Sida 1 av 1

MS - Hur efektivt på Standarsmaskin?

Postat: tis feb 03, 2009 10:57 pm
av Murranboy
Hej!
Har en liten fundering, om bilen är i stort sett original, vad tjänar man i efektökning med MS?
Typ skillnaden mellan Chip o eftermarknads-sprut?
Håller på med en Volvo 745 TIC -90 som ska preppas.
Men tänkte stoppa i MS o köra med innan större turbo o sånt ska i.
Motorn kommer att vara nyrenoverad, uppborrad.
Meningen är väl drygt 350hk (Småtrimmat enligt många) men ska iof vara i utställningsskick+sommarbrukis.

//Johan

Postat: tis feb 03, 2009 11:04 pm
av knotan
så länge du kör med std turbon /grenrör, spridare/insug mm mm så blir det inget effektvinst alls mot ett chipp skulle jag vilja påstå.

med bytt turbo osv så tjänar man direkt effekt jämnfört med et chipp...
hur mycket är omöjligt att säga. men ju mer man byter desto viktigare är det att programvaran stämmer...

Postat: tis feb 03, 2009 11:17 pm
av Murranboy
Tanken är ju att det ska in större grejjer, men jag tänkte mer i början.
Göra klart kabelstammar, givare och sånt!
Därav köra med MS när motorn är i hyfsat standardskick.

//Johan

Postat: tis feb 03, 2009 11:30 pm
av knotan
som sagt så länge som du har orginalmotorn kommer den gå lika som med en chippad orginal box. men ju mer du trimmar desto mer nytta har du av ett nytt sprut....

ska du bara köra typ ett 940 grenrör å 19t snurra med lite större spridare så kan du behålla orginalsprutet.

ska du satsa på riktiga trimgrejjor så byt sprut det tjänar du på i längden...

Postat: ons feb 04, 2009 8:12 am
av therealpinto
En fördel med att byta sprut direkt, medan du har standardprylarna kvar, är att du kan öva på att mappa och hitta rätt inställningar direkt.

Med mindre effekt är det lättare att hinna med mappningen om man måste göra det på en ostörd motorväg. Det är också mindre risk för ras om man inte våldsladdar direkt.

/Gustaf