Sida 1 av 1

M10 svarvade kolvar

Postat: ons mar 11, 2009 11:31 am
av DiMiaN
Håller på bygger en turbomatad M10B18 från en e30 318i -85 och fick den brillianta iden att svarva av originalkolvarna för kompsänkning.

Det som är gjort åt blocket hittils är att den är toppdeckat och o-ringat. Finns det mer godis att göra åt blocket och dess innehåll för att få det starkare och/eller ger mera effekt?

Ja... kolvarna ja. Dessa vägde 500gr styck innan dom blev svarvade. Bulan till kolven blev bortsvarvad och en millimeter extra för att få jämn yta. Fick ner dom till 468gr +-3 gr. Mätte sen hur tjock själva materialet överst på kolven är och på ett ställe var det bara 2mm! :shock:

Kommer dessa att hålla när man laddar på? Har en KKK K27 som väntar... Funderade på att hemifräsa förbränningsrummen på toppen också.

Bild
Original osvarvat
---
Bild
Svarvade

Vet inte om jag har dumförklarat mig nu redan men... :) Det här är första turbobygget jag gör och maskinen agerar som försökskanin :twisted:

Postat: ons mar 11, 2009 11:49 am
av Turbocerez
hur tjock är dom på det tunnaste stället orginal ?

Postat: ons mar 11, 2009 5:07 pm
av Blom
2mm är inte mycket, jag skulle INTE våga..

Postat: ons mar 11, 2009 6:05 pm
av uhamn-racing
jaga tag i kolvar från en 318ik med katalysator den har 8.8 i komp kör på E85 eller ta lite på kolvar/förbränningsrum så är man safe :)

2mm är tunnaste laget

Postat: ons mar 11, 2009 6:27 pm
av DiMiaN
Turbocerez skrev:hur tjock är dom på det tunnaste stället orginal ?
vet inte, det är just i mitten det är endast 2mm på en radie av 1cm...
Raceaddic skrev: jaga tag i kolvar från en 318ik med katalysator den har 8.8 i komp kör på E85 eller ta lite på kolvar/förbränningsrum så är man safe

2mm är tunnaste laget
ah ok, från vilken modell finns dessa kolvar? e30?

Postat: ons mar 11, 2009 8:43 pm
av uhamn-racing
aa e30 från 87 med kisse lite ovanlig modell tror ja finns både me 10,0 och 8.8