Inkoppling MSD spole med steg, pn. 8245

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Golfmange
Lite mer laddtryck
Inlägg: 42
Blev medlem: ons jul 13, 2005 7:38 pm
Ort: Mantorp

Inkoppling MSD spole med steg, pn. 8245

Inlägg av Golfmange »

Skulle vilja ha reda på vad som ska anslutas på vilket stift.

Är dessa spolar det handlar om: http://www.msdignition.com/product.aspx ... terms=8245
Ibiza cupra modell illgul!
uhamn-racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: tis okt 09, 2007 8:44 am
Ort: Lödöse

Inlägg av uhamn-racing »

såhär kopplar du den

Bild

finns kontaker o köpa till den billigt i usa typ 35kr st men kommer minns inte hitta inte länken just nu :(
535 turbo 11.64@210km/h på 402 med 1.4bar
7.56@169km/h på 201 med 1.8bar
577hk/740nm på driven@1,4bar
http://www.youtube.com/watch?v=-lZf5t57V4E
Trestadssnabbaste 2014?
Golfmange
Lite mer laddtryck
Inlägg: 42
Blev medlem: ons jul 13, 2005 7:38 pm
Ort: Mantorp

Inlägg av Golfmange »

Det var snabba bud :thumbright: Tackar så mkt! Kontaktstycken är nog löst redan.
Ibiza cupra modell illgul!
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Ska signal-pinnen jordas "aktivt låg" för att ge gnista (typ som en vanlig induktiv spole), eller vill den ha en "aktivt hög" puls som många tändsteg?

Hur pass bra är denna till fördelare?
Med tanke på att den då måste ge gnista för alla cylindrar på två varv, istället för bara en gnista vart annat som den är tänkt att göra. Överhettning?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
uhamn-racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: tis okt 09, 2007 8:44 am
Ort: Lödöse

Inlägg av uhamn-racing »

körde men vems stepper utgångar till 6st sånna spolar så de måste väll bli "aktivt hög" utgång eller är ja helt ute o snurrar, har vems msq. filen på backupen kan kolla vad den säger

3ms dwell så hur den funkar till förelare vet jag inte än då jag inte kommit så långt me nya bygget :hihi:
535 turbo 11.64@210km/h på 402 med 1.4bar
7.56@169km/h på 201 med 1.8bar
577hk/740nm på driven@1,4bar
http://www.youtube.com/watch?v=-lZf5t57V4E
Trestadssnabbaste 2014?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Stepper-utgångarna är precis som vanliga tändstegen "aktivt låga" så du måste köra inverterat antar jag, men det är ju för att slippa pull-up på tändstegen du kör stepper-utgångarna då dom kan ge ut +12V.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
uhamn-racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: tis okt 09, 2007 8:44 am
Ort: Lödöse

Inlägg av uhamn-racing »

kollade i min msq. fil nu, stepper out, inte inverterat och de funkade fint, blev så i den installationen för den boxen va beställd med 8 vanliga tändsteg och de funkar ju inte tillsammans med msd spolarna,

va ett tag sen ja pilla me vems och man glömmer snabbt när de gått ett tag :doh:
535 turbo 11.64@210km/h på 402 med 1.4bar
7.56@169km/h på 201 med 1.8bar
577hk/740nm på driven@1,4bar
http://www.youtube.com/watch?v=-lZf5t57V4E
Trestadssnabbaste 2014?
Golfmange
Lite mer laddtryck
Inlägg: 42
Blev medlem: ons jul 13, 2005 7:38 pm
Ort: Mantorp

Inlägg av Golfmange »

Kontaktstyckena som garanterat skulle passa var fel :thumbdown:. Så tips på var man kan hitta sånna, helst i sverige, är riktigt välkomna!!
Ibiza cupra modell illgul!
Användarvisningsbild
stecka
Forumsberoende
Inlägg: 1034
Blev medlem: mån aug 14, 2006 1:34 am
Ort: Östersund,Lit

Inlägg av stecka »

En bit ner där har du nr på kontakter som både jag och martin här på forumet använder. om jag inte minns fel gick dom väl på en 20:- st.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... light=8245
Kling
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: fre jan 21, 2005 10:49 am
Ort: Göteborg

Inlägg av Kling »

Funderar på att köpa 4st sådan här spolar. Frågan är hur jag smidigast trigger dem med vemset.

*Ska jag trigga dem med dom logiska utgångarna på vemset (+5V).
*Eller är det lättare att trigga med stepper-utgångarna?

Vad är det för signal som spolen vill ha +5V eller +12V, eller går det att trigga den med båda?

Idag är vemset förberett med tändsteg, men dom är ju inga problem att löda bort.
Familjekombin: Audi A6 4.2 FSi 2009
Sommarbil: Audi S4 Cab 4.2 2004
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

Jag funderar oxo på att köpa 4st 8245 spolar, man kanske skulle gåihop och köpt ett v8 set blir ganska mycket billigare då.
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Kling
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: fre jan 21, 2005 10:49 am
Ort: Göteborg

Inlägg av Kling »

Har oxå funderat på ett V8 sett faktiskt...
Familjekombin: Audi A6 4.2 FSi 2009
Sommarbil: Audi S4 Cab 4.2 2004
Användarvisningsbild
boggerman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 46
Blev medlem: tor dec 11, 2008 7:38 pm
Ort: Dalsjöfors
Kontakt:

Inlägg av boggerman »

Tjenis har likadana spolar fast ett annat märke undrar lite var man hittar tändkablar som passar i dom?

Mvh Mikael
________________________
T-23 TwinTurbo Altered
www.mb-racing.se
Mikael Bogren
0730-856167
Sponsorer sökes!!
Golfmange
Lite mer laddtryck
Inlägg: 42
Blev medlem: ons jul 13, 2005 7:38 pm
Ort: Mantorp

Inlägg av Golfmange »

Kan man sätta båda jordarna från varje spole på samma ställe eller ska man dela upp dom på 2 olika punkter för att minimera störningar m.m?
Ibiza cupra modell illgul!
Användarvisningsbild
r3c
För mycket laddtryck
Inlägg: 344
Blev medlem: ons maj 11, 2005 10:01 pm
Ort: Borås

Inlägg av r3c »

Kling skrev:Funderar på att köpa 4st sådan här spolar. Frågan är hur jag smidigast trigger dem med vemset.

*Ska jag trigga dem med dom logiska utgångarna på vemset (+5V).
*Eller är det lättare att trigga med stepper-utgångarna?

Vad är det för signal som spolen vill ha +5V eller +12V, eller går det att trigga den med båda?

Idag är vemset förberett med tändsteg, men dom är ju inga problem att löda bort.

Blev du något klokare på detta då jag undrar desamma , skall köra 8st och det fungerar inget vidare på stepperutgångarna som det bara finns 4 st av.
Skriv svar