Sida 1 av 6
Johans 740 T5, Motorn är i!!
Postat: mån jan 12, 2009 9:32 pm
av johanengqvist
Tyckte de va dags att slänga upp en projekt tråd
Så här såg den ut vid inköpet
Besiktade den i mellandagarna, så den e nu besiktad fram till sista februari 2010
Kan lätt säja att de e den klart slöaste 740 jag någonsin kört, och då den skulle användas till lite isåkning helgen som va så fanns de bara en sak att göra

Före

Efter
Jag och en kompis började kl 20.00 på kvällen, och 19.00 nästa dag fungerade allt sånär som ett litet oljeläckage från oljereturen. Men de mesta går att laga med kemisk metall
Så i lördags va de premiär åka, och till min förvåning fungerade allt felfritt hela dagen, blev nog ca 30 varv på på banan iaf
Motor setupen är för tillfället alltså ett b230f block med 32900 mil på nacken, turbo o grenrör från nån gammal 240, 940 turbo spridare och 3''LMM, orginal styrboxar. Laddar ca 0,5 bar så de e ju ingan raket men de rör ju på sej bättre än från början iaf

Postat: mån jan 12, 2009 10:02 pm
av Glufsen
Som alltid kul med enkla och snabba byggen som ger "most bang for the buck". Svetsad diff eller blev det enhjulsåka på isen?
Postat: mån jan 12, 2009 10:04 pm
av johanengqvist
Glufsen skrev:
Som alltid kul med enkla och snabba byggen som ger "most bang for the buck". Svetsad diff eller blev det enhjulsåka på isen?
De blev enhjulsåka men vartefter varven gick så diffade den mer o mer

Axeln e ganska slut men de ligger en svetsdiffad 1031 o väntar i garaget!!
Postat: tis jan 13, 2009 7:40 pm
av johanengqvist
Här kommer lite bilder på saker som bilen ska få till sommaren!
En lite friskare bakaxel
Båge
B230 FK med 16v topp, getrag 260 vxl låda
Ombyggt 8v insug till 16v

Postat: tor jan 15, 2009 5:01 pm
av Hposth
varför byggt om 8v insug till 16v?
org 16V insugen är ju mycket bättre än 8v insugen, där åker ju inte luften in i en vägg o byter riktning som de gör på 8v..
Postat: tor jan 15, 2009 7:53 pm
av johanengqvist
En kompis kör med ett 8v insug på sin 16v turbo med bra resultat. tänkte bara prova, kostar ju inget att försöka

vad jag har hört så ska 8v insuget fungera bättre =)
Postat: lör jan 17, 2009 8:22 pm
av johanengqvist
Vart meck idag

Har börjat måtta in buren i bilen, mer jobb än man trodde att få det bra
Fick en överraskning igår me när ja åkte en sväng, läckte avgaser som attan, o när ja öppnade huven så hade samtliga muttrar till turbon gängat upp sej

Nån som vet några bra värmetåliga låsmuttrar??
Postat: lör jan 17, 2009 8:56 pm
av Hillbilly_speedshop
johanengqvist skrev:Vart meck idag

Har börjat måtta in buren i bilen, mer jobb än man trodde att få det bra
Fick en överraskning igår me när ja åkte en sväng, läckte avgaser som attan, o när ja öppnade huven så hade samtliga muttrar till turbon gängat upp sej

Nån som vet några bra värmetåliga låsmuttrar??
samma sak hände mej med renault5an när vi läste av den med bb-lambdan. efterdra dom efter första körningen.
V70 har stötdämparmuttrar med ovala hål som funkar som lås-mutter. vet inte däremot om man kan få tag i såna i andra storlekar.
Postat: lör jan 17, 2009 9:16 pm
av johanengqvist
okej, jo man har ju vart me om de förr
jo, ska in i veckan o se om man hittar nå bra muttrar, har sett att svedol har några bra muttrar man kanske ska prova

Annars går den som en dröm nu

Postat: sön jan 18, 2009 12:13 am
av NikkO
trådlås muttrarna

Postat: sön jan 18, 2009 11:22 am
av johanengqvist
NikkO skrev:trådlås muttrarna

Trådlås?? hur menar du då??
Postat: sön jan 18, 2009 12:18 pm
av Lantzen
Koppar mutter funkar fint!
Postat: mån jan 26, 2009 9:38 pm
av johanengqvist
Har inte blivit nåt skruva på ett tag, men man vågar knappt köra med bilen då de låter som om motorn ska klappa ihop närsomhelst
Här kommer iaf en bild på mitt hemgjorda växellänkage
Fästet till pumparna
Stol o bälte som jag har i bilen nu
Tanken är att fortsätta mecka bur helgen som kommer, för just nu står en ful BMW o tar plats i garaget

Postat: mån jan 26, 2009 11:03 pm
av jonas_linder
johanengqvist skrev: Nån som vet några bra värmetåliga låsmuttrar??
Nord-lockbrickor, sjukt bra !
www.nord-lock.se
Postat: lör jan 31, 2009 8:51 pm
av johanengqvist