Turbogrenrör
-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
Turbogrenrör
Jag vill starta en diskussion om längden på extraktorrör till turbo. Jag såg att Jens gillade långa rör. Ett rör som är utformat som ett N/A rör borde ge en tryckreflektion tillbaka till avgasventilen under överlapp? Är inte korta rör att föredra eftersom tryckpulsen då kommer innan insug öppnar? Kortare rör behåller värmen bättre. Det viktiga är väl att få till så långa raka rör som möjligt in i kollektorn och så långa svängar på rören som möjligt? Vad har ni andra för teorier? Erland.
-
- Forumsberoende
- Kontakt:
Re: Turbo grenrör
Du tänker på att sänka cylinder trycket just före vid ventilöppning istället för att ha ett längre sug under den största delen av exhaust/intake overlap delen av tid-arean?
/Andre'
/Andre'
power
-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
Jag vet inte hur man ska få till en undertryckspuls vid överlapp med en turbo i änden på grenröret? Avgaspulsen som är en tryckpuls kommer att reflekteras som en undertryckspuls tillbaka mot ventilen när den når fram till kollektorn. Samtidigt fortsätter tryckpulsen mot turbon för att där reflekteras som en tryckpuls. Stämmer man av grenröret som på en sugmotor så får man först en undertryckspuls och sen en övertryckspuls under överlapp. De två pulserna kommer med några få graders mellanrum och det måste vara bättre att få dom att komma innan insug öppnar annars trycker man tillbaka en massa avgaser i cylindern i slutet av avgastakten. I och med att trycket är högre i avgas än på en sugmotor så ökas amplituden i förhållande till trycket i avgasröret. Det blir rejäla pulser som går ända upp i insuget. Erland.
Blir inte det mest ett problem om man har mycket mottryck?
Ligger man på max samma mottryck som laddtryck (gärna lägre mottryck) borde det väl inte bli så, eller?
Ligger man på max samma mottryck som laddtryck (gärna lägre mottryck) borde det väl inte bli så, eller?
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
-
- Forumsberoende
- Kontakt:
Mottrycket är bara ett medeltal man ser, man har puler som vandrar av och an med högre amplitud. Om man får dessa timeade rätt vinner man nån % fyllnadsgrad.j björk skrev:Blir inte det mest ett problem om man har mycket mottryck?
Mottrycket skulle man behöva mäta i avgasporten, inte i kollektorn om man vill veta hur motorn fungerar. Det man mäter i kollektorn visar med vilken tryckskillnad turbon arbetar.
/Andre'
power
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Kontakt:
jag har alltid kört korta rör med bra respons och effekt.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
-
- Skärgårds-trimmare
Tommy: Om du bara kört korta rör så kan du juh inte säga att det är bättre eller sämre? Du har som inget att jämföra med isf? Kanske din motor skulle få ett helt annat register med tex långa rör.....
Min tanke är mer att om man inte testat båda varianterna så vet man juh inte vilket som man tyckte var bäst.
//F.
Min tanke är mer att om man inte testat båda varianterna så vet man juh inte vilket som man tyckte var bäst.
//F.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
jo detta är intresant, erland har du läst denna tråd? http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... sc&start=0
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
- Kristoffer
- För mycket laddtryck
Halva poängen med att köra långa grenrör är att få bort störningspulserna mellan cylindrarna (mer på lägre varv då pulserna hinner gå från en cylinder till andra). Så man får väl dela upp disskusionen mellan twin-entry och inte, då twin-entryn hjälper till att hålla isär dem störande pulserna.
Men om man nu säger en rak fyra med twin-entry, då kan man välja mellan om man vill ha ett med så liten volym som möjligt och få bra respons med pulsuppladdning eller en längd på grenröret som stämmer överens med motsvarande avstämning som man gjort om det varit en sugmotor (fast man får ju tänka på temp-ökningen som blir pga tryckökningen). Om man väljer längre rör så bör verkningsgraden på turbon öka för den får ett jämnare tryck att jobba mot jämfört med pulsuppladdning där turbon inte kan ta emot för stora amplitudskillnader. Men man tappar också en del energi på vägen genom grenröret i värme.
bra respons, bra toppeffekt och bra turbinverkningsgrad är svårt att kombinera.
Sen det med returpulsen från turbinen, får man verkligen det? Har du läst nån annanstans om det Erland?
Jag trodde turbinen var duktig på att dämpa ut pulserna så den enda returpulsen man får är där primärrören slutar men det är ju en intressant tanke. (måste hem och simulera)
Men om man nu säger en rak fyra med twin-entry, då kan man välja mellan om man vill ha ett med så liten volym som möjligt och få bra respons med pulsuppladdning eller en längd på grenröret som stämmer överens med motsvarande avstämning som man gjort om det varit en sugmotor (fast man får ju tänka på temp-ökningen som blir pga tryckökningen). Om man väljer längre rör så bör verkningsgraden på turbon öka för den får ett jämnare tryck att jobba mot jämfört med pulsuppladdning där turbon inte kan ta emot för stora amplitudskillnader. Men man tappar också en del energi på vägen genom grenröret i värme.
bra respons, bra toppeffekt och bra turbinverkningsgrad är svårt att kombinera.
Sen det med returpulsen från turbinen, får man verkligen det? Har du läst nån annanstans om det Erland?
Jag trodde turbinen var duktig på att dämpa ut pulserna så den enda returpulsen man får är där primärrören slutar men det är ju en intressant tanke. (måste hem och simulera)
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Kontakt:
Jag har kört två liknande motor koncept std 16v lätt portade toppar.
Med exakt samma turbo.
Motorn med kortare grenröret med även bättre flöde kändes rappare och starkare, samtidigt som den motorn med längre grenrör blev lite segare men ingen stor skillnad, det var fin kollektor på båda.
skall se om jag inte en bild på motorn med korta röret, den gav 470hk och 700nm.
hängde sedan på ett hx50 ¨på det grenröret och upplevde att twin entryn som inte fanns på det korta röret hade verkligen behövts.
Lite erfarenheter har jag av korta vs långa rör, men jag har aldrig byggt grenrör som har över 1meter primärer.
Personligen är jag mer för flöde och värme energi, men det finns inga underlag för det från min sida, mycket möjligt att långa rör som är teoretiskt korrekta är bäst
Med exakt samma turbo.
Motorn med kortare grenröret med även bättre flöde kändes rappare och starkare, samtidigt som den motorn med längre grenrör blev lite segare men ingen stor skillnad, det var fin kollektor på båda.
skall se om jag inte en bild på motorn med korta röret, den gav 470hk och 700nm.
hängde sedan på ett hx50 ¨på det grenröret och upplevde att twin entryn som inte fanns på det korta röret hade verkligen behövts.
Lite erfarenheter har jag av korta vs långa rör, men jag har aldrig byggt grenrör som har över 1meter primärer.
Personligen är jag mer för flöde och värme energi, men det finns inga underlag för det från min sida, mycket möjligt att långa rör som är teoretiskt korrekta är bäst
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
långa rör, korta rör, hur skulle ett "halvlångt" fungera?
om nu tex ett med långa är 60cm och ett med korta är, säg 35cm.
hur skulle då ett som ligger mitt emellan dessa funka? alltså kanske 45cm.
skulle det rent teoretiskt sett nyttja fördelarna från både det längre och det kortare, eller skulle det ta fram de sämsta sidorna från de båda?
är inte ajdens populära grenrör till 8v runt 45cm? dom verkar ju funka bra,
kanske har med utformningen att göra.. rätta mej gärna om jag har fel angående längden på ajdens rör.
intressant diskussion för övrigt.
om nu tex ett med långa är 60cm och ett med korta är, säg 35cm.
hur skulle då ett som ligger mitt emellan dessa funka? alltså kanske 45cm.
skulle det rent teoretiskt sett nyttja fördelarna från både det längre och det kortare, eller skulle det ta fram de sämsta sidorna från de båda?
är inte ajdens populära grenrör till 8v runt 45cm? dom verkar ju funka bra,
kanske har med utformningen att göra.. rätta mej gärna om jag har fel angående längden på ajdens rör.
intressant diskussion för övrigt.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
först måste man nog bena ut vad men menar med korta och långa rör.
jag skulle vilja ändra uttrycket till avstämda eller korta rör istället.
vi har testat beräknande avstämda rör VS korta på 4 st olika bilar med samma slutsats.
sugmotorer är väldigt känsliga på längden och det är också turbomotorer om nån frågar mig.
men har man en turbo med högre avgastryck än ladd eller om man har väldigt lite överlapp på kamaxeln så gör inte längden så stor betydelse.
jämför gärna med sugmotor, en 2.3L motor med standard 1.5" avgasrör och 3 ljuddämpare är inte speciellt känslig på grenrörslängder heller då det finns mycket större problem redan
jag skulle vilja ändra uttrycket till avstämda eller korta rör istället.
vi har testat beräknande avstämda rör VS korta på 4 st olika bilar med samma slutsats.
sugmotorer är väldigt känsliga på längden och det är också turbomotorer om nån frågar mig.
men har man en turbo med högre avgastryck än ladd eller om man har väldigt lite överlapp på kamaxeln så gör inte längden så stor betydelse.
jämför gärna med sugmotor, en 2.3L motor med standard 1.5" avgasrör och 3 ljuddämpare är inte speciellt känslig på grenrörslängder heller då det finns mycket större problem redan
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Jensas Speedshop