Sida 1 av 2

byta motor på elan.

Postat: tor jan 29, 2009 2:43 pm
av duett_b230
hej har en elan hemma med motor med bara massa problem. de ena går sönder efter de andra. så nu tänker jag byta motor. tänkte mig en lite starkare kanske 4t motor.. någon som har något förslag på en "passande" motor? Mvh

Re: byta motor på elan.

Postat: tor jan 29, 2009 9:24 pm
av jonte_boy
duett_b230 skrev:hej har en elan hemma med motor med bara massa problem. de ena går sönder efter de andra. så nu tänker jag byta motor. tänkte mig en lite starkare kanske 4t motor.. någon som har något förslag på en "passande" motor? Mvh
Är det en deluxe du har alltså två cylindrig?

Om du har en helt vanlig rotax 250 1cyl så tycker jag inte du ska byta! de är ju hela charmen med en elan, att hela skotern studsar på tomgång och det helt underbara ljudet :wink:

det är otroligt lättmekade motorer så den kan du säkerligen få fart på enkelt, i annat fall så är det ju inte svårt att hitta en annan likadan då dom är rätt vanliga :)

Om du verkligen bestämt dig för att byta till någon annan motor så borde väl en 340-440 vara lämpligt stor att sätta i, och då skulle jag helst inte välja en rotax då rotax 340, 399 och 440 motorerna är riktigt dåliga enligt mig.

Har själv gjort försök med Spirit 500cc motor och det slutade med kjedjehushaveri :thumbright:

Tycker du ska sattsa på 2t, fast det är klart de är ju rätt tufft att va annorlunda och sätta i en 4t oxå :wink:

Postat: fre jan 30, 2009 3:15 am
av PiteRobban
Jag har haft en 2cylindrig elan... snudd på odödlig motor. Jag lyckades inte köra sönder den under alla år jag hade den. Det for nån tändspole och jag fick nog byta membran i förgasarn också nån gång, men bortsett från det gick den som en klocka =)

//Robert

Postat: fre jan 30, 2009 4:03 pm
av duett_b230
jo de är en stånkarn i den.. jo de är underbart att åka så. men jag hittade ett till chassie igår kväll komplett men utan motor så jag tänkte byta motor i den jag hittade och laga den jag hade. något tips på en bra 440 motor då.. hur går det med variaton då? tänkte på rem bred osv..

Postat: sön feb 01, 2009 12:55 pm
av ElanMannen
Tja, du jag har en 340cc fartvindskyld motor till salu, skulle va häftigt i en elan! annars skulle jag nog satsa på en rotax 503! se min annons.. http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=31159

Postat: sön feb 01, 2009 6:20 pm
av duett_b230
kom ju på att jag har en citation ståendes med en rotax 377a. ska försöka klämma i den i veckan :thumbright: men tack i alla fall ElanMannen :wink:

Postat: ons feb 04, 2009 3:28 pm
av duett_b230
har en liten fråga om enstånkarn.. tål dom att varvas nå mer än vad dom gör och ändå hålla? hittade en lite hårdare fjäder till primären.

Postat: fre feb 06, 2009 12:55 pm
av duett_b230
ingen som har testat?

Postat: sön feb 08, 2009 7:48 pm
av Jonsson
duett_b230 skrev:ingen som har testat?

variatorn håller nog men den svvaga länken är ju kedjan den pallar inte för nå mkt mer an 25 hk spirit motorn vi stoppade i elanen funkade ju en kort stund tills man vart lite sugen på att använda gasen! och då gick de käpprätt åt helvette! :P

Postat: sön feb 08, 2009 7:55 pm
av The
Enstånkan är i princip skottsäker, största problemet med den är att den håller så bra att det mesta i den är slut när man väl kommer sig för att fundera åp att byta lager och ringar (tillskillnad från de tvåcylindriga som var ett jävla rackel, med vissa undantag som verkade hålla bra).

Temporärt håller de då för att varvas, låg och blåste på i 90km/h med den vi hade (på isig väg och -20 grader), den ökade fortfarande då men varvade som sautan och det började låta lite konstigt där under huven så det kändes som ett bra tillfälle att släppa av på gasen :roll:

Bästa trimmet på en elan är garanterat att få tag på en ny matta som inte kräver 11 av de 13 små ponnyarna för att rotera... Dock lär man väl få problem med den inte alltför suveräna bromsen med en matta som rullar lätt :)

Postat: sön feb 08, 2009 8:34 pm
av duett_b230
okej. då blir det att byta fjädern och tyna som fan i veckan :twisted:

Postat: sön feb 08, 2009 10:54 pm
av Holländaren
Byt till dubbel kedja och drev från en 2 cyl Elan så håller kedjan också :)

Postat: mån feb 09, 2009 12:11 pm
av duett_b230
aha tack för tipset nu ksa det letas kedjehus :thumbright:

Postat: mån feb 09, 2009 12:49 pm
av Holländaren
Jo, grejerna från en 74:ans 250T höll fint för mig iaf, jag kör med en 640 i Elanen. Första kedjan gick av under en ordentlig provsväng men den kedjan hade en riktig dålig länk och jag hade ingen annan att sätta dit.. Bytte då till en helt ny kedja och sen dess har den hållt bra. Även med lite hårdare starter ;)
Bild

Annars om du känner att du vill dreva upp lite så passar plåtkedjehuset från tidiga TNT också.. Kedjehuset är ca 5 cm längre så det får man tänka på, annars passar det rakt på. Se till så du får med sekundären isf, för den har en grövre axel och passar nog inte utan att byta lagren också.
Jag kör nu med kedjehus och sekundär från en TNT 640 -71. 20/34 drev istället för 14/35 som på 250T, det gjorde ju lite skillnad i toppfart kan man säga. Och skidlyft är fortfarende ingen problem 8)
Jag vet inte hur det är med TNT med nån av dom mindre motorer, dom kan ha samma sekundär som Elan, eller iaf samma diameter på axeln så dreven passar. Men som sagt, jag vet inte. Finns lite allt möjligt som övre drev: 12, 14, 15, 16, 18, 20 och 22 kuggar. Nedre drevet finns bara med 34 eller 35 kuggar så vitt jag vet.

Så ser det ut för mig med TNT kedjehus :)
Bild

Postat: mån feb 09, 2009 9:33 pm
av duett_b230
rå frän elan :lol: vad kör du med för boggie, matta o drivaxel?