Sida 1 av 34

Gustavs Volvo 740 2,7L n/a Dogbox Provkörd!!

Postat: lör jan 31, 2009 9:47 pm
av Gustav
Verkar poppis att ha en egen garagetråd så jag gör en jag oxå.
Lite lättare att hitta igen alla dumheter oxå när det är samlat i en å samma tråd..

Bilen jag grejar mest med just nu är bruksbilen, en 142 från -69.

Bild

Nu när det blev vinter och halkigt ute så kände jag ett behov av att köpa rallydäck till bilen.
V70 16" plåtfälgar inhandlades och smalnades av så dom passar bra på en 140, finns en tråd om det oxå.
Typ här: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lgsmalning
Sen köptes begagnade rallydäck av en lokal förmåga.
Bild

Men.. med fräscha rallydäck märktes behovet av mera mos i motorn..
Bilen är sedan tidigare konverterad till B230 och M47 låda (finns nån tråd om det oxå)
Så nya motorn blir ett B23 baserat bygge!

Var hos en kompis och hämtade en B23A och ett par växellådor, samt lite andra speedparts. Behöver jag säga att 142 såg lite nerlastad ut? :P
Bild

Fick tag på en gammal 90mm vevaxel för typ inga pengar så då är man ju så tvungen att använda den :P
Tanken var först att bara hona orginalblocket och köra B23 kolvarna med kortare saab stakar.
Men när stressplattan var fastspänd och honingssten skulle ner i blocket så syntes en vändkant, inte mindre än 0.3mm slitet var blocket.
Antingen byta block eller borra altså.
Som tur var så hittade jag ett gäng fräna kolvar med 96.75 borr för typ inga pengar så dom fick borras in istället :)
Bild

Blev lite andra bekymmer med vevstakar med dom här kolvarna men.. kommer till det senare.

Topplock, har inte riktigt tid att göra iordning en jättebra fullrace värsting-topp på den korta tid som motorn är planerad att byggas så istället blir det en kompromiss 530 till en riktig räsertopp med bra kamaxel är färdig.
1st typ gratis 530 hämtades och demonterades, toppen var i ruskigt bra skick!
Bild

Orginal ser ju för fånigt ut...
46mm insugare hade jag redan liggandes och 38mm avgas är så billigt så så får det bli!
Bild

Här är insugssätet kört för 46mm ventil, har inte kört ner den på djupet så mycket än, tänkte ta det efter portningen.
Bild

Körde ett 80° stål med lite radie för att öppna mot väggen litegranna, ska köra ut ännu lite mer innan det är klart.
Bild

Sen körde jag ett 90° stål med lite radie ytterst rakt ner i grytan..
Gjorde hålet 0.86x ventildiametern.
Nu börjar man se hur sjukt mycket som måste filas bort...
Bild

Avgas likadant, här blev det inget radiestål utan ett vanligt 115a
Bild

Körde ner så långt det gick i grytan här oxå..
Bild

Började räkna lite på kompförhållande och för att få till något vettigt måste toppen planas ordentligt..
Drog av 2mm till att börja med, tänkte börja göra förbränningsrummen och hålla koll på volymen under tiden så kanske man får plana mer sen.
Bild

Så blev det! Flera timmar maskintid senare men, nu har man något bra att utgå ifrån när man sätter slipstiftet i skiten :)
Bild

På med blocket igen och ritsa vart cylindern hamnar..
Bild

Sen lite funderingar runt förbränningsrummen hur man ska öppna upp runt ventilerna.. känns skönt att ritsa lite först så är det större risk att det blir någotsånär lika på alla :P
Bild

Kommer nog mer uppdateringar snart!

Re: Gustavs garagetråd - Just nu B27 bygge

Postat: lör jan 31, 2009 10:06 pm
av super7
Gustav skrev:Bilen jag grejar mest med just nu är bruksbilen, en 142 från -69.
Du lär nog behöva byta lite väghållnings grejer... :hihi:

Postat: lör jan 31, 2009 11:04 pm
av Rasmus Annander
häftigt bygge :thumbright:

vad ska mata b27an? weber?

Postat: lör jan 31, 2009 11:09 pm
av Gustav
Rasmus Annander skrev:häftigt bygge :thumbright:

vad ska mata b27an? weber?
Tack! :)
Nä.. bra webrar med insug blir för dyrt.. :P haha.
Jag har ett VEMS som ligger och samlar damm.
Så det blir ett stort plenum med typ 75mm singelspjäll.
Billigt och enklet att svetsa ihop själv i garaget :)

Postat: sön feb 01, 2009 1:49 pm
av Norman
Tänk att en trött och ledsen bil kan bli så fräck, men med rätt ägare så, blir mycket kul att se fortsättningen på detta

Postat: sön feb 01, 2009 7:04 pm
av mattias
Jag är och flänger i stan imorrn Gustav, så du kan plocka upp en trigger-givare på närmre håll om du har tid. Jag hör av mig på telefon hur som helst.

Postat: sön feb 01, 2009 9:58 pm
av Gustav
Norman skrev:Tänk att en trött och ledsen bil kan bli så fräck, men med rätt ägare så, blir mycket kul att se fortsättningen på detta
Tack tack :) Jo men karossen är ju faktiskt rätt så rostfri och bra! Värre var det med den stackars B20 som satt i när jag köpte bilen av dig.. ;)
mattias skrev:Jag är och flänger i stan imorrn Gustav, så du kan plocka upp en trigger-givare på närmre håll om du har tid. Jag hör av mig på telefon hur som helst.
Kanonbra!
Då tar jag med mig min box oxå så får du snajda till den så givarna där stämmer...

Hittade spridare oxå, 330cc nya från dalhems, har dock legat på hyllan rätt länge oanvända, men jag ska försöka ohm-mäta dom så får vi se om dom är nått att ha..

Postat: sön feb 01, 2009 10:14 pm
av Gustav
Jaha, dagens bestyr bestod mest av att fabricera om vevstakar...

Fick tag på dessa stakar som har rätt längd och rätt diameter på storändan iaf, kommer från en Porsche 928..
Bild

Lilländan på stakarna var 24mm och kolvarna ville ha 23,16mm kolvbult..
sånn kolvbultar fanns inte hemma på hyllan men däremot vanliga volvobultar :P Kolvarna honades altså upp till 24mm :)
Bild

Kolv med stake monterad.
Vid provmontering i blocket visar det sig att dessa klumpiga vevstakar tog i lite här å där, mest i oljekanalen så att bara fila i blocket var inte ett alternativ... överkant på bulten och i det området på staken är det som tar i.
Bild

Lustig nog så hade bultarna från volvos M-stake samma mått förrutom att dom är typ 10mm kortare :)
Så.. Fram med försänkaren som det oxå fick tillverkas lite delar till.
Bild

Sen smeka vevstakarna lite med rondellen och det ser ut såhär,
Efter provmontering visar det sig vara kanske högst 2mm frigång på vissa ställen, helt perfekt :P
Bild

Så blev det ja.
Bild

Efter försänkning av mutterläget i överfallen så lämpade sig muttrar från några saab-stakar mycket bättre. ser fränare ut oxå :P haha..
Bild

I blocket med grejorna igen..
visar sig att jag måste plana ner blocket runt 4mm för att få kolven jäms med, sen vill man ju ha lite uppstick oxå... ska mäta lite mer noga sen.
Bild

Bättre begagnade Total Seal ringar köptes av GL racing! :D
Bild

Efter lite rotande i lådor så hittades även bra ventilfjädrar, fina begagnade retainers samt underläggsbrickor i titan!
Bild

Postat: sön feb 01, 2009 10:24 pm
av super7
Gustav skrev:Bättre begagnade Total Seal ringar köptes av GL racing! :D
Bild
Hmm :hihi: Fick en annan uppfattning hos Gunnar :thumbright:

Spridarna som hittades är det nått som var tänkt till Rally Opeln?

Postat: sön feb 01, 2009 10:30 pm
av Gustav
super7 skrev: Hmm :hihi: Fick en annan uppfattning hos Gunnar :thumbright:

Spridarna som hittades är det nått som var tänkt till Rally Opeln?
Angående att dom köptes eller att dom var bättre begagnade?

Spridarna var tänkt till CIH:n ja, men den ska visst matas med sprit nu så den får ett gäng större spridare istället.

Postat: sön feb 01, 2009 11:38 pm
av ogge
detta blir hur fränt som helst!
verkligen "man tager vad man haver" !

Postat: mån feb 02, 2009 12:37 am
av G.Nauta
Jag gillar det du gör skarpt ! Säger som personen ovan lite tager vad man haver.. och bra blir det ju också :thumbright:

Postat: mån feb 02, 2009 2:31 pm
av super7
Gustav skrev:Spridarna var tänkt till CIH:n ja, men den ska visst matas med sprit nu så den får ett gäng större spridare istället.
Kommer dom där spridarana räcka till då?

Postat: mån feb 02, 2009 2:35 pm
av mattias
Det är nog på håret att dom räcker. Men det är ju ett senare problem.

Postat: mån feb 02, 2009 5:43 pm
av Tommy Luhr
jag har en hel fabrik jag med 23,16mm kolvbult hehe:)

men nu är det ju försent.

Rätt bra gjort att få ihop en sådan saftig motor av bra att ha prylar :thumbright: