som gjort toppen. :) Nej använder inga lashcaps. delen som man ersätter hydrauldelen med är den man justerar spelet på. Vill undvika lashcaps så långt det går. :)

Martin H: Japp precis ,svarva en ny del. Brukar även borra ur dem för att spara vikt som du skriver.
Svetsar man lite försiktigt så funkar det. Men man får va försiktig så inte tryckaren blir orund samt spricker,den är ju härdad till ca 60-63Hrc. Men vill man borra i plåten på undersidan så funkar ju det säkert också.

Tillförseln till tryckaren tror jag inte man behöver bry sig om så mycket.

Mvh Ante

Postat: lör jan 03, 2009 7:30 pm
av Dennis Öhman
Ante Karlsson skrev:air_denka: Aha är Tommy som gjort toppen. :) Nej använder inga lashcaps. delen som man ersätter hydrauldelen med är den man justerar spelet på. Vill undvika lashcaps så långt det går. :)

Martin H: Japp precis ,svarva en ny del. Brukar även borra ur dem för att spara vikt som du skriver.
Svetsar man lite försiktigt så funkar det. Men man får va försiktig så inte tryckaren blir orund samt spricker,den är ju härdad till ca 60-63Hrc. Men vill man borra i plåten på undersidan så funkar ju det säkert också.

Tillförseln till tryckaren tror jag inte man behöver bry sig om så mycket.

Mvh Ante
vad ska du ha för att svarva ca 20nya delar som man sätter i ventiltryckarna?

Postat: mån jan 05, 2009 8:09 pm
av Tommy Luhr
Smyg tips ser jag:)

hehe!

Jag har kört det på två motorer, Ante har kört det, det sitter sådana i Eklund tpr,s topp, säkert någon mer jag glömt nu :roll:
Eklund hade kört runt 800mil med sin i sommras tror jag han sa och det var fortfarande okej ventilspel :thumbright:
Billigt bra och funktionellt.

Men vassa kammar med liten bascirkel är stygg mot tryckarna och camcarriern.


Var noga med materialvalet till inläggen, hårt skall det vara :)

Postat: tis jan 06, 2009 11:08 am
av Falo
http://forum.turboperformanceclub.com/v ... &start=925

Läs lite i Mats tråd på TPC, kräver att man skaffar ett login, men det är någon som beskriver en tryckare från en Ford diesel som passar rakt i med justeringsbrickor mm..

Postat: tis jan 06, 2009 2:26 pm
av j björk
Falo skrev:http://forum.turboperformanceclub.com/v ... &start=925

Läs lite i Mats tråd på TPC, kräver att man skaffar ett login, men det är någon som beskriver en tryckare från en Ford diesel som passar rakt i med justeringsbrickor mm..
Gamla vw passar också har jag för mig, men det är alltså före 80 el. dyl. (innan det blev hydraliska) men jag vet inte hur höjden stämmer.
De blir ju lite tunga med bricka, och finns väl en risk att brickan kan hoppa ur vid vassa kammar.
Men det är ju smidigt att justera :thumbright:

Postat: ons jan 07, 2009 6:52 pm
av Brandt
Någon som vet om det går att köra med d24 tryckare och längre ventilskaft? (Om det finns att få tag i för någorlunda pris?)

Postat: ons jan 07, 2009 8:50 pm
av ogge
jag har 35mm tryckare från fords 1.8l diesel . å dom passar skitfint i 16v toppen .

Postat: tor jan 08, 2009 10:48 pm
av Brandt
ogge skrev:jag har 35mm tryckare från fords 1.8l diesel . å dom passar skitfint i 16v toppen .
Har du lust att dela med dig med mer info? modell och årsmodell?

Postat: fre jan 09, 2009 4:51 pm
av KackNalle
d24 tryckare har jag liggandes ett helt gäng men dom är minst 10 mm för korta. men ruskigt mycket lättare än hydraultryckarna