Sida 1 av 1
Squish höjd/deckhöjd?
Postat: mån feb 23, 2009 11:05 am
av DrTurbo
Håller på med en sugmotortrimning såhär innan säsong.
Nya toppar ska på, men när jag mätte in frigång på ventilerna slog det mig att squishöjden troligen är fel mellan topp och kolv.
Visst bör man räkna på 0,1mm/1000v/min man tänkt varva?
Så i mitt fall, med 11000rpm maxvarv bör jag ligga på 1.1mm
mellan kolv och topp med packning monterad?
4T V-twin, 936cc total slagvolym, 4ventils toppar.
Eftersom förbränningsrummet är omarbetat behöver jag kompensera
för detta samt vill även höja komp.förhållandet. Men om nu squishöjden är för stor bör jag ju istället dra ner deckhöjden istället för att plana topplocket...
Tack på förhand!
Re: Squish höjd/deckhöjd?
Postat: mån feb 23, 2009 11:39 am
av SWR
DrTurbo skrev:Visst bör man räkna på 0,1mm/1000v/min man tänkt varva?
Det kommer nok an på.. Jeg har kjørt 0.63mm på 12000 rpm uten problem...inntil veivstakslagrene ble slitt, da traff det toppen en tanke. I mitt tilfelle var det en 1183cc Yamaha FZR... Så 0.7mm på 12000 burde ikke være noe problem, men det kommer jo an på bevegelig vekt i din Twin..
Postat: mån feb 23, 2009 2:13 pm
av DrTurbo
Borrning 90, slag 73,5
Rullagrat vevparti
Vikten har jag tyvärr inga uppgifter på

Postat: mån feb 23, 2009 2:25 pm
av SWR
Vil tenke meg at minimum for deg som du kan kjøre er rundt 0,85mm..
Postat: mån feb 23, 2009 7:23 pm
av DrTurbo
Tack för bra svar! skall kontrollmäta spelet imorgon, återkommer om nåt är oklart annars blir planfräsning nästa steg.
Postat: tis feb 24, 2009 1:42 am
av sniffer
Intressant. Jag som alltid försöker hålla mig till grundregeln 1mm. Kanske borde tänka om?, om även folk fått de å lira med 0,63. För i nuläget gör jag allt för att tjäna komp. Vore nog ide att låta de gå tajtare då...
Några mera som kör/kört vågat spel?
Postat: tis feb 24, 2009 8:05 am
av Dennis Öhman
När anders runnlund byggt någon motor åt sig själv har han haft uppstick på kolvarna på runt 0,6-0,7 OVANFÖR deckning. Med ventilurtag då.Efter blockpackning har han kvar 0,5mm vid 0,7. Bygger han åt kund använder han runt 0,2 ovanför. Allt för mer klämspalt i sugisarna. Dock rallycross motorer med livslängd några tävlingar..
Postat: tis feb 24, 2009 10:02 pm
av DrTurbo
Jag har mätt upp 2,0 på båda cyllarna, så det blir att plana cylindrarna till att börja med. Jag kommer dock lägga mig lite mer safe efter konsultation från tillverkaren och "nöjer mig" med 1.3 i spalt. Jag hade mixat sifforna lite i borr/slag. Ska vara 95-66.
Postat: ons feb 25, 2009 12:31 am
av SWR
DrTurbo skrev:Jag har mätt upp 2,0 på båda cyllarna, så det blir att plana cylindrarna till att börja med. Jag kommer dock lägga mig lite mer safe efter konsultation från tillverkaren och "nöjer mig" med 1.3 i spalt. Jag hade mixat sifforna lite i borr/slag. Ska vara 95-66.
Med bare 66 i slag må veivstaken være av gummi for å treffe toppen selv ved 1mm klaring...eller sylinderklaringen være STOR så man får veldig mye "piston rock". Jeg hadde kjørt 0.8-0.9mm uten å blunke. Men du gjør jo som du vil..

Postat: sön mar 01, 2009 1:32 pm
av Kadett4wd
ha i åtanke att kolvarna 'vickar' kring kolvbultscentrum något.
Postat: sön mar 01, 2009 3:36 pm
av SWR
Kadett4wd skrev:ha i åtanke att kolvarna 'vickar' kring kolvbultscentrum något.
Jeg vet.. i mitt 0.63mm-eksempel traff stemplet toppen på squishpad'en mellom eksosventilene på FZR'en når veivstakslagrene ga opp.. altså så langt fra bolten som mulig..
Re: Squish höjd/deckhöjd?
Postat: sön jul 28, 2013 9:11 pm
av dundersmurfen
Vad är det vanligaste max kolvuppsticket man kör med på rödblockare? med std toppackning då. Dvs hur tight squish är vettigt?
Re: Squish höjd/deckhöjd?
Postat: ons aug 14, 2013 9:02 am
av Kadett4wd
Så tajt som möjligt är alltid mitt svar,, oberoende av turbo eller sugmotor.
men!!!
Arean är viktig!
Mindre på en turbomaskin,, långt mindre!