Sida 1 av 2
klassons 80cc sachs bygge
Postat: lör jan 03, 2009 9:35 pm
av skrot klasson
efter en ricktig moppe svacka på några år och nånting att varva bilprojektet med,plockades ett av minna gammla moppebyggen fram.tanken är väll att kunna åka fort samtidigt som det ska se bra ut.och prova lite nya tiorier som växtill under någraårs funderande.

så sågdenut för ca3år sedan.sen vart den stående utan motor.tills i våras då jag snubblade över ett EKF block och en 50cc cross cylinder.

så sågde ut i våras,men projektet lasner likafort som det på börgades
men en dag satt jag och pratade 2t trim med en polare som bygger 80cc gilera motor,och inträsset för att skruvaihopp en 80cc ekf motor vaknade.nu när ekonomin är bättre kan jag ju bränna betydligt mer pengar på en frän sachs en förut.så enu engån vart det en resaner till vedboden och moppe skrället barsupp till verkstan
ekf block med athena 80cc cylinder och kosso PVK 28 förgasare.vevaxeln ska skickas till vrm för att få en ny samarin stake.
sen får vi se hur det kommer gå i duellen melln mig och matthias slödapp

Postat: lör jan 03, 2009 9:42 pm
av weber-power
ja ser fram emot den dagen din sax blir ifrånåkt

Postat: lör jan 03, 2009 10:04 pm
av skrot klasson
den dan finns bara i dinna våta drömmar...
Postat: sön jan 04, 2009 10:09 am
av weber-power
skrot klasson skrev:den dan finns bara i dinna våta drömmar...
haha jag vet men drömma måste man ju få?

får väl skicka på en flaska lustgas annars

Postat: ons jan 07, 2009 1:25 pm
av weber-power
ingen som vågar kommentera den gamle skrutt saxen?

Postat: ons jan 07, 2009 1:49 pm
av EmilBoström
fränt,fränt,fränt
mer bilder !!!!
Postat: ons jan 07, 2009 4:54 pm
av Kadett4wd
hur pass bra är vevpartierna i Sachs?
finns det nå bättre än ett std?
jag tänker på vevskinkorna.
går det ens att balansera upp den bra?
sen blir det juh värsta 'vispen' i vevhuset.
Ramlagren kan med fördel bytas till SKF C3 lager har ja för mig, std är inte bra.
I övrigt väntar jag med spänning på om de blir nå ryt i en strutsachs =)
Postat: ons jan 07, 2009 8:48 pm
av Rexxy
Jasså? Slängt upp projektet här också!
Kanske jag också ska slänga upp någon bild på min Sachs?

Postat: ons jan 07, 2009 9:07 pm
av weber-power
Rexxy skrev:Jasså? Slängt upp projektet här också!
Kanske jag också ska slänga upp någon bild på min Sachs?

bara visa du

Postat: ons jan 07, 2009 9:18 pm
av NRoos
Har du gjort ett eget insug åt förgasaren eller har du ändrat blocket för att få på cylindern?
Postat: ons jan 07, 2009 9:20 pm
av Rexxy
Kungen skrev:Har du gjort ett eget insug åt förgasaren eller har du ändrat blocket för att få på cylindern?
Vad jag ser, ligger bara förgasaren där

Postat: ons jan 07, 2009 9:41 pm
av skrot klasson
vevaxlar finns inte nya till EKF,skickade veven i dag till VRM för ny vevstake.har provat slipade 6203 c3 lager i några motorer men tycket magnetlagren fungerar bättre sålänge dom är rätt chimsade.
blocken behöver inte modifieras för cylindern.mer en för överströmarna.
har stukat till en sadel vart facktiskt nöjd med den.

Postat: tor jan 08, 2009 9:19 am
av sura
Kadett4wd skrev:hur pass bra är vevpartierna i Sachs?
finns det nå bättre än ett std?
jag tänker på vevskinkorna.
går det ens att balansera upp den bra?
sen blir det juh värsta 'vispen' i vevhuset.
Ramlagren kan med fördel bytas till SKF C3 lager har ja för mig, std är inte bra.
I övrigt väntar jag med spänning på om de blir nå ryt i en strutsachs =)
Nog går det att få bra ryt i EKF motorerna, jag har 3 st 80 cc:are.
Dom ger ca 11 hk direkt ur kartongen, och sen går det att förbättra en hel del.....
Jag har även SKF spårkullager som ersätter magnetlagren på hyllan, men än så länge kör jag med original lagren, för dom funkar bra om man har koll på läget.
"Snickarn" här på forumet som är en lugn farbror på 63 år, har den argaste EKF som jag sett nån gång.
Vid en provkörning så slet han av utgående axeln vid ett hastigt gaspådrag.
Han har dessutom gjort en egen vevstake till den.
Postat: sön jan 11, 2009 8:37 pm
av EmilBoström
fan va frän

Postat: tis apr 14, 2009 6:15 pm
av weber-power
uppdatera din fan

eller ligger du med på latsidan med järnhästen?
