Sida 1 av 1

Volvo 940 ltt -96 Motorrecept...

Postat: sön feb 22, 2009 11:00 pm
av Östlund
hej, tänkte slänga upp en projekttråd hära.
Han nyss plockat ur motorn ur bilen..

Bilen:
Volvo 940 se 2,3 1996, 13.000 mil..

Kommer lite info om vad som är tänkt att göra med motorn lite senare..
Just nu ser det ut såhära:



Insugssidan strippad :)
Bild
Å andra sidan
Bild
Toppen lyftes av:
Bild
En 530:a
Bild
Och cylindrarna:
Bild
Lite sot :)
Bild
Inga vändkanter att tala om iaf :) . Men visst bor man lämna iväg föt honing??
Bild
Vitt skit har det fallit från himmeln idag :?
Bild

Nästa gång det blir garaget så blir det att fiska ut vevstakar, kolvar och vevaxeln.
Och börja slipa av färg från blocket..
+Att grejerna ska iväg på balansering..

Kommentera massor [banana]

MVH Erik[/quote]

Postat: tis feb 24, 2009 10:15 pm
av Murranboy
Vafan, går alla från SV7/900K o flyttar hit? :lol:

Postat: mån mar 09, 2009 6:03 pm
av Östlund
Blocket diskat:
Bild
Slipat och maskerat, färdig för lack:
Bild
Bäbyblå blev det. Fanns på hyllan :D
Bild

Nu skulle jag behöva lite hjälp ang val av kolvar..

Jag tänker nu bygga en seriös och stark bottendel
Tänkte jag ska köra med en 350 hk ungefär. Men tänker som sagt inte snåla in på bottendelen, då jag vill ha den driftsäker..

Det blir balanserad org vev med LG stakar smidda kolvar och allt annat tillhörande och balanserat.

Vad det blir för topp, sprut, turbo mm är jag inte riktigt klar med.

Men jag skulle behöva ha hjälp med val av kolvar..
Jag är helt opåläst ang detta, så jag skulle vilja ha lite råd.
Motorn har gått 13.000 mil, så den är fin, dock har jag små vändkanter, främst på 1 cylindern. Så jag ska givetvis lämna iväg den på honing.
Så vad bör man beställa för dim på kolvarna? Lite överdimension, så kan borraren rätta sig efter de?
Om det blir att köra på E85 kanske man bör ha bestämt sig för innan man beställer kanske?
Motorn är en B230FK
Jag är tacksam för alla svar :)

MVH Erik

Postat: mån mar 09, 2009 8:29 pm
av Rasmus Annander
honar du bara behöver du inte byta kolvar.. känns lite över kurs o borra en motor som inte gått mer än 13 000

Postat: mån mar 09, 2009 8:49 pm
av Östlund
Rasmus Annander skrev:honar du bara behöver du inte byta kolvar.. känns lite över kurs o borra en motor som inte gått mer än 13 000
Jo, Hona räcker, är fin i loppen..

Tänkte om det är svårt att hitta smidda kolvar från usa med samma borr??

Postat: fre mar 27, 2009 8:34 pm
av Östlund
Detta recept är det tänkt att jag ska köra med i sommar.

B230FK med oljekylda kolvar
Honat
Balanserat vevparti mm
LG H-profil stakar
Toppen blir 530 lite portad,
V kam till att börja med.
t3/t04e
Ajden grenrör
Extern WG
BTR ala Toffe_
3" lmm
3" gasspjäll
Henko bränslepump, och fullflödesfilter
630cc spridare, för små?
M90 med ny koppling
3" avgas hela vägen, men 3" sportkatt

Sen är det tänkt att mappa originalsprutet.
Siktar på en 300+hk på bakhjulen

Vad tror ni om spridarna till detta? Ska ju köras på e85.
Har funderat på 630cc spridare, men också 788cc.

Och Intercoolern, bör man ha en intercooler med 3" anslutningar till detta?
Iom 3" spjället jag funderar på att montera?