Sida 1 av 10

300D plus ett T - Ute på vägarna igen

Postat: lör mar 28, 2009 1:33 am
av EsabMan
Lägger upp lite specs här:

Standard 124 300D
Modifierad pump med 7mm element
Holset HX50
50mm Extern wastegate
Hemsnidat pulssplitgrenrör 48mm
Ombyggt insug
Kines IC
3tums avgas
Orginal vxllåda
Svänghjul från en 230 motor som är omsvarvat för att en M5 tryckplatta från e34 ska passa med 4-pucks sinter ifrån dalhelms.

------------------------------------------------------------------------------------

Nu när bygget börjar bli klart så kanske det är dags att lägga upp en byggtråd här.
Det är en standard 124 300D som skall skrämmas upp.

Det som är kvar att göra är att montera intercooler, bygga om insuget, plus lite annat fix samt det viktigaste... pumpen!
Det blir ett budgetbygge men vill se att grejorna fungerar innan vi spenderar mer tid och pengar på konceptet. Sen så är jag inte så jätte förtjust i 124 karossen :)

Kastar in några byggbilder.

Början till ett grenrör :)

Bild

Andra änden

Bild

Diverse varianter som provades.
Försökte oss på ett pulssplit får se hur det fungerar.

Bild

Bild

Bild

Bild

Såhär blev det tillslut. Flänsen blev lite konstig vinkel på måste vara ett pucko som måttade in den? :D Det får åtgärdas på version 2 :)

Bild

Bild

Början till WG rören

Bild

Och såhär ser det ut i dagsläget (jag vet att slangen sitter fel på wg'n :) )

Bild

Kom gärna med synpunkter.
Eftersom det är det första riktiga grenröret man tillverkat så är det säkert en massa som hade kunnat göras bättre eller annorlunda.

Postat: lör mar 28, 2009 1:55 am
av vikko
Oj, kul! Kör själv turbokonverterad mercadiesel, dock en 250d.

Du får väll ta och humpa över snurran till en w123a skattebef = ultimata konceptet.

Fråga om du undrar om nått, vart tog du oljan och vart drar du returen? Visst har du pluggat hålen i insuget dit vevhusventen gick, dom små jävlarna. Annars får man kasst ladd :wink:

Hur drar du tryckrören och det?

Postat: lör mar 28, 2009 2:02 am
av EsabMan
Jag satt ett T på filterhållaren där oljetrycksgivaren sitter samt borrade hål å gängade in en nippel i blocket.

Fick intercoolern idag så jag har inte hunnit skissa på tryckrören än det blir lite tight bakom lysena men det ska gå om vinkelharry får vara med.

Har du modifierat pumpen nått på din?

Postat: lör mar 28, 2009 2:23 am
av vikko
Okej, går fint ta olja bakom motorn också där det sitter en plugg, där har jag tagit, men det ser rätt tight ut för dig. returen min går till tråget men det är väll si och så. Mycket bättre borra i blocket som du gjort.

Mitt bygge är ju inte bara ett snikbygge, det är ett tattarbygge!

Har inte rört pumpen min, tänkte jag skulle se hur den gick först, har knappt hunnit köra. Snickrade ihop avgassystemet och vred på nyckeln i förrgår. Man drömmer ju dock om mynä pump på nätterna

Polaren som också kör 250 har fått sin pump justerad i bänk hos wibers här i luleå men finns säkert andra ställen som kan göra det. Den går riktigt bra och tar inte för mycket diesel så låta någon göra det åt dig kan vara ett klokat alternativ.. kostade någon tusing dock.

Vart kommer du landa i ladd tror du? Brukar oftast bli lite högre än man tänkt, du känner väll till den oskrivna regeln att laddtryck går inte ställa ner, bara upp ;)

Postat: lör mar 28, 2009 4:06 am
av The
Om man inte ställer upp bränslet är det ju ganska bortkastat med turbo på en diesel?

Eller menar du bara att pumpen inte är modifierad?

Postat: lör mar 28, 2009 4:17 am
av Turbokoftan
Men se där, tråd var ju redan fixat. Det här kommer bli ballt! Fick ni någon pump och ic nu innan helgen?

Jobba på så kanske jag får göra en sotarfilm senare? ;)

Postat: lör mar 28, 2009 11:31 am
av EsabMan
IC'n har kommit pumpen borde landa i början av veckan hoppas jag.

Postat: lör mar 28, 2009 12:35 pm
av Turbokoftan
Okej! Ja du sa kanske det sist vi talades vid, var lite trött igår.

Har du ingen bild på det andra insuget? Det såg ju lite rock'n roll ut :)

Postat: lör mar 28, 2009 12:41 pm
av Dennis Öhman
Man kan skruva upp pumparna själv men räkna inte med riktigt mycke effekt, du måste egentligen byta pumpelementen till 7mm för att få riktigt med drag.

Postat: lör mar 28, 2009 1:37 pm
av vikko
The skrev:Om man inte ställer upp bränslet är det ju ganska bortkastat med turbo på en diesel?

Eller menar du bara att pumpen inte är modifierad?
Nja det håller jag inte med om, en t.ex. 250D som jag har (samma motor som trådskaparen fast en cylinder mindre) så behöver dom primärt mer luft.

om vi säger att du skulle ha en orginalmotor och bara ställa upp pumpen så den får helvetes med diesel, utan turbo, skulle du inte få ut mycket mer än orginal.

med turbo ska dom även gå billigare också då dom inte blir sådär tokslöa för dom får för lite luft., notera att det är en 250 alltså 5 cylindriga motorn jag pratar om, 300an är lite annars då den inte är lika tokslö från början.

Men klart man ändå bör ställa pumpen för mera effekt!

EsabMan, vad har ni gjort med pumpen?

Postat: lör mar 28, 2009 2:38 pm
av EsabMan
vikko: Vi har bytt till 7mm element i den.

turbokoftan: har en bild på andra datorn ska slänga in den sen.

Postat: lör mar 28, 2009 3:36 pm
av vikko
EsabMan skrev:vikko: Vi har bytt till 7mm element i den.
Soft! hoppas det blir skitbra

Postat: sön mar 29, 2009 4:40 pm
av jol
frääänt med die-cell :hihi:

Postat: sön mar 29, 2009 11:58 pm
av EsabMan
Turbokoftan skrev:Okej! Ja du sa kanske det sist vi talades vid, var lite trött igår.

Har du ingen bild på det andra insuget? Det såg ju lite rock'n roll ut :)
Här har du bilden på gammla insuget

Bild

Postat: sön mar 29, 2009 11:59 pm
av Walle_W
Detta låter mycket intressant!

Vem har byggt pumpen åt dig? (det kan väl händelsevis inte vara något vid namn Johnny från Kalix? =) )

Hur mycket ger pumpen?

(kall luft kan ge upp till 10-20% effektökning i en diesel... luftkylare min käre vän, luftkylare...) (edit: läste nogrannare och såg ni hade ic på g!)