M10 svarvade kolvar
Postat: ons mar 11, 2009 11:31 am
Håller på bygger en turbomatad M10B18 från en e30 318i -85 och fick den brillianta iden att svarva av originalkolvarna för kompsänkning.
Det som är gjort åt blocket hittils är att den är toppdeckat och o-ringat. Finns det mer godis att göra åt blocket och dess innehåll för att få det starkare och/eller ger mera effekt?
Ja... kolvarna ja. Dessa vägde 500gr styck innan dom blev svarvade. Bulan till kolven blev bortsvarvad och en millimeter extra för att få jämn yta. Fick ner dom till 468gr +-3 gr. Mätte sen hur tjock själva materialet överst på kolven är och på ett ställe var det bara 2mm!
Kommer dessa att hålla när man laddar på? Har en KKK K27 som väntar... Funderade på att hemifräsa förbränningsrummen på toppen också.

Original osvarvat
---

Svarvade
Vet inte om jag har dumförklarat mig nu redan men...
Det här är första turbobygget jag gör och maskinen agerar som försökskanin 
Det som är gjort åt blocket hittils är att den är toppdeckat och o-ringat. Finns det mer godis att göra åt blocket och dess innehåll för att få det starkare och/eller ger mera effekt?
Ja... kolvarna ja. Dessa vägde 500gr styck innan dom blev svarvade. Bulan till kolven blev bortsvarvad och en millimeter extra för att få jämn yta. Fick ner dom till 468gr +-3 gr. Mätte sen hur tjock själva materialet överst på kolven är och på ett ställe var det bara 2mm!

Kommer dessa att hålla när man laddar på? Har en KKK K27 som väntar... Funderade på att hemifräsa förbränningsrummen på toppen också.

Original osvarvat
---

Svarvade
Vet inte om jag har dumförklarat mig nu redan men...

