Sida 1 av 2
b230f och 631topp frågor
Postat: ons jan 07, 2009 2:43 am
av dennis-volvo
nån som vet om b230f har "försänkta" kolvar orginal, asså inte som turbo kolvar men försänkta där ventilerna går ungefär??
fick en 631topp för 50kr idag hehe

men ena ventilen är kass.. vet ej fall det är avgas elr insug ventil det är den stora av dom två iaf
men tror ni den går att ha till min b230f? blir ju rätt bra komp
men om ventilerna går fritt ändå?
funderar på 631toppen och vx3 kam såfall

Postat: ons jan 07, 2009 10:26 am
av larsat
det går inte, finns inga förbränningsrum alls i den toppen, du måste ha väldigt låga kolvar
dom stora ventilerna är insugsventiler
Postat: ons jan 07, 2009 3:05 pm
av dennis-volvo
okej men kan man inte typ plana ner kolvarna lite så de går?
Postat: ons jan 07, 2009 5:37 pm
av G-son
Har aldrig sett något mer än utsidan på B230K (som din topp kommer ifrån) men jag misstänker att du gjort hål genom kolvtoppen innan du får tillräckligt stor volym i kolven.

Vill du köra med den toppen får du nog använda kolvarna som hör till den - eller fräsa ur förbränningsrum i toppen, men det är väl inget vem som helst snidar till hemma i garaget.
Postat: ons jan 07, 2009 6:38 pm
av MadHenrik
Flummo skrev:Har aldrig sett något mer än utsidan på B230K (som din topp kommer ifrån) men jag misstänker att du gjort hål genom kolvtoppen innan du får tillräckligt stor volym i kolven.

Vill du köra med den toppen får du nog använda kolvarna som hör till den - eller fräsa ur förbränningsrum i toppen, men det är väl inget vem som helst snidar till hemma i garaget.
Korrekt, kolvarna till b230k har uttag för ventilerna modell _ rätt djupa_

Skall du använda den toppen får du ha tillhörande kolvar, tvivlar på att orginal -F kolvarna trivs att svarvas av så mycket...
Postat: ons jan 07, 2009 9:38 pm
av dennis-volvo
okej men då är de ju samma sak som att ta topp och block från en b230k och slänga på mitt sprut och de ju?
tänkte få upp kompet lite mer så blir han ju antagligen lite rappare
Postat: tor jan 08, 2009 1:02 am
av larsat
ja eller så spikar motorn sönder

för att få upp rätt komp planar man toppen kanske 1mm
problemet är att ventilerna kommer slå i kolvarna hur du än gör.. det finns inga volvokolvar du kan svarva så mycket så det går fritt..
däremot är 631 toppen bra flöde i, det finns VW kolvar som antagligen skulle gå använda, det beror på hur djupt förbränningsrummet är på en vanlig topp, har ingen framför mig nu så jag kan mäta men det bör nog få att få till på något sätt, det skulle jag satsat på, jag vet att endel använder dessa toppar till långlopp/banracingmotorer (sugmotor)
Postat: tor jan 08, 2009 1:46 am
av dennis-volvo
okej men de blir nog te att använda orginal toppen och plana den lite ist

Postat: sön jan 11, 2009 12:49 pm
av Sleeper_86
finns dom som skruvar ihop det på FT/FK botten med lätta modifieringar. blir ett jävla komp iaf..
Postat: tor jan 29, 2009 10:10 pm
av dennis-volvo
vilka vw kolvar e de som passar?

och vad för modifikationer om man ska ha det på en ft/fk botten?:)
Postat: tor jan 29, 2009 10:15 pm
av Sleeper_86
dennis-volvo skrev:vilka vw kolvar e de som passar?

och vad för modifikationer om man ska ha det på en ft/fk botten?:)
ventilurtag i kolvarna vill jag minnas ska räcka..
Postat: tor jan 29, 2009 10:16 pm
av dennis-volvo
okej så man får typ fräsa ur lite i kolvarna?
Postat: fre jan 30, 2009 5:10 am
av larsat
Likadana kolvar som jens har i sin motor (finns 2st komphöjder), 92mm smidda mahle med 22mm kolvbult.
Sleeper_86 jag är tveksam till att det räcker, jag har själv en topp och det är inte mycket mellanrum från deckplan till ventil, några mm bara, menar du att ventilen hinner undan kolven, isf går det till rätt djupa urtag, jag skulle inte våga ta mer än max 3mm i kolvarna eftersom ventilerna sitter rakt på 8V toppen och det är ju bra mycket mer mellanrum än så orginal i 200/230K motorn, jag har nog inte kolvarna kvar men vill minnas att de var runt nån cm ner i blocket då har man runt 13mm och med lösningen ovan bara kanske 6mm det blir ju så tight att det är tveksamt, man får nog inte ha allt för vass kam iaf...
Postat: fre jan 30, 2009 4:45 pm
av dennis-volvo
så om ja skaffar såna kolvar så går de då?
behöver jag byta vev elr stakar om ja ska sätta i kolvarna i min nuvarande b230f?
har inte så jätte stor koll på vad de håller till

Postat: fre jan 30, 2009 6:08 pm
av larsat
Det är dåliga stakar och vev i b230f, dessutom passar inte VW kolvarna rakt av då det är 23mm kolvbult på orginalkolvarna.
Dessa kolvar är mycket lägre än volvos, så de kommer vända en bit ner i blocket, finns 2 olika höjder.
Frågan är bara hur mycket frigång som behövs, det måste man mäta sig till, kör man lika mycket som på en orginal b230a eller liknande så är det lugnt, sen om kamremmen går av blir de mos i vilket fall om man har vassare kam med mer lyft t.ex. k, h, v kam m.m.