Sida 1 av 2

Slungdiff

Postat: ons feb 04, 2009 10:43 pm
av Anton N
Hallå

Tänkte höra om någon vet om slungdiff från en 740 passar i en 240 axel, tänkte med tanke på längd osv, och sedan om någon har erfarenhet av slungdiff och hur ni tycker att den funkar?


Mvh smoke

Postat: tor feb 05, 2009 12:21 am
av Sleeper_86
den passar.. använder 240:s drivaxlar bara..

Postat: tor feb 05, 2009 12:36 pm
av ergu
är inte en 740 axel väldigt mycket bredare än en 240? drivaxlarna från 240 borde bli för korta.

Re: Slungdiff

Postat: tor feb 05, 2009 1:01 pm
av Sleeper_86
...slungdiff från en 740 passar i en 240 axel...

ja diffen passar i en 240axel så länge du använder 240 drivaxlar.

Postat: tor feb 05, 2009 1:39 pm
av ergu
oj läser som en kratta idag tydligen, fel av mig :doh:

Postat: ons feb 18, 2009 8:18 pm
av Anton N
Tack för svar!

Postat: ons feb 18, 2009 10:31 pm
av knotan
du måste mäta längden på drivaxlarna ,
sen mät längden från änden av bakaxeln in till centrum på slungdiffen.

oftast så är ena drivaxeln liiiite för lång för slungdiffen så man får korta den drivaxeln typ 5mm för att den inte ska bottna in i diffen, då trycker man sönder innanmätet på diffen när man sätter dit drivaxeln, :doh:

Postat: tis mar 03, 2009 3:00 pm
av Miffe
Kapar tråden lite... :roll:

Tänkte köpa en 1041 axel till min 940, utväxlingen på den är 3,91.
Är inte det väldigt högt? Alla andra axlar jag hittar är utväxlingen 3,54.
Bilen är en 96'a med M90.

Mvh Micke

Postat: tis mar 03, 2009 4:35 pm
av knotan
det kommer varva satan med 3.91 å m90

Postat: tis mar 03, 2009 7:29 pm
av Miffe
knotan skrev:det kommer varva satan med 3.91 å m90
Förstod nästan det.. =/

Mvh Micke

Postat: tis mar 03, 2009 7:58 pm
av fredde_vit_pv
ventilflyt redan vid 300km/tim på 5:an då eller? :)


/Fredde

Postat: tis mar 03, 2009 8:18 pm
av coupe76
knotan skrev:det kommer varva satan med 3.91 å m90
Eller så upplevs bilen bara mycket piggare o roligare......

Postat: tis mar 03, 2009 9:18 pm
av Miffe
Bilen är min bruksbil och det pendlas ca 8 mil om dagen med den.
Nån som vet hur mycket mer det kommer varva på femman?
Nu varvar den runt 2500 i 120km/h vilket jag tycker är bra..

Mvh Micke

Postat: tis mar 03, 2009 10:10 pm
av knotan
snarare varvstopp vid strax efter 200.
ligger väll på 100 km/h med behagligt varvtal om man ska långåka , = trist.

Postat: ons mar 11, 2009 9:59 pm
av Nicklas Eriksson
förhållandet är linjärt och inget annat ändras förutom utväxlingen så uträkningen är väl inte svårare än såhär:
(2500 / 3.54) * 3.91 = 2762 rpm