NBR garaget (740 turbo back to the 90`s)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Urban Lindström
För mycket laddtryck
Inlägg: 322
Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: NBR garaget *opel x14xe på besök* Volvo 142 Turbo

Inlägg av Urban Lindström »

Haha Steve, se där ja. Ja denna var tjinkig att starta ibland och gick varm/snålt . Gäller att inte ta något för givet utan börja från grunden vid felsökning så blir det billigare :D
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
Urban Lindström
För mycket laddtryck
Inlägg: 322
Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: NBR garaget *740 turbo* Volvo 142 Turbo

Inlägg av Urban Lindström »

Nu är opeln fixad på alla punkter och in med 18-års bilen istället. Är en 85:as turbo som har 13000 mil på mätaren med utbytt motor från fk-96 (18000 mil). Portad 531 topp, a-kam, 18t och 3" jt avgassystem så den rörde på sig hyggligt. Planen är att riva ut lite motronic-prylar och megasquirtet (1 v3) och dit med vems. Har börjat så smått med elsidan och då fick jag anledning att damma av phoenix gold kartongen.90-tals stereon får hänga med in i nutid med Dsp och tidsfördröjning, för att få det att låta någorlunda bra i "glashuset".

Bild
Bild
Bild
Bild
Blir roligt att se vilken av framfälgarna som kommer börja rosta först, den med rostomvandlare eller utan. Ska på med Hagmans ca-primer på båda och sedan sprayfärg så det borde bli tätt.
Bild
Senast redigerad av Urban Lindström den fre jul 09, 2021 11:40 pm, redigerad totalt 2 gång.
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
Urban Lindström
För mycket laddtryck
Inlägg: 322
Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: NBR garaget (740 turbo back to the 90`s)

Inlägg av Urban Lindström »

Såhär i semestertider när det ska fixas och besiktas fordon för att ta sig till Ullared, behöver hjärnan rensas och vad passar då bättre än att kludda ner mått för att gifta ihop en 330 e46 med en 360-83? Hjulbasen/bottenplattan behöver kortas men i övrigt har Volvon generösare mått. Känns dock som jag behöver ett säkerhetsnät med en duktig person när det kör fast isf och ett gantschema/riskanalys.

Har varit nära att landa jobb som bil/lastbilsmek men tills jag hittar ett så får jag göra som personen som började ro genom Sverige, fick visst ett jobb i höjd med Sveg. Men jag tror jag bygger ihop mitt billego och ser vad det leder till :)
Senast redigerad av Urban Lindström den tor jul 22, 2021 9:06 pm, redigerad totalt 4 gång.
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: NBR garaget (740 turbo back to the 90`s)

Inlägg av Daniel-635 »

:hihi:

Ang. föregående post, bilder på stereo prylar uppskattas.
Mvh -80 / -90 tals nörd :thumbright:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Urban Lindström
För mycket laddtryck
Inlägg: 322
Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: NBR garaget (740 turbo back to the 90`s)

Inlägg av Urban Lindström »

Daniel-635 skrev: fre jul 09, 2021 7:51 pm :hihi:

Ang. föregående post, bilder på stereo prylar uppskattas.
Mvh -80 / -90 tals nörd :thumbright:
Kul att höra, tiden före "raggarplankor" och discjockeys med usbminne. Hittar tyvärr inte igen min nakamichi huvudenhet, kan tänkas den har åkt med i någon bilförsäljning. Absolut Daniel här kommer några iaf.

Snickrade till en hjälplig låda till cerwin vegan ihop med barnen.
F3B054BB-4A8C-4BEB-B991-8DDF7AD6E8BC.jpeg
F3B054BB-4A8C-4BEB-B991-8DDF7AD6E8BC.jpeg (478.3 KiB) Visad 2747 gånger
Köpte D1000 steget ihop med en Dls magnesium 12:a i bandpasslåda tänkt för v40 och ett 4-kanaligt alpinesteg på blocket(Skåne) för 2000pix för många herrans år sedan. Har ett par dls up6 högtalare ute i sambons bil som jag tänkte byta mot magnesiumversionen på bilden.
8B7D20CC-E3F7-4B1D-AABF-294A000AA5F0.jpeg
8B7D20CC-E3F7-4B1D-AABF-294A000AA5F0.jpeg (272.62 KiB) Visad 2747 gånger
s-l1600.jpg
Senast redigerad av Urban Lindström den tor jul 22, 2021 9:53 pm, redigerad totalt 1 gånger.
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2780
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: NBR garaget (740 turbo back to the 90`s)

Inlägg av Daniel-635 »

Sedär, rejält slutsteg :wink:

Har själv haft ögonen efter ett par JBL T595 6x9" på ebay, men dom är ju sjukt dyra.
Helt galet vad vi halvgubbar ? verkar vilja betala för 70-90 tals prylar :hihi:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Hasse Bus
För mycket laddtryck
Inlägg: 248
Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
Ort: Vadstena
Kontakt:

Re: NBR garaget (740 turbo back to the 90`s)

Inlägg av Hasse Bus »

Daniel-635 skrev: mån jul 12, 2021 8:53 am Helt galet vad vi halvgubbar ? :hihi:
Halvgubbar, du är ju lång som en helgubbe. :mrgreen:
Spelar ingen roll, mentalt har nog de flesta här som är i våran ålder eller äldre stannat runt 25.
25 år med 25 års erfarenhet. :thumbright:
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se
Hans-Åke Rahm.
Urban Lindström
För mycket laddtryck
Inlägg: 322
Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: NBR garaget (740 turbo back to the 90`s)

Inlägg av Urban Lindström »

Daniel-635 skrev: mån jul 12, 2021 8:53 am Har själv haft ögonen efter ett par JBL T595 6x9" på ebay, men dom är ju sjukt dyra.
Helt galet vad vi halvgubbar ? verkar vilja betala för 70-90 tals prylar :hihi:
Lyssnade på ett par 70-tals jbl golvhögalare på Hifiklubben och lyssningsmässigt sett så är de med lätthet värt sina några tusenlappar även i dag :).

Hittade dessa, 90euro från Nederländerna och 250 från Italien men det var de billigaste.
https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-e ... ousPage=lr
https://www.ebay.it/itm/274854805792?mk ... jbl%20t595

Någon lackerare blir jag då inte, fick torrsprut i skrymslena och det utmynnade i att jag fick våtslipa (400papper) och lackera om två gånger men nu ser det hyffsat ut. Verkar som flera gillar färgen så jag kanske lämnar dem senapsgula and call it quits.

Kollade ringgap i reserv b21blocket vilket låg på 0.9 och det blev inte bättre av att jag drog fast topplock och vattenpump, trodde jag skulle se ljus:et igenom ringen såsom Smokey & David vizard beskriver på v8 men icke.
Testade även cylindertjockleken på ett ganska oexakt sätt men måtten landade kring 3.5-3.8mm och b234blocket låg mellan 3-3.4 så en borrning till första öd lär inte vålla problem.
Hittade en intressant tråd av J Lundin där ett b20 block mättes upp http://p120.se/phpbb/viewtopic.php?t=11275
A284FEC7-D99A-4ACB-BBFA-ECBE2500763D.jpeg
V8 folket verkar snygga till ramlagerhållarna för att minska luftmotståndet i kolvens rörelse så kanske är en ide att efterapa?
AE29B38D-6CF6-4E29-BEB5-4926A661D34B.jpeg
AE29B38D-6CF6-4E29-BEB5-4926A661D34B.jpeg (337.66 KiB) Visad 2562 gånger
Har mest troligt förstört en 530 topp och en motor/turbo i förlängningen, men i forskningssyfte. Har lagt igen halva insugskanalerna med biltemas superepoxi då det låg och skräpade i en låda, det ska klara 120grader kontinuerligt står det i beskrivningen.. tänkte mig en mindre area med en hel del slipande i taket så det lär gå hål in till tryckargalleriet så går det att komma åt och laga med tiggen är frågan?
Bild
Senast redigerad av Urban Lindström den tor aug 19, 2021 12:35 pm, redigerad totalt 1 gånger.
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
Urban Lindström
För mycket laddtryck
Inlägg: 322
Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: NBR garaget (740 turbo back to the 90`s)

Inlägg av Urban Lindström »

Har börjat slipa i kanalerna, epoxin är som att slipa i kokos och avverkas i ett huj. Testade att flöda och jämföra mot en tidigare fixad 530topp som backade i flöde efter 9mm lyft (vilket verkar vara vanligt) och denna med betydligt mindre kanal hänger nästan med och låter lugnare. Höjden vid packningsytan är 26mm och bredd är 40mm. Siktar på att kona ner till minstaarea i mitten av kanalen (37mm) för att sedan bli större fram till under ventilen (0.88= 38.6mm). Avgaskanalerna liknar nu den hos 531:an. Tänker värma toppen och knacka ner ventilstyrningarna så jag kommer åt att höja taket osv. Roligt är det i alla fall :)

lyft_____insug_______avgas

2mm____ 48 cfm______
4mm____ 94 cfm____
6mm____137 cfm______
8mm____161 cfm____
9mm____162 cfm____
10mm___156 cfm____
11mm___157 cfm____
12mm___159 cfm____ca 130 vill jag minnas
13mm___160? cfm____
E89D70A5-A1E3-4488-B3D9-9496BCF8CF7C.jpeg
E89D70A5-A1E3-4488-B3D9-9496BCF8CF7C.jpeg (387.34 KiB) Visad 2428 gånger
55F60EA8-3943-4AAF-9017-AF52164F15B4.jpeg
55F60EA8-3943-4AAF-9017-AF52164F15B4.jpeg (224.71 KiB) Visad 2428 gånger
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
olleinsulander
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: ons feb 27, 2013 6:13 pm

Re: NBR garaget *740 turbo* Volvo 142 Turbo

Inlägg av olleinsulander »

Urban Lindström skrev: tis jun 29, 2021 1:03 am Planen är att riva ut lite motronic-prylar och megasquirtet (1 v3) och dit med vems.
Vore intressant att följa närmre. Kanske något för youtubekanalen?
Olle Insulander, Enköping
Alfa 75-89, Alfetta - 76, BMW 3.0s -72, Saab V4-75
Urban Lindström
För mycket laddtryck
Inlägg: 322
Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: NBR garaget (740 turbo back to the 90`s)

Inlägg av Urban Lindström »

Absolut Olle det ligger i pipelinen :D

Tänkte se om jag kunde hitta information om ett topplock (OHV) med stötstänger som låg i skrotbingen. Googlade på 8374 som stod på två ställen samt 76mm Bore och Fiat 124 kom upp (1966-1974). Kan vara en 131 också med 1.3liters motorn som började tillverkas -74? 33x28 ventiler och rätt fina insugskanaler dock fanns ingen tillhörande motor på bildelsbasen.

Hittade detta på wiki:
The 1.3 was later bored out by 0.1 mm, to nudge the displacement above 1.3 liters. This allowed Italian motorists to drive a full 140 km/h (87 mph) on the autostrada, rather than the 130 km/h (81 mph) which was allowed for cars under 1.3 litres. :hihi:
83CAD7D0-BCFF-45FA-822D-F25B89BE020E.jpeg
Annars då bilen går bra? Familjebilen är en Subaru Outback tillverkad Jan/2010 och desto mer man läser så inser jag att EE20 dieseln lever på lånad tid. Tydligen var det sådana problem att det tillverkades 3 olika vevaxlar, 3 olika block under 12månaders tidsspann 2009 så vete tusan vad som sitter i min bil. Sedan har vi problemet när turbotätningen säger upp sig och trycker in olja i motorn och granaterar.

Är bara tvungen visa vad vissa gör för att gå till botten med vevbrotten på http://www.uklegacy.com/forums/index.ph ... il/page/5/ :thumbright: :

After much research and a little educated gambling I found the solution to the dreaded crankshaft failure problem plaguing EE20 engines. I can confidently confirm the problem lies in the block manufacturing process. Why ? I have worked in aircraft component overhaul and machining of high strength aluminum components for aircraft so I know how this should be done.

Within 10 mins of opening up my block, euro 4 EE20 I could see how these blocks are produced. Basically it’s aluminum casting with Steel inserts in the crankshaft supporting brigdes. Cylinders are bored and the underside of the bridges get machined by the boring tool. This tool leaves tool marks and thus leaves stress cracks in the metal.
I’ve looked at some petrol engines also and the process seems to be the same. I can not see any evidence of proper finishing of the machined surfaces such as shot peening to relieve these stresses

However the petrol engines have one solid piece of aluminum and do not experience the same cracking issues as the EE20. The problem with the EE20 is the steel insert weakens the structural integrity of the bridges and cracks form in the aluminum to each side of the insert. Once the cracks have extended the forces of the crankshaft get transferred to the steel insert and eventually they crack also. Resulting in catastrophic failure of the block, and crankshaft.

The solution I found in a small workshop in Slovenia on a Facebook forum.

A guy called Nace King told me he had a solution that fixed this problem for good. His company’s website is kingsboxerdiesel.com

Basically he machines out the center bridges and replaces them with expertly made solid steel Bridges. Jones the cylinders, line bores all journals perfectly for the crankshaft to be fitted in the engine.
The result: an EE20 engine that performs better than it did when it left Subaru in 2009. Any issues I have with the engine, I can at least rule out crankshaft problems

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
2634FEB5-606C-4C64-9022-AF42C423A83A.jpeg.93c8eafff8f9e957a2f49c94fe274250.jpeg
2634FEB5-606C-4C64-9022-AF42C423A83A.jpeg.93c8eafff8f9e957a2f49c94fe274250.jpeg (165.26 KiB) Visad 2245 gånger
From my quick investigations and the experience of a friend who had brand new 2008 Impreza we heard that the crankshafts were made in Sweden .

Apparently a number of them had the wrong proportion of metals or silicon in the steel alloy. I think this made them too brittle.

We also heard that in Sweden the engines, or was it the cars, were replaced.

I’m not aware of the faulty crankshafts, but I would not be surprised if that was the case. My observation is purely based on what I’ve seen with my own eyes on several blocks. Before I decided to repair my engine with this workshop in Slovenia I flew down to see what they were doing. I could see immediately what was going on with these blocks. Also I understood then why some blocks can last 300k+ and others 100k. I believe it’s simply down to a weak design and bad machining practices when the block is bored. For example If the cutting tooling is brand new you get a nice smooth finish and less prone to stress cracks. If the tool is older the tool marks are rough and cracks are inevitable. The fact that they use the same machining practice on the petrol engines pretty much confirms my belief that this is the root cause of the failure in so many blocks. These blocks especially the diesel blocks should have all sharp edges rounded and machined surfaces shot peened to give this block design any chance of longevity.
Senast redigerad av Urban Lindström den lör aug 28, 2021 4:46 pm, redigerad totalt 1 gånger.
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
Urban Lindström
För mycket laddtryck
Inlägg: 322
Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: NBR garaget (740 turbo back to the 90`s)

Inlägg av Urban Lindström »

Har börjat operationen från motronic till vemsvänligare 60-2, m46an blir utbytt till en m90 och allt runtomkring tas från en fk-97.
800A31D6-29C3-4CA6-8737-7EFCAA548B91.jpeg
En hel del fett hade krupit ut på svänghjulet från bakom stödlagret, så jag rengjorde visst dåligt förra gången det byttes(fylldes med fett och pressades ut med svarvad stång och hammare).
52625331-DAD7-4BA7-89A6-0742E5951046.jpeg
Aningens anliggande bromsar men nu är de förberedda för renovering. Tager vad man haver :)
2110CB14-F3BC-4056-A6E3-9561DEEB0DA5.jpeg
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: NBR garaget (740 turbo back to the 90`s)

Inlägg av mattias »

Har hört om motor-problemen med Subaru, blev inte mer sugen på en nu. :)
Jag förstår inte att Volvo frångick fördelaren samma dag de satte 60-2 på svänghjulet..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Urban Lindström
För mycket laddtryck
Inlägg: 322
Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: NBR garaget (740 turbo back to the 90`s)

Inlägg av Urban Lindström »

Mattias: Nä det kan man undra, var det räknenissarna eller andra skäl bakom?

Vad har då hänt sedan sist? Har fått dit m90lådan efter timmar av brottning. Håller på att hjälpa systersonen med att efi:a hans b20 så jag hittade en bränsleskena från okänd modell som passade bra efter moddning. Håller även på att sätta ihop en rökar b21-16v som ska ner i hans bil om effektbegäret tilltar. Har även fått 100 prenumeranter på youtube vilket är roligt :D. För mer personlighetsklyvning och djupdykning i vad som händer här i garaget så kolla där.

Har länge tyckt att slipstiften hugger och kastar, när jag kollar noggrannare mäter jag att skaften är 1/4 tum så 6.35mm jämfört med 6mm chucken. Efter att nästan blivit sinnessjuk på amazon och google så åkte jag till Laitis och skaffar en med (collet size 6.35). Tack för att det finns fysiska butiker med trevlig personal, kosta vad det kosta vill :). Det är som när Foppa under uppväxten åkt ärvda skrillor och tillslut testar riktiga i skillnad.

Bild
Tidigare ägaren tappade en cylinder i en lång uppförsbacke. Gick att burna med 3 cylindrar också :)
Bild
Edit: Tändstiftselektrod som lossnat ser precis ut som detta. Gått snålt? ser inga andra spår på vad orsaken kan ha varit.
Bild
Joråå nog finns det just så pass plats med 16v på b21borr (slipning i blocket blir det också).
Bild
Bild
Viktar in och balanserar stakar, funkar prima men lite pickligt.
Bild
Senast redigerad av Urban Lindström den ons jan 26, 2022 2:03 pm, redigerad totalt 1 gånger.
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
Urban Lindström
För mycket laddtryck
Inlägg: 322
Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: NBR garaget (740 turbo back to the 90`s)

Inlägg av Urban Lindström »

Börjar närma sig uppstart, elen till vemset är på plats. När jag skulle ordna en adapter till tps:en så upptäckte jag att originalfästets yta räcker till om man vänder samt vrider det 180 grader. Var även en sväng på Granngården och köpte en dunk Spectra helsyntet. På en relativt oljeokänslig rödblockare kanske en delsyntetare hade varit på sin plats men originalets lågfriktions 230et hade fått både mobil1 samt slick 50 behandling av en omvårdande Lyckselebo så den får fortsatt omvårdnad. Hoppas på uppstart inom en snar framtid och tills dess borde kardanen vara på plats också.

Bild
Hittade en btr på hyllan, tycks minnas att de hade dåligt rykte samt ej e-85 godkänd. Fast tills vidare behövs nog trycket höjas för att inte 740glt spridarna (gula) ska bottna.
Bild
Blir skönt att slippa luftklaffen.
Bild
Bild
En plånboksvänlig approach till bilhobbyn:
https://www.youtube.com/c/NaltabalubasRacing
Skriv svar