Sida 1 av 2

Catchtank: avluftning. Ja/Nej

Postat: tor jan 15, 2009 7:21 pm
av Hewran
Hej!

Har sökt lite snabbt och inte hittat något så måste bara ha svar på en snabb fråga.

Ska man ha avluftning på catchtanken?

Tänkte ha det såhär.

Originaltank med en walbro i som pumpar in i catchtanken som är på 3.5L nånstans, sen självfall från catchtanken genom en AN12 slang till pumpen, soppafilter och sen fram till railen.

Tänkte sätta returen från railen ner tillbaka i originaltanken.

MVH

O

Postat: tor jan 15, 2009 7:59 pm
av Pizza
Jag skulle haft en avluftning, men jag skulle också kört returen till catchen, men det är jag de.

PIzza

Postat: tor jan 15, 2009 8:26 pm
av Hewran
Pizza skrev:Jag skulle haft en avluftning, men jag skulle också kört returen till catchen, men det är jag de.

PIzza
Okej.

Men vill gärna veta varför :wink:

/O

Postat: tor jan 15, 2009 8:31 pm
av igmab
Returen till catchen.
Och även en retur från catchen till org.tanken.
Ingen avluftning annat än den som är i org.tanken.
På detta vis kommer du alltid att ha gott om bränsle i catchen, och om catchen blir full, rinner överskottet tillbaka till org.tanken.

/Martin

Postat: tor jan 15, 2009 8:33 pm
av jonny_h
Då får du ju överbliven soppa i catchen dvs mer soppa i catchen (oj postade i samma stund som ovan)

Postat: tor jan 15, 2009 8:51 pm
av Hewran
Såhär ser catchen ut:

Bild


Då kan man alltså göra så att jag sätter returen från railen på den ena och sen den andra tillbaka till originaltanken så det kan rinna över om den blir full.

Skulle det fungera, eller sitter den för högt upp? Det kommer vara skum i den också.

/O

Postat: tor jan 15, 2009 9:39 pm
av DrTurbo
Bild

Typ...

Gör man såhär är alltid catchen full så länge det finns soppa i primärtank.
Eftersom man gärna har bättre flöde i tryckpump än matarpump, blir det
felfel att köra retur efter rail till primärtank.

Ursäktar för enkelheten i bilden...

Postat: tor jan 15, 2009 10:16 pm
av Hewran
DrTurbo skrev:Bild

Typ...

Gör man såhär är alltid catchen full så länge det finns soppa i primärtank.
Eftersom man gärna har bättre flöde i tryckpump än matarpump, blir det
felfel att köra retur efter rail till primärtank.

Ursäktar för enkelheten i bilden...
Exakt så jag tänkt ;) Och bilden var alldeles utmärkt.

Det jag funderar på är att om när catchen skulle bli full. Orkar soppan då trycka upp och tillbaka i en av dom övre anslutningarna på catchtanken (se bild).

/O

Postat: tor jan 15, 2009 10:23 pm
av DrTurbo
Hewran skrev:
DrTurbo skrev:Bild

Typ...

Gör man såhär är alltid catchen full så länge det finns soppa i primärtank.
Eftersom man gärna har bättre flöde i tryckpump än matarpump, blir det
felfel att köra retur efter rail till primärtank.

Ursäktar för enkelheten i bilden...
Exakt så jag tänkt ;) Och bilden var alldeles utmärkt.

Det jag funderar på är att om när catchen skulle bli full. Orkar soppan då trycka upp och tillbaka i en av dom övre anslutningarna på catchtanken (se bild).

/O
Så länge det är ungefär samma dimension som ledning in från matarpump så. Annars blir det lite för matarpumpen att jobba mot, det lär den inte dö av. Och catchen ska helst vara full hela tiden...

Postat: tor jan 15, 2009 10:44 pm
av Hewran
DrTurbo skrev:
Hewran skrev: Exakt så jag tänkt ;) Och bilden var alldeles utmärkt.

Det jag funderar på är att om när catchen skulle bli full. Orkar soppan då trycka upp och tillbaka i en av dom övre anslutningarna på catchtanken (se bild).

/O
Så länge det är ungefär samma dimension som ledning in från matarpump så. Annars blir det lite för matarpumpen att jobba mot, det lär den inte dö av. Och catchen ska helst vara full hela tiden...
Det blir an6 hela rasket. matning catchtank, retur rail och retur till origtank.

Tack för hjälpen.

O

Postat: fre jan 16, 2009 1:58 pm
av JoBy
Det är inte så dumt om returen till orginaltanken mynnar ut nära botten i orginaltanken. Om matarpumpen inte orkar med så suger pumarna i catchtanken bränsle bakvägen genom returen också, istället för att suga tillbaka luft till catchtanken.

Så blev mitt bygge av en slump (använde orginalreturen) och det var tur när jag fick haver på matarpumpen. Jag plockade bort säkringen till matarpumpen och kunde köra hem bilen ändå.

Postat: fre jan 16, 2009 2:08 pm
av Jens Gustavsson
min direkta tanke i detta ämne är att jag har aldrig förståt mig på vitsen med catch tankar?

det värmer soppan i onödan sen går det en massa extra amper till laddning och det kosta en massa extra i slangar , tank och pump.

driftsäkerheten blir sämre också då det blir onödigt avanserat.

bygg rätt i tanken direkt iatället! men skölj den många gånger med vatten innan ni svetsar bara.

Postat: sön jan 18, 2009 11:11 am
av igmab
Jens Gustavsson skrev:min direkta tanke i detta ämne är att jag har aldrig förståt mig på vitsen med catch tankar?

det värmer soppan i onödan sen går det en massa extra amper till laddning och det kosta en massa extra i slangar , tank och pump.

driftsäkerheten blir sämre också då det blir onödigt avanserat.

bygg rätt i tanken direkt iatället! men skölj den många gånger med vatten innan ni svetsar bara.
Hur menar du nu... Om du bygger rätt i tanken?

/Martin

Postat: sön jan 18, 2009 11:18 am
av Martin H
skvalpskydd!

Postat: sön jan 18, 2009 11:39 am
av Jens Gustavsson
Martin H skrev:skvalpskydd!
ja och en fördjupning där soppan ligger kvar även om det blir G krafter åt olika håll.

sen ricktigt dimensonerade utgångar.