Sida 1 av 19

"Mickes MC/BIL byter skepnad"

Postat: ons dec 10, 2003 6:37 pm
av Mats A
Nu finns bilder att se på www.matsmotorsports.com under garagebesök . Micke bygger en annorlunda trike , rätt kul bygge i allafall

Bild

Grym

Postat: ons dec 10, 2003 9:13 pm
av Fredrik Andersson
Rörigt men samtidigt rörande... många meter fyrkantprofil måste det bli.
Ser ut (och låter) som att det kommer att bli ett rätt så spektakulärt objekt.

Postat: tis dec 23, 2003 1:54 pm
av mrabarth
:D Det kan man säga! Hoppas på provkörning till sommaren 2004. Siktar på 400kg + förare. Motor 160hk. Idagsläget väger skapelsen 338kg. Då saknas bromsar fram, stötdämpare fram, kaross, ratt/rattnav, lysen. Jag ska gjuta karossen själv så lätt som möjligt går.. Skulle den nu bli för tung så finns det ju alltid TURBO :D .

BILDER! "kopiera och klistra in i adresslisten"
http://rejsa.nu/im/132-2003-21-12-formu ... jpglit.jpg
http://rejsa.nu/im/132-2003-22-12-formu ... jpglit.jpg

Detta är två av MÅNGA skisser på kaross formerna. Ideen med denna verson är att man viker upp "scoopet" bakåt så passageraren som sitter bakom föraren kan kliva i- Sen stänger man till, så vipps så ser den en-sitsig ut igen. Små rutor kommer att finnas på framkant och på sidorna av "scoopet" så passageraren ser ut. :D Kul va?
Detta är bara en av MÅNGA ideer som finns.

Postat: lör jan 31, 2004 2:08 pm
av mrabarth
Tjenare!
Lite uppdateringar!
En Mitsubichi TD04hl 16T-7 (Kommer från Volvo T5R) ligger och väntar i garaget, och ett Mega Squirt är beställt från USA som ska användas som tilläggssprut till orginal insprutningen på Suzuki motorn! 250-300hk är relativt intressanta siffror på en 400kg farkost! :D Push rod vinkelväxlarna återkommer inom kort från Tore M (tillverkning av lagerhus) så det står inte helt stilla iaf :P

Postat: ons mar 03, 2004 12:33 pm
av mrabarth
Hallå igen! Efter mkt funderande om karossform så har jag nu kommit fram till en som känns riktigt bra. IOM denna omställning så har jag även kortat ramen med ca 40cm och sänkt partiet över fötterna med 15cm samt kapat bort utsticken på sidorna. Detta gav ca 11kg i bortplockat matreal 8) .
Nya bromsskivor är inhandlade 278X24mm ventilerade. Sen har jag även beställt "HiSpec UltraLight 4" bromsok från England med Performance Friktion belägg till. Dessa Alu ok väger endast 0,9kg/st (Volvo 240 ok väger ca 4,5kg)!!!!
Bild

Spindlarna, bromsskivorna och centreringsringarna till fälgarna är under uppgradering med ny bultdelning och matchande centrum mot fälgarna (VR6 fälg mot Ford Scorpio spindel).. Håller på att göra hörnförstärkningar för tillfället på utsatta ställen.

Bilder:
Bild
En skiss som jag för tillfället jobbar mot.

Bild
Bild
Bild
Detta är framvagnen med "PushRod" länkaget till Öhlinsdämparna. Total fjädringsväg 100mm.

Bild
Bild
"Vinkelväxlarna" är lagrade med teflon belagda glidlager på hålborrad (invändig gänga)presitionsaxel.
På Fredag kommer den att stå på egna hjul!!! 1:a byggbesiktning väntar om knuten :D

Postat: sön mar 07, 2004 7:50 pm
av mrabarth
:P Sådär ja!! Idag fick jag besök av Gustav Ulander "therealpinto" som jobbar åt SFRO. 1:a byggbesiktning gick alldeles utmärkt = "Ingen anmärkning" :P . Då var det bara att fortsätta bygga vidare!!

Postat: mån mar 08, 2004 5:51 am
av larsat
grattis! vad kostar det att besiktiga ett egen byggt fordon ungefär och hur mycket "bök" är det eg?

Postat: mån mar 08, 2004 10:31 am
av therealpinto
Hej
larsat skrev:grattis! vad kostar det att besiktiga ett egen byggt fordon ungefär och hur mycket "bök" är det eg?
Bygger man en bil kan man räkna med;
* SFRO-besiktning, 3000:-
* Bullerprov 1000-1500:-
* Regbesiktning 1200:-
(* Miljödispensavgift 7000:- om man inte har motor med kat)

Jag brukar säga att man bör räkna med 15000:- i avgifter om man bygger utan kat.

En hoj är lite billigare;
* SFRO-besiktning, 2000:-
* Bullerprov 1000-1500:-
* Regbesiktning 1200:-

/Gustaf

Postat: ons mar 10, 2004 1:28 am
av robban
häftigt bygge micke!

Postat: tor mar 11, 2004 12:35 pm
av mrabarth
larsat skrev:grattis! vad kostar det att besiktiga ett egen byggt fordon ungefär och hur mycket "bök" är det eg?
Nu vet du hur mkt det kostar, men "hur mkt bök är det eg?"
Tja frågar du mig så är det egentligen inte så mkt bök iht.. MEN!

(1)- Man måste ju börja med att fråga SFRO om det är ett genomförbart projekt att rega in på gatan. Ge dom riktiga uppgifter- ÄVEN tänkt effekt- (det spelar ingen roll i detta läge om du säger att du ska ha 450hk i din VW bubbla. Vad som händer är att SFRO tillrättavisar dig om de inte tycker det är lämpligt= Inget annat.)
(2)- Svarar SFRO "JA!" så är ju följd frågan: Vad ska jag tänka på gällande .. .. .. .. .. .. .. .. ? (Det mesta står i SFRO:s bygghandbok= KÖP DEN!)
(3)- Nu när du har FULL koll på alla detaljer som gäller fordonet är det bara att börja bygga med den inställningen att det inte ska vara några som helst frågetecken vid regningen hos SBP= Inte resonera: Ähhh, det märker dom aldrig.. MAO, ALLA papper, lysen mm mm i ordning.
(4)- TUTA OCH KÖR!! :D

Postat: lör mar 20, 2004 10:08 pm
av mrabarth
Ratt och löstagbart rattnav sitter nu monterat på "farkosten". Ratten är en karting ratt som är platt uppe och nere. En Wilwood bromsreduceringsventil ligger och väntar på montering på hyllan.

Bild
Bild
Bild

Postat: fre apr 16, 2004 12:38 pm
av mrabarth
Bild

Tre Airforce vingar är beställda och tänkte att montera dom ungefär så här. Det blir ca 230cm vingbredd totalt, viket ger ca 90-100kg downforce i 160km/h.. = alltså inte stylingprylar mao :-)
Vad tycker ni? 8)

Postat: fre apr 16, 2004 1:01 pm
av HaLinG
Den där skissen var ju helt klard bässt hitills :smt023
jag giller när de e lite formelbils kännsla

Postat: fre apr 16, 2004 3:23 pm
av Minos
Ser ut som att bli en smått rolig leksak det där ;)

trike

Postat: fre apr 16, 2004 6:35 pm
av thunder cat
vars har du tänkt ha tanken inte fram i ramen eller som på första bilden såg skumt ut men kanske inte finn så mycke annan plats tänkte bara fråga snygg bild ritad i vad