V8 i 240

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Ascona_400
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: fre jan 14, 2005 8:02 pm
Ort: Lycksele/Rusksele
Kontakt:

V8 i 240

Inlägg av Ascona_400 »

har en -75:as 240 o undrar om nån vet hur mycket man behöver göra för att få den genom besiktningen med en Cheva 305cui ?
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Ersviken »

Papper som bekräftar motoreffekt och vrid, ventilerade bromsar från exempelvis 240 snurrbo eller GLT, samt en 1031 bakaxel.
är säkert nå jag glömt ocskå men nån annan får väl fylla på .
Användarvisningsbild
fizz
För mycket laddtryck
Inlägg: 396
Blev medlem: fre nov 26, 2004 8:55 pm
Ort: Kumla/Örebro
Kontakt:

Inlägg av fizz »

om du ska ha en 305´a måste du "trimma ner" den, och bromsa den.
det finns inga "orginalpapper" på 305´or med så lågt vrid så den godkänns i en 240 ...

enklast är att göra som alla andra, regbesikta med den välkända 262´an, och sedan byta ... motorerna är exakt likadana, ingen bes.man kommer lägga märke till det ... :wink:
Older and YZer ....
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

240 er godkjent med 350... :D har papper på det hjemme... kreves bare ventilet skive framme :!:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
fizz
För mycket laddtryck
Inlägg: 396
Blev medlem: fre nov 26, 2004 8:55 pm
Ort: Kumla/Örebro
Kontakt:

Inlägg av fizz »

caterpillar <- bor inte du i norge?

om det är svenska papper kan du vänligen scanna in dem och lägga upp dem .. jag har inte sett en enda 240 i Sverige som varit laglig med 350 ...

det är dessutom ganska svårt att sänka vridet på en 350 så lågt att det är godkänt ...

enl. SFRO-handboken tillåts 220 hk och 275 nm i en 240 med ventilerade skivor och 1031-bakaxel ...
Older and YZer ....
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

ska se va ja får til.... :shock: har inte skanner selv,men ska skikka via en annan pc .... fra 1974-noen å 85 er det jo bare 165hk- å sikkert svært lavt Nm....ska gå som rakkarn.har motorfestene å hjemme ,som ja kan kopiere å skikke.... :arrow: en type i trondheim tok 3600 for motorfestene å "opskrifta" for å sette chsb i volvo :evil: :( .... pappera er for norsk biltilsyn :deal: å den leser bare paragrafer :read: ....
dom er totalt jærnevasket med lovverket i handa :shock: HAR LITE GOTT Å SI OM DEM :!:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
fizz
För mycket laddtryck
Inlägg: 396
Blev medlem: fre nov 26, 2004 8:55 pm
Ort: Kumla/Örebro
Kontakt:

Inlägg av fizz »

fast kan väl omöjligen ha samma regler som sverige, eller?!
Older and YZer ....
Användarvisningsbild
AFFE
Forumsberoende
Inlägg: 1142
Blev medlem: tis feb 15, 2005 11:08 pm
Ort: Järfälla / 08 stan

Inlägg av AFFE »

Svenska å norska regler e inte lika det är mycket enklare å byta motor i norge än i sverge där emot e det tex lättare o besikta ett choppat tak i sverge än i norge
Mvh AFFE
leffan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: fre sep 24, 2004 9:15 pm
Ort: Västervik

Inlägg av leffan »

:lol:Enklast är att knacka in motornr från en 262a.
Behöver du något mnr så hör av dig. :twisted:
MVH.LEFFAN
loffe
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

I NORGE GODKJENNS INTE ENS OM DU BYTER TENDSTIFT SOM INTE ER ORG.......DA MÅ DU HA GODKJENNELSE I FRA ÅVEN :evil:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
AFFE
Forumsberoende
Inlägg: 1142
Blev medlem: tis feb 15, 2005 11:08 pm
Ort: Järfälla / 08 stan

Inlägg av AFFE »

Hur gör dom som åker med tex coswort maskin i en escort el en viss MB med corvett motor då som dom spåstår e besiktat med den motorn i
AFFE :lol: :lol:
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

har INGEN aning :wink: dom har INTE vært i tromsø,på biltilsynet der :evil: . biltilsynet leser :deal: i deres paragrafbok slik :read: å da kommer det snart :stop: .... har hørt at dom heller INTE godkjenner slike ATV'er slik at en kan få skilt på dom......SELV OM DOM ER LOVLIGE :doh:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
JS
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 80
Blev medlem: ons mar 31, 2004 4:39 pm
Ort: Kalmar

Inlägg av JS »

Jag fick problem ikväll när jag skulle lyfta i min 305a! fördelaren gick i torpeden, ena grenröret gick i rattstången och det andra i rambenet :cry: vad för grenrör och så använder ni? denna motor har suttit i en VAN så det sitter ju en stor fördelare med tändspole och allt i samma...ni kanske har någon annan sump med? mycket tacksam för svar....Så jag slipper fler sömnlösa nätter!
Ascona_400
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: fre jan 14, 2005 8:02 pm
Ort: Lycksele/Rusksele
Kontakt:

Inlägg av Ascona_400 »

Jag vet inte riktigt vad jag har för fördelare,, det är en vanlig utan T-spole, brytarlöst,, grenrören vet jag inte riktigt heller vad det är, Motorn har suttit i en opel rekord så den är lite moddad redan :)
leffan
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: fre sep 24, 2004 9:15 pm
Ort: Västervik

V8-volvo

Inlägg av leffan »

:lol: Grenrör använder du BLOCK HUGGER.
Du kan ju bula torpedväggen lite annars får du flytta fram motorn jag hadde HIE-fördelare i mina V8-volvo.
loffe
Skriv svar