A. Mäki`s amazon turbo (mer filmer från sommaren)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Anders Mäki
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: mån jan 28, 2008 10:13 am
Ort: Intill finska gränsen

A. Mäki`s amazon turbo (mer filmer från sommaren)

Inlägg av Anders Mäki »

Gammalt projekt som blivit klar i somras, eller som besiktats och gått och köra med= Blir väll aldrig riktigt färdig.

Skulle vara körkorts bilen, men den vart nått år försenad.
Har tyvärr inga bilder i org./hämt skick, den var kalifonia vit såklart! Den hade 3 ägare far, mor, dotter. Bespapper sedan 83 samt ny bes när den hämtades men rostig i trösklar, skärmkanter, golv, balkar mm.

Från början var planen och rostlaga, lacka, göra allmän renovering, trimma motorn lite och skruva på med nå fräna fälgar.
Men är väll som med alla byggen de hinner ändras med tiden.

Bilen som den kördes i somras

blästrad vart de har behövts, slipad samt lackad överallt.
Elsystem delvis renoverat.

Utvändigt

Volvo midnatts blå -68 Amazon 121 (sportgat stuk)
Strippad på lister = dom hade nog fått vara kvar idag
Hemma gjutna stötfångare i glasfiber
Evelotion 17*7.5? typ Y-rondell med 20mm spacers, Kumho 215/40
Hål/galler i huv
Bortagna reflexer bak
Vita blinkers

Invändigt
org. brun galon, vitt tak, svart instrument samt all annan plåt som syns i kupén.
ny syd svart golvmatta
sportratt
Varvräknare + oljetryck, turbotryck, vattentemp
Mappmodul
Insprut/tänd box
Nytt instrumentskinn
Batteri i bagage
Borttagna bly mattor samt ljud isolering


Väghållning
decarbon gas dämpare och Lesjöfors sänkningssats samt 20mm försänkta fjäderkoppar fram
org. hjul upphängning
nya org. bussningar runtom

Bromsar
org. Volvo 240 ventilerade fram, oventilerade 240 bak samt 240 ok.
Enkrets flyttbart bromsservo typ org. Amazon med dubbla back ventiler för säkerhetsskull.

Drivlina
Sen 240 kåpa, alltså med sned ställd m45 låda med vridet spakställ.
8,5 kg svänghjul, 215 mm RAC koppling med 6puckad sinter.
Renoverad org. Amazon hydraulisk koppling
org. kardan med nya knutar, ser klen ut!
svetsad 240 bakaxel äldre typ 1030, utväxling 3,73
240km/h 7500rpm varvstopp, obehagligt med svetsat

Motor
Sen b18 med (växelströms generator fäste gjutet i block)borrad till b20 (89.00)
Nya kolvar med 5mm grop, dim. 89.96mm, 24mm kolvbult, köpta av SPM som kallade dom b20 turbo kolvar. Vet inte vilken motor dom sitter org. i.
8 bults veven
M stakar från b23an. Tog i vid Mont. i b18, fick slipa i blocket för fri gång.
kam kg6 312/105 lyft 12.54mm, lättade lyftare, 8mm crommoly stänger, ståldrev.
topp hemma portad 46/37mm, dubbla vent flädrar, alubrickor, planade bockar för rätt geometri.
Arp bultar i topp, svänghjul vipparmsbrygga
Skärrings packning i toppen (2st är skjutna i sommar)=dyrt i längden. Gammal sugtopp 2.2 l= längre förbränningsrum än cylborrningen, kanske därför den sköt packningar?
Avled vevhusvent
Eget grenrör i svartstål id 42 mm, rörlängd 500-550mm, t4 fläns, bandagerat.
T04e turbo
3? down pipe
2.5? avgas 1st simonsdämpare
Kina wastgate 40mm, dumpar i downpipen.
Kina trattdump
Kina IC 600*230*63, 2,5? anslutningar
2,5? tryckrör
Eget insug utan trattar med id rör dim. 40mm, litet plenium ca 2.5 l (pga platsbrist) b234 16v spjäll ca 3?.
Förstärkta motorkuddar
Stagad motor

Bränsle/tänd
Ny tillverkad 40 l typ org. tank.
2st biltema förpumpar 2*120 l/h
3l catchtank
Wallbro tryckpump 255 l/h
biltema Bmw bränslefilter
10mm bränsle matning
6mm retur
malpassi linjär bränsletrycks regulator
599cc/3bar Siemens Deka spridare
Egen spridarbrygga gjord av 16mm id rör.
Prospark efi/ign
Ford dubbelspole
8mm tänd kablar
240mm tiggerhjul



Körs förhoppningsvis sommarn 09 med
Motorbyte till 230
Montera aussilocker samt 4.10 utv. ev. byta till 1031 axel
Borde byta kardan
M90 låda
Ev. byta stolar/ inredning om dem hinns med

Slät i plåten
Bild


Klar för lack
Bild


Slut resultatet
Bild


Invändigt
Bild


Motorrum
Bild


Bilen
Bild
Senast redigerad av Anders Mäki den mån nov 02, 2009 11:55 pm, redigerad totalt 3 gång.
Amazon -68 b230t.
Bmw 525i -01
Tobias Fridberg
Forumsberoende
Inlägg: 621
Blev medlem: ons dec 28, 2005 6:52 pm
Ort: Hagfors

Inlägg av Tobias Fridberg »

riktigt tuff :thumbright: men kör på med b20in :hihi:
http://www.facebook.com/FridbergRacing

9,32 - 235 km/h @ 402

6,01 - 195 km/h @ 201


Sponsorer :

Uddeholm AB
Munkeruds byggplåt AB
Rydberg
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: sön mar 16, 2008 11:11 am
Ort: Nyköping

Inlägg av Rydberg »

du har inte lust o gjuta fram o bak kofångare igen? :roll: :thumbright: ....hur mkt tjänade du på vikten?

Kan du inte lägga in bilder o mer info på ombyggnaden för o få på 240 axeln? Skulle uppskattas
Senast redigerad av Rydberg den sön feb 22, 2009 7:21 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Håller med DruTTeN, Inget slår skön sången från Webrar!


Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Subben
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: sön feb 22, 2009 10:20 am
Ort: Sörmland

Inlägg av Subben »

Hur mycket jobb är det att få dit 240:ns bromsar fram på en amazon ?
Användarvisningsbild
Anders Mäki
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: mån jan 28, 2008 10:13 am
Ort: Intill finska gränsen

Glasfiber

Inlägg av Anders Mäki »

Rydberg skrev:du har inte lust o gjuta fram o bak kofångare igen? :roll: :thumbright: ....hur mkt tjänade du på vikten?

Kan du inte lägga in bilder o mer info på ombyggnaden för o få på 240 axeln? Skulle uppskattas
Har inte riktigt tid/plats och gjuta upp några. Men finns ju att köpa på tex RPglasfiber. 1100kr/st
Skulle gissa att stötfångarna väger ca 1/3 av org

Mer byggbilder kommer!
Senast redigerad av Anders Mäki den tis feb 24, 2009 8:07 am, redigerad totalt 1 gånger.
Amazon -68 b230t.
Bmw 525i -01
Användarvisningsbild
Anders Mäki
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: mån jan 28, 2008 10:13 am
Ort: Intill finska gränsen

Bakvagn

Inlägg av Anders Mäki »

Ang. ombyggnaden av 240 bakaxeln så gick det smidigt. Rör dim, och medbringar plac är den samma på både amazoners och 240ins.
Bara spårviden är något olika, har för mig att 240in är ca 20mm bredare per sida.
Bara rensa axeln på fästen, byta medbringare till amazonens.(annan bultdelning).
Gjorde sen en jigg efter amazon axeln. Så fästen för stötdämpare
Och upphängning hamnar på samma plats.

Jag gjorde nya fästen, men de går ju att skära lös amazonens och använda dom om man vill
Amazon -68 b230t.
Bmw 525i -01
Användarvisningsbild
Anders Mäki
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: mån jan 28, 2008 10:13 am
Ort: Intill finska gränsen

Kanske inte så optimal bakvagn!

Inlägg av Anders Mäki »

hade jag gjort upphängningen idag, hade jag gjort en fyrlink med stegar ist.

Med 40is profil och hård fjädring visade sig amazonens hjulupphängning
lyfta bakändan och börja studsa.
Ska själv försöka få bort det med att sänka upphängningen i bilen.
Amazon -68 b230t.
Bmw 525i -01
Användarvisningsbild
Anders Mäki
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: mån jan 28, 2008 10:13 am
Ort: Intill finska gränsen

B20 är en kul motor

Inlägg av Anders Mäki »

Tobias Fridberg skrev:riktigt tuff :thumbright: men kör på med b20in :hihi:
Hann bara köra ca 100mil b20 turbo med 2 toppacknings haverier. Men b20in kommer att behållas dock i någon annan bil. Måste bara få packningen att sitta, ev riva motorn och o-ringa.
Amazonen kommer att få en smidd 230 t ist.
Amazon -68 b230t.
Bmw 525i -01
Användarvisningsbild
Anders Mäki
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: mån jan 28, 2008 10:13 am
Ort: Intill finska gränsen

Ombyggnad framvagn

Inlägg av Anders Mäki »

Subben skrev:Hur mycket jobb är det att få dit 240:ns bromsar fram på en amazon ?
Broms skivorna fram sitter på nedsvarvade orgnav me 240 bult.cirkel oken på org okhållare
Med ändrad hålbild och även dom är nedsvarvade för rätt centrering. Är en kusin som gjort svarvningen åt mig så minns inga mått, men ju bara mäta sig fram.

Funkar som ett bulton kitt, då inget i framvagnen
Behöver ändras.

Vet att kusinen upptäckte att flera in/ut pressningar på 240 oken förekommer.
Ate/girling ?
Amazon -68 b230t.
Bmw 525i -01
Användarvisningsbild
Anders Mäki
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: mån jan 28, 2008 10:13 am
Ort: Intill finska gränsen

Inlägg av Anders Mäki »

Bilder ifrån bygget som lovats!


Första uppstart av b18 skedde med en ny weber 32/36 gasare, sugturbo anläggning alltså, (Ägde inget sprut för tillfället)
Förgasarn köptes i ett tidigare skede av bygget när planen var "lite" annorlunda, har efter det agerat besiktnings gasare med gott resultat!

Bild


Bild


grenrörs tillverkning! Tejpade ihop det innan jag punktade för och slippa slipa punkter om det vart fel.

Bild



Rören färdiga för helsvetsning!

Bild

Amazon, b20 (insug och avgas på samma sida) samt turbo rimmar dåligt. Var trångt som bara den, tog lång tid och göra grenröret och ändå vart de inte riktigt bra.


Grenrörsfärgen från KG trimmning höll inte ens en uppstart :thumbdown:

Bild


Orginal vipparms brygga samt dubbla fjädrar.
Läste nått repotage om Jens G`s 142 att han också gått över till org efter att ha provat med moddade V8 rullvippor tidigare, och upptäckt sprickbildningar efter ett tags körning.
Borde hålla rätt bra tycker man. Vet dock inte om han kör med någon brygga eller likn.
Använder själv enbart ARP-bultar för att hålla den nere.

Bild



Ett insug med litet plenium och utan trattar, vad jag har förstått inte alls bra! Men som sagt, fans det dåligt med plats.

Bild


Motorn i bilen

Bild
Amazon -68 b230t.
Bmw 525i -01
wickman
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: mån nov 24, 2008 10:26 am
Ort: Värmdö

Inlägg av wickman »

ser ju sjukt nice ut ju :thumbright:
Användarvisningsbild
Anders Mäki
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: mån jan 28, 2008 10:13 am
Ort: Intill finska gränsen

Inlägg av Anders Mäki »

Mera bilder ifrån bygget, ända fram tills hur det ser ut för tillfället!

Lackad kupe, men varför gjorde jag inte en större tunnel!
Det blir väldigt trångt med m90´n, men verkar få plats. Dock med bara 1cm spel.
Måste väll se till att den inte rör på sig!

Bild



Bygger man inte färdigt innan man lackerar bilen så blir det att tillverka mycke bulton grejer.
Här är gaswire fästet i amazonens org hål för tändspolen.

Bild



pedalställ med 240´ins gas pedal med tillhörande fäste.
Kan rekomendera wiregasen som är lätt att bygga in i alla bilar.

Bild


motorrum med kablage

Bild



ventilerade 240 ok och skivor

Bild



240 axeln med amazon orginal innfästning

Bild


Nytillverkad tank, kompletterad med tankmätare efter foto tillfället.
skvalpplåtar innvändigt, ca 40l

Bild




catchtank, biltema förpumpar, wallbro tryckpump

Bild



Nytillverkning av golvmatta. Klippte och nålade ihop mattan och lämnade sen bort den till en sömerska, har för mig de kostade mig 150 kr. Vet inte hur den firman går runt igentligen, är ju nästan gratis.

Bild



Byte av hastighetsmätarwire, gick sönder bara någon dag före bes :doh:

Bild



Så här såg det ut två gånger i sommras :( orsak ? förslag

ARP-bultar och skärringspakning används. Skärringan är dock ämnad för 93mm borr, kör själv bara med 89mm dvs 2.0l.
Toppens förbränningsrum är även dom också längre då det är en gammal 2.2l sugis topp.

Skulle rejsa mot en EVO i sommras när den small ena gången. Bilen kördes då från arbetsorten Gällivare till hemorten kardis (ca 20 mil) med trasig toppackning. Tankade fullt i GVE men hann inte ens hem innan tanken var tom ca 43l inkl catchtank på 18 mil med en hastighet på 90-100 = dyrt pendlande

Bild
Amazon -68 b230t.
Bmw 525i -01
DruTTeN
Forumsberoende
Inlägg: 646
Blev medlem: tor feb 08, 2007 3:54 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av DruTTeN »

Riktigt fyndig brygga du byggt dig, väldigt smidigt att jobba under bilen :thumbright:
Inget slår skön sången från Webrar!
alex
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: ons jan 02, 2008 3:21 pm
Ort: örebro/vintrosa

Inlägg av alex »

ett väldiget snyggt bygge :thumbright: kul med en till amazon med b20 :P
Rydberg
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: sön mar 16, 2008 11:11 am
Ort: Nyköping

Inlägg av Rydberg »

den där ställningen du byggt, har du ritningar på den lr ngt? vad e den byggd av?
Håller med DruTTeN, Inget slår skön sången från Webrar!


Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Skriv svar