Sida 8 av 11
Re: NBR garaget (Volvo 142-70)
Postat: sön okt 11, 2020 12:32 pm
av blackadder
Kul projekt!
Vad blir det för växellåda?
/Peter
Re: NBR garaget (Volvo 142-70)
Postat: sön okt 11, 2020 7:37 pm
av Urban Lindström
Det blir att köra med en m45låda tills vidare men med sinter 4 puck och bättre tryckplatta (3082 100 142)
Re: NBR garaget (Volvo 142-70)
Postat: fre okt 30, 2020 7:45 pm
av Urban Lindström
Inte vidare produktivt i garaget med härjande förkylning bland barnen, men lite finns att visa upp. Jag tog beslutet att framtidssäkra så det finns bättre plats för insug när den tiden kommer. Så tillsvidare blir det att köra med ett omsvetsat svanhalsinsug och hålla det enkelt så farten inte avtar tills den brummar för egen maskin.
Förlängde bromsservostruten 17cm med unf 3/8-24
Re: NBR garaget (Volvo 142-70)
Postat: lör nov 07, 2020 2:34 am
av Urban Lindström
Det va då självaste så trångt det blir på insugssidan även med modd
fick bli plan b och åka in till ludde på ib-svets så nu är insuget kirrat. återstår att ordna runtomkringdetaljer som gasspjäll, fuelrail montage och urkarvning av kanalerna.
3" spjäll och 3" in i plenum
Re: NBR garaget (Volvo 142-70)
Postat: ons nov 18, 2020 5:39 pm
av Urban Lindström
Nu är insugssidan klar, är lätt att tänka hur man vill ha det men sedan vägen till resultatet är sällan rak så behövdes en del inpassning runt fördelaren men hellre det än att lägga ner tiden på att koppla el till separata tändspolar.
Jag försöker använda saker jag har på hyllan och hålla budgeten låg, originalgeneratorn fick plats med lite slipning av fästet (900mm fläktrem), mellanrummet till styrstagväxeln är 1cm men jag har tänkt att komplettera med en extra stag vid toppen så borde inte vara någon fara att det tar i.
Tog gaspedalen och wire från en 740 så det fick bli en obligatorisk torrgasning innan jag åkte hem
Mina trogna garagegäster som verkar gilla portningsskåpet av någon anledning (44mm ventil)
Re: NBR garaget (Volvo 142-70)
Postat: tor dec 03, 2020 10:47 pm
av Urban Lindström
Har påtat på nån kväll så växellådsbalk, tryckrör och påbörjat bränslesystem är det som har hänt.
Var och plockade av grenrör och turbo från min 940ltt som visade sig gå lättare än vanligt, grenröret satt i 3 pinnbultar och i övrigt några sneda helicoil på gästande 531:an. Bara att konstatera att rödblockare är för lättmekade för deras bästa
Senaste körningen tryckte den ut merparten av oljan och nu var det lite svårt att hitta ursprungskällan. Ringland, turbonsoljeretur, packbox vevaxel?
Hursomhelst så tänkte jag göra det enkelt på turbosidan men det var ett mäktigt glapp i 13c:n och en del olja också så den mådde inge vidare så kör vidare på ajdengrenröret och får lösa att huven tar i. Har även börjat sätta tillbaks detaljer såsom innertak och golvmattor för en ombonad känsla och mer originalstuk. Målsättningen är att få till en provkörning före julafton. God meklust i decembermörkret
Inte snyggaste triggerfästet men det är beprövat så det får hänga med ett tag till. Allting ska naturligtvis rymmas på insugssidan när det finns oceaner av utrymme på avgas
KISS-principen
Temporär mockup av bränslesystemet. Tycker att vattentornsprincipen med cachtanken monterad 10cm lägre borde fungera.
Re: NBR garaget (Volvo 142-70)
Postat: fre dec 11, 2020 12:27 am
av Urban Lindström
Ikväll blev bränslesystemet klart samt luftade bromsarna. Bara det roliga kvar med inkoppling av el. Upptäckte en mindre bra sak nämligen att kardanen är sned fram till stödlagret så den har alltså blivit för lång och behöver kortas så det sinkar ju tidsplanen. Ett alternativ är att hitta en 240 kardan med stora medbringaren samt till växellåda & bakaxel
.
AN? Inte i nuläget men nästa version kommer ha det.
Sedan slog jag till på en billig droska att ta sig till och från garaget, är en 97as corolla med två ägare och 10320mil på mätaren. Steget från att köra suv till denna var som att man satt i en delorian millimetrar från vägbanan. Slapp de hemska runda lyktorna också på denna.
Har även startat en youtubekanal för att snacka av mig i dessa tider
https://www.youtube.com/channel/UC00N0M ... dULS4A9CjA?
Re: NBR garaget (Volvo 142-70)
Postat: tor dec 17, 2020 8:46 pm
av Urban Lindström
Re: NBR garaget (Volvo 142-70)
Postat: tor dec 17, 2020 10:25 pm
av The
Man brukar ju vilja ha cellpaketen tätt ihop och tätt runtom så luften måste gå genom dem
Re: NBR garaget (Volvo 142-70)
Postat: fre dec 18, 2020 9:42 am
av Urban Lindström
Tack The för bra synpunkter, du har så rätt
Får komma på en lösning med enade cellpaket och tätt runtom. Nu när jag tänker på saken så har jag hört att det optimala är att öppningen i fronten är mindre för att sedan öppna upp till cellpaketen(max 7grader?). Mvh Ubbe
Re: NBR garaget (Volvo 142-70)
Postat: tis jan 19, 2021 11:12 pm
av Urban Lindström
Vem behöver värma sig vid en vedbrasa när det finns flödesbänkar som fixar biffen. Efter uträkningar och formler från Erland Cox hemsida så fick jag fram att flödet från testplattorna ligger nära men ändå inte. Fick 188cfm på ena när många verkar få kring 187 och detta vid 20" vattenpelare, som vid omräkning till 28" är 221cfm? Vid nästa start blev det mörkt och proppen for igen, vilket inte är så underligt då jag mätte upp de fyra motorerna och de ligger kring 1100watt till 1500 som mest och 4-6ampere styck. Ska höra med en bekant om inkoppling i 3-fasuttaget så borde allt lösas.
Vanligtvis är det ingen fröjd att följa med in på myrorna men denna gång hade jag fokus på en skrivare och med sambons 20% studentrabatt blev den min för hiskerliga 32kr, och den bara funkar
Hittade en saabtopp med tickande ventiler att utföra test på
Re: NBR garaget (Volvo 142-70)
Postat: sön feb 07, 2021 11:53 am
av Urban Lindström
Liten uppdatering att projektet går framåt i sakta mak! cellpaketen är äntligen förenade och kylaren har fått sig en fläktkåpa. Ett gäng med piecuts väntar på att bli ihopsvetsade för att få klart det sista på tryckrörssidan.
Lägligt nog hittade jag en nyfylld argontub på blocket istället för att behöva hyra. Någon som behöver 5kg gaslös svetstråd?
Re: NBR garaget ( Korvkioskräser/sprängd motor -2021? Volvo 142-70)
Postat: tor feb 11, 2021 7:03 pm
av Urban Lindström
Re: NBR garaget ( Korvkioskräser/sprängd motor -2021? Volvo 142 Turbo)
Postat: lör feb 20, 2021 10:13 pm
av Urban Lindström
Har börjat svetsa ihop en downpipe. Blir 3.5" fram till växelådsbalken men sedan lurar jag på att bygga ett spjäll mellan 3.5" till 3" och originalburkarna så grannarna förskonas med ett stealtläge
. Lindade grenröret med biltemas kliband då jag gissar att det hamnar millimetrar från huven. Fick svar från skroten att jag skulle få kredit på 295riksdaler för besväret att byta medbringare. Score! Så nu ökas uc-scoren på kreditkollen för bilhobbyinköpen.
Nyfikna barn som blev desto sotigare efter att ha skrikigt i alla öppningar.
Stålbuntband skall införskaffas
Blir intressant och se om denna färg ihop med bandaget håller sig svart och dammar mindre.
Re: NBR garaget [ Raktframåka på knäckebrödsbudget ] Volvo 142 Turbo
Postat: tor mar 04, 2021 9:03 pm
av Urban Lindström
Skönt att vabruari är över, det mesta är ett steg framåt och två bakåt och för att estimera tidsåtgång borde uppskattningen gångras med pi för att komma närmare verklig tid. Har börjat montera tillbaks pryl efter pryl på grenrörssidan och allt har flutit på. Ska biffa upp jord och strömkablar för att vara säker på att det står pall. Fattas en silikonslang så det kan provtryckas om det håller tätt? Behöver även snyggas till så gott det går i motorutrymmet med lagom putsnivå så. Bytte även oljan i kompressorn så den skulle vara glad när jag körde getingen och fixade en fin koning ut i downpipen, nu sitter det i att avgassystemet ska ta sig förbi mellan block och balk vilket är aningen tajt men allting går.
En kardanböj fick offras för att få ihop tryckrören så nu är kylargrillen ditsatt med minsta tolerans
Köpte mig en efterlängtad pelarborr som verkar göra sitt jobb dock är det inbyggda kinavibrationer i handtaget vid sänkningsrörelsen (saknas vibrationsdämpare i denna prisklass
)