Sida 1 av 1
Bredare förbränningsrum än cylinderdiameter?
Postat: sön mar 22, 2009 10:09 pm
av Karl V
Upptäckte precis att om man sätter en 530 på en B200 motor med 89 mm borr så är förbränningsrummet bredare än cylindern.
Har man sedan planat toppen 2,5 mm och ska köra med en kam som lyfter 12,X mm så funderar jag om det kommer bli tajt mellan ventiltallriken och cylinderväggen? Flödet in/ur ventilerna bör ju hämmas en hel del av att det blir en sådan kant i övergången mellan förbränningsrum och cylinder.
Är det här ett problem? Sitter väl 530 toppar på B200 motorer orginal?
Ska man bara rycka på axlarna och låtsats att det regnar?
Postat: mån mar 23, 2009 9:16 am
av Jens Gustavsson
detta är intresant! jag flyttar den till avanserade.
på en del gammla motorer så fräste man ut ovanför kolvringarna i blocket. (hundkoja mm)
sen kan man som erland bruka göra flytta toppen lite i sidled då avgasventilerna inte är lika känsliga för cylinderväggs av skärmning.
den optimala lösningen vore annars att flytta ventilstyrningarna ihop mot varandra tills ventilerna är bara en mm från varandra.
varför hadde volvo så brätt mellan ventilerna?
nästan bättre att trimma B20 om man är begränsad av så litet borr om jag får säga vad jag tycker

Postat: mån mar 23, 2009 10:34 am
av Kadett4wd
Opels 8v motor (C20ne) har till och med något ovala toppackningar, så där brukar jag slipa ut i förbränningsrummet så långt det går.
samt göra likadant i cylindern ned mot 1a kolvringen.
har inte testat vad det gett, men det måste juh ge något iaf.
har för mig det är så std i nån jänkemotor också.
Postat: mån mar 23, 2009 1:44 pm
av Karl V
Jens Gustavsson skrev:detta är intresant! jag flyttar den till avanserade.
på en del gammla motorer så fräste man ut ovanför kolvringarna i blocket. (hundkoja mm)
sen kan man som erland bruka göra flytta toppen lite i sidled då avgasventilerna inte är lika känsliga för cylinderväggs av skärmning.
den optimala lösningen vore annars att flytta ventilstyrningarna ihop mot varandra tills ventilerna är bara en mm från varandra.
varför hadde volvo så brätt mellan ventilerna?
nästan bättre att trimma B20 om man är begränsad av så litet borr om jag får säga vad jag tycker

Ja byter man till B23 så löser det ju problemet få borret är 96 mm nånting. Annars känns den rimligaste lösning för hemmamekaren att fila lite längst upp i loppet men det gäller ju att hålla sig över kolvringarna som du säger. Graham Bell skriver lite i four-stroke performance tuning om det. Att kolla frigången mellan ventilerna och loppet kan ju också vara ide.
Ska man fila utan att plocka isär blocket, med motorn i bilen så rekommenderar Bell att smeta ordentligt med fett på kolven och i loppet så man slipper få ner metallspån i bottendelen. Det är är väl bra att försöka undvika...
Jag upptäckte det när jag funderade på hur man ska fila i förbränningsrummet för att få att mer avstånd mellan ventil och vägg. Är nog inte ide att ta så mycket om loppet på cylindern ändå är mindre. Får försöka göra en insats på rätt ställe.
Postat: mån mar 23, 2009 8:15 pm
av torpis
Min garagekompis har byggt en motor utefter det konceptet som beskrivs. Ett B19block med 16v topplock och slipade ventilurtag i foderkanterna upptill. Han valde B19 pga tjockare cylinderväggar och förhoppningsvis mer hållbart. (B23 sprack trots betong)
Han bromsade 579.4hk med B23:an med original 16v kammar, hoppas självklart på mer mos nu med 280grader(vid noll spel) och 12.5mm lyft.