Sida 1 av 1
Grenrörsdesign B20 Turbo
Postat: mån jan 12, 2009 5:21 pm
av M Bengtsson
Hallå..
Befann mej i verkstan och svetsade kollektor i helgen, men kom att tänka på: Hur bör grenröret se ut? Pulssplitt är de tänkt men mycket mer än så har jag inte bestämt..
Hade först tänkt bygga nått enkelt, liknande detta:
http://i39.tinypic.com/akeqgy.jpg
(Dock lite längre)
Men vad säger experterna?
Min motorsetup:
B20
Orginal 6bultad bottendel, kolvar svarvade 1mm
Portad topp
Insprut. (i nån form)
13c turbo (

)
Vill bygga grenröret så de hänger med i en värre motor-setup också.
Vad jag vill veta är helt enkelt längden, för rören är ju inköpta och de blir 42 mm..
Postat: mån jan 12, 2009 6:37 pm
av andy_83
tja så bilden på min turbo grenrör det är gjort för en borrad b20 till b2,2L
jag kör med en 2,1 liter motor

Postat: mån jan 12, 2009 6:44 pm
av Jens Gustavsson
mer info om motorn och planerna om vad den ska göra om det ska gå att komma med ett bra svar.
c13 turbo vad är det? mått in och ut säger mest
Postat: mån jan 12, 2009 10:21 pm
av M Bengtsson
Nu har jag visserligen lackerat i två timmar, men jag fattar inte riktigt ditt svar andy_83
Jens:
Motorn ska användas till gata/bana, och ska väll inte varvas mer än 7000 (balansering ska göras).
E-toppen har dubbla ventilfjädrar och urtagna f-rum, och en mindre portning.
Insuget hamnar väll på dubbla slagvolymen .. Kanske större vore att föredra?
Turbon är från en 940.. (Har inga mått)Tror de ska vara en 13c men är inte säker, för den är på väg till mej i skrivande stund. Denna pjäs ska väll komma att bytas till en större variant så småningom när man fått grejorna att lira. (eller när man tröttnar

)
Tänkte köra med F kammen.
Vill helt enkelt ha en motor som har bra respons, vore bra om man kunde hänga på enstörre turbo senare typ en T3 med kanske 48 in?? Men fortfarande ha bra respons (de hänger väll inte bara på grenröret, men ändå..) Kan inte så mycket om turbo som ni kanske förstått.

Postat: mån jan 12, 2009 11:28 pm
av knotan
för ditt ändamål så har designen på grenrör knappast nån större inverkan, bygg så det får plats helt enkeklt
så här ser det ut i polarens 140 med gt37
http://www.garaget.org/?car=65311
Postat: fre jan 16, 2009 5:05 pm
av andy_83
oki turbogrenröret är byggt för stora turbos med hög efter vid 3000-5000 rpm beroende villken turbo du ska ha mitt är byggt för GT 40 och 45 jag har ett annat turbo grengör en så kalad adapter grenrör utan fläns gjord för ditt endamål har det ligandes i vedum

Postat: fre jan 16, 2009 6:57 pm
av Jens Gustavsson
http://savarturbo.se/?sida=content/artiklar.php
läs det sen kom med mer frågor.
både eric wiklunds rör och fredde vit pv skulle fungera bra på en sån motor.
Postat: lör jan 17, 2009 1:47 pm
av M Bengtsson
Kom att tänka på dina artiklar häromdagen, och surfade in och läste
Grenröret är nu nästan klart och rören blev 60 cm långa (om man mäter på mitten längsmed) .
http://i40.tinypic.com/k1qvyv.jpg
Vad tycks?
Andy_83: Gött med en vedumsbo här

Men tror jag klarar mej uten adapter-grenrör

Postat: lör jan 17, 2009 9:23 pm
av henkeboi
fint grenrör...synd på så liten turbo....hoppas du byter upp dig senare.
Postat: lör jan 17, 2009 9:30 pm
av M Bengtsson
Jodå de kommer att hänga med ett tag är det tänkt
