Sida 1 av 2

Forsbergs garage (Mazda 323f VNT) (Provkörd)

Postat: ons mar 04, 2009 10:57 pm
av Forsberg
Jaha, vad gör man med en gammal sleten 323:a som börjar ätas upp av moder natur? Sälja, knappast då tankmätaren avgör värdet på bilen....

Funderingar om hurvida VNT turbo + etanol fungerar ihop har länge snurrat i mitt huvud.

Och nu när en ny (annan) bruxbil har införskaffats är det bara att köra igång.

Utgångsobjektet
Mazda 323f 1.8 16v på 130 starka hp. Har precis passerat 25k mil.

Bild

Snigeln
KKK Från -06 Audi 3.0 TDI inhandlad på e-bay tyskland

Bild
Bild
Bild


I skrivandets stund är motorn utriven och skall få sig en översyn.
Bild
Bild

//Patrik

Postat: ons mar 04, 2009 11:01 pm
av Nicklas Eriksson
ligger super7 planerna på is?

kan ju bli livsfarligt det där :)

Postat: tor mar 05, 2009 4:14 pm
av PelleW
Som bekant till både förare och bil kan jag kan nämna att motorn i denna bil ännu levt ett bra och hälsosamt liv. Värre blir det nu när den ska få smaka på ett egentillverkat motorstyrsystem som även kommer att styra VNT-aggregatet. Detta styrsystem är det väldigt mycket prototyp över, så man kan nog räkna med både en och två baktändningar innan det blir att åka och burna utanför korvmojjen.

Vem som tar fram styrsystemet säger vi inte förrän det fungerar. :roll:

-Pelle

Postat: tor mar 05, 2009 8:38 pm
av j björk
Ska ni styra med org. ställmotor till vnt:n? (misstänker inte det eftersom den inte fanns på bilden)

Postat: tor mar 05, 2009 8:40 pm
av Forsberg
piraten skrev:ligger super7 planerna på is?

kan ju bli livsfarligt det där :)
mjao... super 7 planerna idlar lite pga för lite tid att cadda upp ram mm. Sitter och caddar 50-60 tim i veckan på jobbet, så suget efter att sitta framför datorn på kvällarna är gansk obefintligt!
PelleW skrev: Så ett litet mellan projekt med mazdan siter som handsken på handen eller hur det nu var.

Som bekant till både förare och bil kan jag kan nämna att motorn i denna bil ännu levt ett bra och hälsosamt liv. Värre blir det nu när den ska få smaka på ett egentillverkat motorstyrsystem som även kommer att styra VNT-aggregatet. Detta styrsystem är det väldigt mycket prototyp över, så man kan nog räkna med både en och två baktändningar innan det blir att åka och burna utanför korvmojjen.

Vem som tar fram styrsystemet säger vi inte förrän det fungerar. :Rolling Eyes:

-Pelle
Tror nog det kommer att funka fin fint med motorstyrningen :thumbright:
Du brukar ju ha koll på prylarna.
Du får se om du får nått liv i VNT aktivatorn när den kommer med budet.


Ska låna leak down instrument och kolla tätheten innan jag river motorn.
Men nu blir det till att ladda inför Metallica på Globen i helgen :headbang: :headbang: :headbang: :headbang:

//Patrik :roll:

Postat: tor mar 05, 2009 8:45 pm
av Forsberg
j björk skrev:Ska ni styra med org. ställmotor till vnt:n? (misstänker inte det eftersom den inte fanns på bilden)
Den är skickad till Pellew för upplivning, om det går.

Är ett KKK agg som jag tänkt använda och på dom sitter det ställmotor från VDO Siemens så får se om det går att få liv i den.
Backup planen är att använda en garrett/Hella aktivator, dessa har intern återkoppling och det enda som behövs är en PWM signal. Har en sån liggade om det krisar :thumbright:

Men enklast är om det går att använda VDO:n så jag slipper bygga om fästet

//Patrik

Postat: sön mar 08, 2009 11:04 pm
av Forsberg
Happ då var det kollat "Leak down" på rovan.

Två burkar råg ut som på bilden nedan mindre än 10% skillnad vid 6 Bars tryck och 1 mm strypning. :thumbright: :thumbright:

Bild

Men de två resterande burkarna läkte som ett durkslag.... Otäta avgasventiler... :doh: Bara att riva och kolla vad som strular. Hoppas det inte är nått som kan sätta käppar i hjulen för :lakrits:


Övrigt så ser block och topp rätt hyffsade ut, ungerfär som det borde efter 25k mil. därimot har de flesta av packboxar och oringar ändrat skepnad från gummi till backelit...

Bild
Bild

Postat: mån mar 09, 2009 12:16 pm
av Nicklas Eriksson
här händer det ju grejer också.

hur funkar den där leakdown utrustningen egentligen? är det nåt man kan skruva ihop själv kanske?

Postat: sön mar 22, 2009 9:48 pm
av Forsberg
piraten skrev:här händer det ju grejer också.

hur funkar den där leakdown utrustningen egentligen? är det nåt man kan skruva ihop själv kanske?
Jo leakdown prylarna kan man trixa ihop själv.
kolla in http://en.wikipedia.org/wiki/Leak-down_tester

Mazda bygget har blivit lite avbrutet på grund av svarvköp :)

Investerade i en Stenko "Profila" 16K20, rysk kvalitet från 1980.
- 1000 mm dubbavstånd
- 220 mm dubbhöjd
- 3t tung :thumbright:

Bild

pga. endast 20A huvudsäkring åkte 106kg volta motor på 10 kW ut...
Fick ta till storavdragarn för att remskivan skulle ge sig...

Bild

Motorn som skall in istället är en 7.5 kW Hägglunds motor. Denna har fotfäste, så nån typ av vinkelhylla måste tillverkas.

Bild

Efter det blir det tvättning och målning.
Sen är det bara att tuta och köra... :thumbright: :thumbright:

Postat: mån mar 23, 2009 10:44 am
av Nicklas Eriksson
vad ska man säga :thumbright:

behöver du ny-ny elmotor till bra kurs så hör av dig by phone.

Postat: sön maj 03, 2009 5:33 pm
av Forsberg
Nu är svarven på plats med mindre elmotor, uppriktad och klar för att användas.

Motorn till Mazdan är hopskruvad, inslipning av ventiler gjorde susen på de två burkarna som läkte. Annars såg allt ut som det borde efter 25k mil... Oljeretur i tråget är också fixad.

Började med grenröret i går, har svetsat allt utom collectorn, är lur på om man behöver wastegate, beror på om VNT går att öppna så mycket att det går att reglera laddtrycket med den. Tror nästan att det blir till att bränna dit en WG för säkerhetsskull.

Bilder på dagens grenrörsjobb.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Blev faktiskt bätre än förväntat.
Inte direkt oceaner av plats fram till kylaren... men det skall nog funka med lite bandage.

Postat: sön maj 17, 2009 9:44 pm
av Forsberg
Dax för en liten update!

Grenröret har fått en WG anslutning samt mätuttag för avgastemp samt avgasmottryck. Samt blivit helsvetsat. Även aktivatorn till VNT:n har fått ett nytt fäste. Det blir till att köra med Garretts aktivator då den som satt på KKK:n inte ville vakna till liv.

Bild

En Sinterlamell fån ett avstannat SAAB rally projekt har frått Mazda splines.

Bild
Bild

Tidigare så sög bränslepumpen luft när bränslenivån hamnade ner mot 10l, så jag knopade ihop en catchtank, som matar en Biltemapump samt ett A4 bränslefilter.
Bild

Motorkuddarna som var minst sagt slut, blir utbytta mot dito i robalon. Efter att ha skurit bort det mesta av gummit, bränndes det sista ut.... Varför är det så kul att elda?? :lol:
Bild

Nu på tur står det att knopa ihop laddluftkylaren samt tryckrör. Har måttat in cellpaketet, nya gavlar står på tur!

Bild

Det var allt för denna gång.

Postat: mån maj 18, 2009 8:37 am
av Elias_
ska svetsa ett grönrör åt en polare som kör 323 GTR , var har du fått tag i flänsen mot toppen ?

Postat: mån maj 18, 2009 9:15 am
av j björk
Blev det inget med att styra vnt:n i turbon?

Postat: mån maj 18, 2009 11:36 am
av PelleW
Ser bra ut Patrik! :thumbright:

Jo, VNT:n skall styras, dock inte med originalaktivatorn till turbon, VDO Siemens, då jag inte fått något liv i denna. Vi kommer att köra med en Hella-aktivator som vi vet fungerar.

Om någon vet av protokollet till VDO Siemens-aktivatorn får ni gärna hojta till. Det är alltså aktivatorn som sitter på -06 Audi 3.0 TDI. Den verkar prata via K-linjeinterface, men jag har som sagt inte fått något liv i den. Skulle haft en sådan bil att mäta på så hade det varit lite enklare.

-Pelle