Skulle vara körkorts bilen, men den vart nått år försenad.
Har tyvärr inga bilder i org./hämt skick, den var kalifonia vit såklart! Den hade 3 ägare far, mor, dotter. Bespapper sedan 83 samt ny bes när den hämtades men rostig i trösklar, skärmkanter, golv, balkar mm.
Från början var planen och rostlaga, lacka, göra allmän renovering, trimma motorn lite och skruva på med nå fräna fälgar.
Men är väll som med alla byggen de hinner ändras med tiden.
Bilen som den kördes i somras
blästrad vart de har behövts, slipad samt lackad överallt.
Elsystem delvis renoverat.
Utvändigt
Volvo midnatts blå -68 Amazon 121 (sportgat stuk)
Strippad på lister = dom hade nog fått vara kvar idag
Hemma gjutna stötfångare i glasfiber
Evelotion 17*7.5? typ Y-rondell med 20mm spacers, Kumho 215/40
Hål/galler i huv
Bortagna reflexer bak
Vita blinkers
Invändigt
org. brun galon, vitt tak, svart instrument samt all annan plåt som syns i kupén.
ny syd svart golvmatta
sportratt
Varvräknare + oljetryck, turbotryck, vattentemp
Mappmodul
Insprut/tänd box
Nytt instrumentskinn
Batteri i bagage
Borttagna bly mattor samt ljud isolering
Väghållning
decarbon gas dämpare och Lesjöfors sänkningssats samt 20mm försänkta fjäderkoppar fram
org. hjul upphängning
nya org. bussningar runtom
Bromsar
org. Volvo 240 ventilerade fram, oventilerade 240 bak samt 240 ok.
Enkrets flyttbart bromsservo typ org. Amazon med dubbla back ventiler för säkerhetsskull.
Drivlina
Sen 240 kåpa, alltså med sned ställd m45 låda med vridet spakställ.
8,5 kg svänghjul, 215 mm RAC koppling med 6puckad sinter.
Renoverad org. Amazon hydraulisk koppling
org. kardan med nya knutar, ser klen ut!
svetsad 240 bakaxel äldre typ 1030, utväxling 3,73
240km/h 7500rpm varvstopp, obehagligt med svetsat
Motor
Sen b18 med (växelströms generator fäste gjutet i block)borrad till b20 (89.00)
Nya kolvar med 5mm grop, dim. 89.96mm, 24mm kolvbult, köpta av SPM som kallade dom b20 turbo kolvar. Vet inte vilken motor dom sitter org. i.
8 bults veven
M stakar från b23an. Tog i vid Mont. i b18, fick slipa i blocket för fri gång.
kam kg6 312/105 lyft 12.54mm, lättade lyftare, 8mm crommoly stänger, ståldrev.
topp hemma portad 46/37mm, dubbla vent flädrar, alubrickor, planade bockar för rätt geometri.
Arp bultar i topp, svänghjul vipparmsbrygga
Skärrings packning i toppen (2st är skjutna i sommar)=dyrt i längden. Gammal sugtopp 2.2 l= längre förbränningsrum än cylborrningen, kanske därför den sköt packningar?
Avled vevhusvent
Eget grenrör i svartstål id 42 mm, rörlängd 500-550mm, t4 fläns, bandagerat.
T04e turbo
3? down pipe
2.5? avgas 1st simonsdämpare
Kina wastgate 40mm, dumpar i downpipen.
Kina trattdump
Kina IC 600*230*63, 2,5? anslutningar
2,5? tryckrör
Eget insug utan trattar med id rör dim. 40mm, litet plenium ca 2.5 l (pga platsbrist) b234 16v spjäll ca 3?.
Förstärkta motorkuddar
Stagad motor
Bränsle/tänd
Ny tillverkad 40 l typ org. tank.
2st biltema förpumpar 2*120 l/h
3l catchtank
Wallbro tryckpump 255 l/h
biltema Bmw bränslefilter
10mm bränsle matning
6mm retur
malpassi linjär bränsletrycks regulator
599cc/3bar Siemens Deka spridare
Egen spridarbrygga gjord av 16mm id rör.
Prospark efi/ign
Ford dubbelspole
8mm tänd kablar
240mm tiggerhjul
Körs förhoppningsvis sommarn 09 med
Motorbyte till 230
Montera aussilocker samt 4.10 utv. ev. byta till 1031 axel
Borde byta kardan
M90 låda
Ev. byta stolar/ inredning om dem hinns med
Slät i plåten

Klar för lack

Slut resultatet

Invändigt

Motorrum

Bilen
