Guide till 16v kamdrivning

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Mattias wikberg
Forumsberoende
Inlägg: 712
Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
Ort: Arvidsjaur

Guide till 16v kamdrivning

Inlägg av Mattias wikberg »

Tänkte skriva hur man kan göra när man vill ha 16v topp på sin b23/b230 då det är många som frågar om kamremmar mm.

Man kan köra med nån av dessa remmar.
Opel Combo D 1.6
1984-1989

Opel Kadett E Diesel 1.6 D
1984-1984

Opel Ascona C Diesel 1.6 D
1981-1988

Vauxhall Astra, Belmont 1.6 D
1984-89

Dessa har 147 runda kuggar och är 24mm breda. Själv så kör jag med en rem som har 146 kuggar även den från en opel diesel tror det finns 2 olika till opel combo. en 146 kuggars och en 147 kuggars. båda ska funka men jag tycker det såg bättre ut med den kortare på min motor i alla fall.

Spännrulle kan man ta från en golf 1.
Här är ett regnummer från min vw buss med samma motor och en spännrulle som passar NZD637. be dom söka på det när ni ska köpa rullen på typ mekonomen.
Jag har låtit löprullen som sitter vid termostathuset sitta kvar på min topp så remmen får lite stöd mot den

Sen så rekomenderar jag starkt att man köper ett riktigt ståldrev och sätter på vevaxeln. brukar kosta ca 1000:- och finns på div firmor.
Inte kul om kilen till drevet ger sig.

Man måste även bricka ut spännrullen från motorn så att den styr remmen rätt på kamdreven. tror ca 5mm kan funka. Dra runt motorn några varv för hand så att du ser att remmen styr rätt och ligger mitt på dreven.

Så har jag gjort och det har funkat klockrent för mig. det är ju bara att skriva hur ni löst det om det finns nått bättre sätt

Mvh Mattias
Användarvisningsbild
Lantzen
För mycket laddtryck
Inlägg: 355
Blev medlem: tis dec 04, 2007 6:04 pm
Ort: Sollentuna (sthlm)

Inlägg av Lantzen »

Tack för väldigt bra info! :)
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Inlägg av Robert Markström »

det bör alltså vara denna rulle då?

http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1

klicka på "Passar till följande bilar" så ser man alla den passar från!

å det borde vara denna rem då?

http://catalog.meca.se/ProductSheet.asp ... yType_ID=1

Klicka på "passar till följande bilar" så ser man alla den passar från!

den med 146 kuggar satt på ännu fler modeller!
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2301
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

mekonomen art nr 146kugg=16-94229. 147kugg=16-94240

"sökord"
16v kamrem b230 b234
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Inlägg av jonas landin »

Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Användarvisningsbild
Gren
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: sön jan 25, 2004 11:26 am
Ort: Skaftö

Inlägg av Gren »

Varför inte "Pentaremmen"? Kostar under 300:-
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Inlägg av jonas landin »

hur många kugg e de på den? rundkugg, 24mm bred?
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Användarvisningsbild
Gren
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: sön jan 25, 2004 11:26 am
Ort: Skaftö

Inlägg av Gren »

Det är den som sitter på AQ171c den motor som "marinveven" sitter på en 2,5l b230 med 16v topp altså rundkugg 24 mm bred. Penta artnr. 855506
JEPS
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: mån jul 26, 2010 8:07 pm

Re: Guide till 16v kamdrivning

Inlägg av JEPS »

takk for info! hvordan strammar man Spännrullen från VAG?
Tommy Johansen
Sulitjelma, Norge
75 244 v8 * 76 245 Tic * 88 245 TIC * 63 Cadillac deville * Pro Xr * 242VOC * 242TIC *
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Guide till 16v kamdrivning

Inlägg av Robert Markström »

fundering: om man har pentaremmen vad skall man använda för spännrulle?
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Användarvisningsbild
Gren
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: sön jan 25, 2004 11:26 am
Ort: Skaftö

Re: Guide till 16v kamdrivning

Inlägg av Gren »

På AQ171 där remmen sitter på är det en excentrisk spännrulle Nr.11 på bilden
http://www.marinepartseurope.com/sv/vol ... 19003.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
fisken_
För mycket laddtryck
Inlägg: 230
Blev medlem: tis okt 11, 2011 12:45 am

Re: Guide till 16v kamdrivning

Inlägg av fisken_ »

schysst guide, :)
PerraH
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: ons feb 17, 2010 7:56 pm
Ort: orsa

Re: Guide till 16v kamdrivning

Inlägg av PerraH »

Ja handla efter denna guide funka perfa
gtispecial
För mycket laddtryck
Inlägg: 142
Blev medlem: lör dec 05, 2009 8:09 pm
Ort: västerås

Re: Guide till 16v kamdrivning

Inlägg av gtispecial »

de här priset kan man inte klaga på för en bosch rem på ad-bildellar

Kamrem opel 1,6D 84-91 kadett E
Mer Info 4411987949045
BOSCH Växellådstyp: Automat

Från motornummer: 14498631, 14503757
Växellådstyp: Manuell
Tandantal: 146
Längd [mm]: 1391
Bredd [mm]: 24

pris inkl moms 221,83
D

direkt länk
http://katalog.adcenter.nu/Katalog/tabi ... de=16%20DA
T Landholm
Forumsberoende
Inlägg: 986
Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
Ort: Stockholm, Haninge

Re: Guide till 16v kamdrivning

Inlägg av T Landholm »

Varför är inte denna tråd klistrad? :thumbright:
Tommy Landholm
Skriv svar