Sida 1 av 1

pulsföljd volvo 5a.??

Postat: tis jan 13, 2009 2:27 pm
av Fredrik Carlbom
hur är pulsföljden i en volvo 5a?

rödblockare har ju 1-4 och 2-3

ska bygga ett grenrör och håller på att komponera ihop en kollektor. (cnc fräsas) så jag har sökt här och på tpc.. men inte hittat nått..

tack på förhand.

mvh fredrik

Postat: tis jan 13, 2009 3:50 pm
av Kökarmicke
kommer inte ihåg följden nu, men det står i haynes boken för 850 b.la. Ska du pullssplitta ska du ha 2an och 5ans rör mot downpipen, resten i andra hålet :)

Postat: tis jan 13, 2009 6:06 pm
av mattias
Det låter som ett recept för att få lite olika avgastryck på 2+5, jämfört med 1+3+4. Det är ju trots allt 50% mer massflöde i ena inloppet, även om wastegaten jämnar ut det lite när den öppnar. Har man en snäll motor med standard-kamaxlar så är det säkert inga problem.

Postat: tis jan 13, 2009 6:49 pm
av Fredrik Carlbom
jag pratade med en jobba kompis förut. och han sa att tändföljden är 1-2-4-5-3.. (1an närmast kamrem)
men hur vet man vilka som är lika då.. :shock:
jag tänkte att kollektorn ska se ut som en tärning med sida 5 uppåt.. dela den ensamma.. :D


just nu så är det en total renoverad motor med lg stakar, glt kammar, men till sommarne så ska det bli portad topp, värre kammar, gt35r, sprut.... m,m. så denna kollektorn är bara lite tids fördriv som man kan leka med på jobbet.. man planerar och håller på.. :D

mvh fredrik

Postat: tis jan 13, 2009 6:53 pm
av mattias
Fredrik Carlbom skrev:men hur vet man vilka som är lika då.. :shock:
Vad då lika? Det är en 5 cylindrig motor..

Postat: tis jan 13, 2009 6:56 pm
av Fredrik Carlbom
mattias skrev:
Fredrik Carlbom skrev:men hur vet man vilka som är lika då.. :shock:
Vad då lika? Det är en 5 cylindrig motor..
som är "tillsammans".
pumpar samtidigt..

mvh

Postat: tis jan 13, 2009 9:14 pm
av Kökarmicke
ingen av dom pumpar samtidigt, dom tänder en efter en precis som på en vilken motor som helst :D

Postat: tis jan 13, 2009 9:52 pm
av Fredrik Carlbom
ok..

Postat: tis jan 13, 2009 9:59 pm
av Kökarmicke
Försök få till en collector som ser ut som en stjärna, med en spets i mitten inuti (merge collektor) så blir det riktigt bra det där!

Postat: tis jan 13, 2009 10:02 pm
av Fredrik Carlbom
jag ska se om jag inte kan lägga ut en 3D bild på det imon. :D

Postat: tis jan 13, 2009 10:05 pm
av Pizza
Tror det mixats ihop lite i bollen mellan tändföljd och wastefire....

Men jag har en fråga då, å jag ser helst att nån som kan ordentligt svarar.
Hur fan kan man bygga ett puls splitt på en 5a? Audi puffran jag/vi slår ihop har jag tillåmed ångets över att det är splitt inlopp i turbinhuset, det är ju HELT fel i mitt huve, jag slipar ner väggen mellan så den blir vass och "styr" avgaserna så man kanske kan komma till 50% per port, onödigt tycker tillåmed jag, men nånstans vill jag kompensera för splitt turbinen som känns helt fel i mitt lilla ointelligenta huve........

Pizza

Postat: tis jan 13, 2009 10:15 pm
av Kristoffer

Postat: tis jan 13, 2009 10:20 pm
av mattias
Det som menas är att det inte går att kombinera cylindrarna i par, då det inte finns två cylindrar som är i motfas där avgaspulserna kommer med samma frekvens (och fas-vridet) så att det blir ett jämnt pulståg i varje ingång på turbinen. Har man lite brutalare kamaxel-profil och provar kombinera fel cylindrar på en 4 cyl motor kommer man få se på lite skumma problem (fråga Tjoffe/Nyåker).

Det är alltså omöjligt att få ett jämnt pulsflöde i varje inlopp i kollektorn, men framför allt också omöjligt att få lika stort massflöde i varje inlopp.

Som nämnts är det också omöjligt med wasted-spark på en sån här motor av samma anledning, även om det går att fuska lite men det går jag inte in på här annat än att säga att man måste ha koll på 4-takterna och se vilka cylindrar som går att koppla till ett 4 cyl wasted-spark coilpack och en enkel spole.

Att det skulle ha någon större verkan att i en kollektor som samlar alla 5 cyl att göra en ring med rören i tändföljd så att det "roterar" in i ordning (motsol eller medsol).. det tvivlar jag på, som J Lundin skrivar - kanske på en F1-motor.

Postat: ons jan 14, 2009 10:19 pm
av Fyrken
Pizza skrev:Tror det mixats ihop lite i bollen mellan tändföljd och wastefire....

Men jag har en fråga då, å jag ser helst att nån som kan ordentligt svarar.
Hur fan kan man bygga ett puls splitt på en 5a? Audi puffran jag/vi slår ihop har jag tillåmed ångets över att det är splitt inlopp i turbinhuset, det är ju HELT fel i mitt huve, jag slipar ner väggen mellan så den blir vass och "styr" avgaserna så man kanske kan komma till 50% per port, onödigt tycker tillåmed jag, men nånstans vill jag kompensera för splitt turbinen som känns helt fel i mitt lilla ointelligenta huve........

Pizza
Finns några Volvofemmor med pulssplittat grenrör med mycket bra resultat (läs: spolar tidigt), samt att jag vet att generalen (GTMartinssons AUDI 80) skulle bygga ett sådant i samråd med PPF. Finns att läsa i hans tråd på Zatzy tror jag. Vore kul att se seriösa tester gjorda på lite större aggregat med avstämda avgashus med och utan twin entry. Givetvis med grenrör för ändamålen.
Grenrören jag sett är tillverkade efter samma princip som att dela fem äpplen på två. Rättvist och fint med 2.5 var.

Postat: ons jan 14, 2009 10:20 pm
av Pizza
Lite åt de hållet jag tänkt, kommer köram ed en snygg stjärn kollektor som är väldigt vass, samt att jag slipar ner inloppet i turbinen så man kan kommer så nära 50% som möjligt per port.
Man behöver ju inte göra saker allt för avancerat för 700hk på en Audi motor som tur e :thumbright:

Pizza