Sida 1 av 2
Däck studds o 4 link
Postat: tis apr 07, 2009 10:18 am
av Thorsella
Har en volvo 242 med 740 1031a och 4liknupphängning
Har sånna ernorma däckstudds på 2an när man leker lite (Mycke hk)
205*55*16 däck pirelli
drivaxlar går som på rälls dag å natt (tillome så ja funderar på att göra en lucka i bakaxelkåpan så ja kan putta ut biten som blir kvar så man slipper släppa oljan verenda gång
4linken sitter så långt isär dom kan på axeln och i karossen sitter de undre staget högst upp å de övre staget längst ner.
Postat: tis apr 07, 2009 11:41 am
av LarC
Nu har jag bara läst detta teoretiskt. men om man separerar de främre stagen får man ic punkten längre fram och därmed en lite lungnare reaktion.
Postat: tis apr 07, 2009 11:42 am
av Jens Gustavsson
berätta mer om vilka grejor du har i bakvagnen och vilken typ av körning du utsätter den för.
bilder?
Postat: tis apr 07, 2009 2:38 pm
av Thorsella
Jens Gustavsson skrev:berätta mer om vilka grejor du har i bakvagnen och vilken typ av körning du utsätter den för.
bilder?
ja kan ta upp den på lyften i kväll å ta bilder..
Ja kör spinner lite. lite stripp och streetrace det är då de e värst då ja kör med gatdäck då
den studsar även när ja har M/T 10,5or också...
Postat: tis apr 07, 2009 8:41 pm
av AFFE
Nu e ju inte jag någon chassi expert men det jag fått lära mig som en bra utgångs el kalla det en grund inställning är att du skall ha en piniong vinkel på 2-4 gr uppåt när bilen är står still. Och att du skall ha dom undre stagen någorlunda horisontelt och dom övre skall du ha så att du får en linje från bulten på bakaxeln och den skall gå ihop med linjen från dom undre ungefär i höjd med B stolpen
Postat: tis apr 07, 2009 9:19 pm
av Jens Gustavsson
pinjong vinklar och instälningar i 4 linken är nog inte problemet du har nog nån busning som glappar eller för dåliga stötdänpare?
det kan också va problem uppströms med motor kuddar eller mellanaxel upphägningar.
att det stuttsar lite med lågprofilare kan va svårt att fixa men dot diagonal däck ska inte stutsa tycker jag.
Postat: tis apr 07, 2009 10:26 pm
av no1_martin
Angående biten som blir kvar. Kör du med svetsdiff? Isf tar du bara bort pinnen som håller diffdreven i mitten när allt är svetsat. Sedan är det bara ur med drivaxlarna och skicka till stumpen med ett kvastskaft från det hållet där den axel som inte gått av sitter så kommer stumpen flygande. Så hade vi på vår 242 och vi bytte avkörd drivaxel på ca 20 min utan en droppe oljespill. ute på evenemang.
Postat: ons apr 08, 2009 3:24 am
av Thorsella
Jag har stumma länkhuvuden som är nya inte gått många mil
hockeypockar till motorkuddar med m12 genomgående bult
Nya gas stötdämpare och bak fjädrar från en bmw e28 i egentillverkade fjäderskolar ca 20cm längre in mot klumpen än orginal
Jens Gustavsson skrev:pinjong vinklar och instälningar i 4 linken är nog inte problemet du har nog nån busning som glappar eller för dåliga stötdänpare?
det kan också va problem uppströms med motor kuddar eller mellanaxel upphägningar.
att det stuttsar lite med lågprofilare kan va svårt att fixa men dot diagonal däck ska inte stutsa tycker jag.
bakaxel
Postat: tor apr 09, 2009 5:52 am
av Pv V8
hej, Undrar om du vet hur mycket bredare en 740-940 axel är bredare
än 240? förlåt om jag går in på din tråd, mvh pv v8
Postat: tor apr 09, 2009 9:36 am
av Thorsella
35mm per sida ca
bakaxel
Postat: tor apr 09, 2009 9:46 am
av Pv V8
Tack och lycka till med ditt bygge, Häller själv på med en pv med ls1v8
och 6 växlad låda, Glad påsk

Postat: fre apr 10, 2009 4:52 pm
av Jens Gustavsson
har du tagit nå bilder än?
Postat: fre aug 13, 2010 1:27 pm
av Nisse Hult
Thorsella skrev:ja kan ta upp den på lyften i kväll å ta bilder..
Som sagt var, vi väntar fortfarande...
Postat: fre aug 13, 2010 3:17 pm
av primer
har inte vart under bilen så kort finns tyvärr inte men däckstuddset försvann när jag ändrade pinong vinkeln och satte dit 205 55 16 däck
Postat: fre aug 13, 2010 3:48 pm
av Nisse Hult
Åhå.
Har du ändrat från Thorsella till Primer?
Det hade varit intressant att se en fyrlink som går i kors.
Den kan väl inte gunga mycket förrens pinjonvinkeln varierar i 90 grader...
Eller är det något i förklaringen som jag missat?