Vad händer i robbans garage?
Vad händer i robbans garage?
Ja händer det nått här eg?
Senast redigerad av robban den lör feb 25, 2023 12:45 am, redigerad totalt 4 gång.
- Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
- Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
- Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
ja vad händer?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- lord_nordkvist
- Forumsberoende
- Inlägg: 581
- Blev medlem: mån mar 10, 2008 4:44 pm
- Ort: Lit/Jämtland
Mja det vet jag väl inte, är fortfarande stökigt, men snart har man det som man vill
Några gammla bilder kan jag väl bjuda på.
Och lite vad som har hänt.
Har tagit bort orginalpedalerna för att mr wilwood ska få plats. Fick där med även flytta upp rattstången vilket bara gynnade bättre rattposition.
Sen gjorde jag en adapter mot styrväxeln (nu är bromsservoburken väck)
Passade även på att modda om rattstången med en planetväxel 2:1 vilket ger 1.75rattvarv stop-stop Kan vara bra när man ska fara och luta bilen på gatebil's event
Hade inte nån bra bild på pedalstället i bilen, men det är en hängande modell.
Har även fått mina custom JE m10 kolvar
Renoverad och uppschimsad m5diff
Och till diffen lite flytande guld (iaf enligt prislappen)
Sen har jag en viss m5 turbo maskin på översyn, blir nytt bränslesystem och mer laddtryck
Lite 044pumpar och pyramidringar till m5an, samt 6x22mm cppistons kolvbultar och nya ringar.
Och sist min m30 sugmotor till min M535:a som behöver lite tid som jag inte har just nu ...
Är dålig på att takort, just nu görs kärran i ordning inför lack. Har varit j*vla massa inpassning av plastskärmar och slipning, slipning och åter ja... Har även bytt fronten och gjort den lösmonteringsbar. Samt satt fast skärmarna i nitmuttrar samt styrstift så nu när de väl är inpassade hamnar de exakt lika ifall man vill ha lös dem. Har även skrapat hela underredet som blir grundat och lackat, samt modifierat lite...nä massor med detaljer.
Ja det var väl de jag hade på bild just nu.
Några gammla bilder kan jag väl bjuda på.
Och lite vad som har hänt.
Har tagit bort orginalpedalerna för att mr wilwood ska få plats. Fick där med även flytta upp rattstången vilket bara gynnade bättre rattposition.
Sen gjorde jag en adapter mot styrväxeln (nu är bromsservoburken väck)
Passade även på att modda om rattstången med en planetväxel 2:1 vilket ger 1.75rattvarv stop-stop Kan vara bra när man ska fara och luta bilen på gatebil's event
Hade inte nån bra bild på pedalstället i bilen, men det är en hängande modell.
Har även fått mina custom JE m10 kolvar
Renoverad och uppschimsad m5diff
Och till diffen lite flytande guld (iaf enligt prislappen)
Sen har jag en viss m5 turbo maskin på översyn, blir nytt bränslesystem och mer laddtryck
Lite 044pumpar och pyramidringar till m5an, samt 6x22mm cppistons kolvbultar och nya ringar.
Och sist min m30 sugmotor till min M535:a som behöver lite tid som jag inte har just nu ...
Är dålig på att takort, just nu görs kärran i ordning inför lack. Har varit j*vla massa inpassning av plastskärmar och slipning, slipning och åter ja... Har även bytt fronten och gjort den lösmonteringsbar. Samt satt fast skärmarna i nitmuttrar samt styrstift så nu när de väl är inpassade hamnar de exakt lika ifall man vill ha lös dem. Har även skrapat hela underredet som blir grundat och lackat, samt modifierat lite...nä massor med detaljer.
Ja det var väl de jag hade på bild just nu.
Senast redigerad av robban den lör feb 25, 2012 7:33 am, redigerad totalt 1 gånger.
- Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
- Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
- Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
- Micke Johansson
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 763
- Blev medlem: mån jan 24, 2005 9:57 pm
- Ort: Umeå / Skärgården
- bmw02touring
- Forumsberoende
- Inlägg: 1311
- Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
micke: det är det.
stecka: ja tack själv, hur går det för dig då?
knacknalle: Blir kanske runt 11 i komp helrenoverad, mild 284 kam, lite portad topp, bränsle chip, extaktor samt rostfritt fullflödes system, m5 koppling .. Resten kan du läsa här om bilen -> http://www.bmwcoupe.nu/mycars/daily/daily.html
marmander: Tack tack, saknar lite maskiner bara men det kommer efter som, alla kan inte få det lika bra som du
Ja jag tyckte det var en enkel modifikation när jag ändå var tvugen att göra om rattstången för willwood-pedalerna. För korta styrväxlar är 3-4ggr priset om man ens hittar nån, sen har du fördelen att du kan byta utväxling om du känner att det inte passar dig ganska enkelt med infästningen som jag gjort.
Knutarna vet jag inte exakt material i men nått stål av bättre kvallisort lik verktygsstål. Det är GM splines på planetvxl:n så fick bli tillhörande knutar från http://www.colemanracing.com/ sortement, kan inte hitta på sidan material spec dock. Men jag kommer svetsa samt stifta dem för att kunna SFRO regga bilen vilket jag hade tänkt göra.
stecka: ja tack själv, hur går det för dig då?
knacknalle: Blir kanske runt 11 i komp helrenoverad, mild 284 kam, lite portad topp, bränsle chip, extaktor samt rostfritt fullflödes system, m5 koppling .. Resten kan du läsa här om bilen -> http://www.bmwcoupe.nu/mycars/daily/daily.html
marmander: Tack tack, saknar lite maskiner bara men det kommer efter som, alla kan inte få det lika bra som du
Ja jag tyckte det var en enkel modifikation när jag ändå var tvugen att göra om rattstången för willwood-pedalerna. För korta styrväxlar är 3-4ggr priset om man ens hittar nån, sen har du fördelen att du kan byta utväxling om du känner att det inte passar dig ganska enkelt med infästningen som jag gjort.
Knutarna vet jag inte exakt material i men nått stål av bättre kvallisort lik verktygsstål. Det är GM splines på planetvxl:n så fick bli tillhörande knutar från http://www.colemanracing.com/ sortement, kan inte hitta på sidan material spec dock. Men jag kommer svetsa samt stifta dem för att kunna SFRO regga bilen vilket jag hade tänkt göra.
- Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
- Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
- Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
Riktigt fint garage du har.
Och fina vagnar också
När är planen att va kvar med 02:an? Lite mer info om motorn till den skulle ju va intressant.
Och fina vagnar också
När är planen att va kvar med 02:an? Lite mer info om motorn till den skulle ju va intressant.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
roggah: Ptja har lite många järn i elden men försöker jobba på så gott de går med 02:an. Planen är att premiär köra 6:e juni i pite och då ska jag hälst hunnit med att bromsa oxo. Den ska lackas omg i dagarna är det tänkt men de är lite jobb innan då jag har tagit ner fram och bakvagnen för renovering/översyn, blir nya måttbeställda protech dämpare bak som jag har liggandes, 02-depåns ställbara krängningshämmare, powerflex bussningar i framvagnen, boxade bärarmar (fram) samt att göra om fjäderbenen fram med coilover kitt. Så lite finns det att göra helt klart, tyvärr så är man lite väl grundlig i sitt arbete ibland vilket gör att man får tiden emot sig.
Motorn blir nånting i stil med ovan custom JE kolvar med stora ventilurtag (50/40), HD kolvbultar, 144mm hprofil, 80mm m10vev, kopparringat block med stödgördel med stänkskydd och arp, arp till topp, custom ventil fjädrar, CrMo retainers, alpina stålvippor, ja lite små trix här å där... styrningen jag har är ett Autronic SM4 och funderar på att köra 4st msd 8245 spolar. Turbon är en liten hx50 66mm in 78mm ut med 25:ans hus är sugen på en lite större B&W turbo när holseten inte räcker till. Den ska: ihop, bromsas och SFRO reggas först, mycket vill ha mer
Jag tog och rev det sista på s38:an och det var värre än förväntat.
2st kolvar har oljeringen brustit på det mesta låg nere i tråget. samt ett ringland är skadat på en kolv så pass att ringarna nypit. Det är alltså felmontering av föregående ägare, man ska inte montera stödringen på ovansidan av oljeringen där gör den inte någon nytta
Som synes har ppf's pyramidringar haft stora lekage...
Och här är anledningen, förmjukt matrial i deras första ringar så skärkanten har gett med sig som synes. Gammal ring till vänster nya till höger.
hubb som fått smaka när svängningsdämpare vibrerat lös.
Som synes är den extra stiftad förutom krysskilen, men är inte torrisionssvängningarna så att hubben varit problemet utan är bultarna som svängningsdämparen sitter i hubben som lossnat.
Konstaterade även att 1040whp utan gördel med enbart ARP = Inte bra
Flera överfall har visat tendens att ha rört sig, då målet för i år är 100-150hk till så måste en stödgördel införskaffas!
Fyra ventilsäten behöver en översyn oxo samt nascar kopplingen som var lite blånerad.
Sådär redo att lämnas på honing.
Så nu kan jag lägga lite tid på 02:an ist. Blästrad och lackad balk.
Gjorde i ordning ett bad för e28 bromsoken.
Taada! Sefint ...
Undertiden oken låg och bubblade gjorde jag en _grundling_ okulärbesiktning av knutarna samt fettade om dem.
Vart Fend traktor knutar som inneknut med m5kåpa mot diff, samt bmw 535 ytter knutar... Och nej dom kommer _inte_ gåsönder första provturen
Nu väntar jag bara på mina dammskydd till uniballsen så kan jag montera ihop bakvagnen igen. Sen blir det lackning av underredet ..
Motorn blir nånting i stil med ovan custom JE kolvar med stora ventilurtag (50/40), HD kolvbultar, 144mm hprofil, 80mm m10vev, kopparringat block med stödgördel med stänkskydd och arp, arp till topp, custom ventil fjädrar, CrMo retainers, alpina stålvippor, ja lite små trix här å där... styrningen jag har är ett Autronic SM4 och funderar på att köra 4st msd 8245 spolar. Turbon är en liten hx50 66mm in 78mm ut med 25:ans hus är sugen på en lite större B&W turbo när holseten inte räcker till. Den ska: ihop, bromsas och SFRO reggas först, mycket vill ha mer
Jag tog och rev det sista på s38:an och det var värre än förväntat.
2st kolvar har oljeringen brustit på det mesta låg nere i tråget. samt ett ringland är skadat på en kolv så pass att ringarna nypit. Det är alltså felmontering av föregående ägare, man ska inte montera stödringen på ovansidan av oljeringen där gör den inte någon nytta
Som synes har ppf's pyramidringar haft stora lekage...
Och här är anledningen, förmjukt matrial i deras första ringar så skärkanten har gett med sig som synes. Gammal ring till vänster nya till höger.
hubb som fått smaka när svängningsdämpare vibrerat lös.
Som synes är den extra stiftad förutom krysskilen, men är inte torrisionssvängningarna så att hubben varit problemet utan är bultarna som svängningsdämparen sitter i hubben som lossnat.
Konstaterade även att 1040whp utan gördel med enbart ARP = Inte bra
Flera överfall har visat tendens att ha rört sig, då målet för i år är 100-150hk till så måste en stödgördel införskaffas!
Fyra ventilsäten behöver en översyn oxo samt nascar kopplingen som var lite blånerad.
Sådär redo att lämnas på honing.
Så nu kan jag lägga lite tid på 02:an ist. Blästrad och lackad balk.
Gjorde i ordning ett bad för e28 bromsoken.
Taada! Sefint ...
Undertiden oken låg och bubblade gjorde jag en _grundling_ okulärbesiktning av knutarna samt fettade om dem.
Vart Fend traktor knutar som inneknut med m5kåpa mot diff, samt bmw 535 ytter knutar... Och nej dom kommer _inte_ gåsönder första provturen
Nu väntar jag bara på mina dammskydd till uniballsen så kan jag montera ihop bakvagnen igen. Sen blir det lackning av underredet ..
Senast redigerad av robban den lör feb 25, 2012 7:46 am, redigerad totalt 3 gång.
- Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
- Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
- Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1711
- Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
Jäklar vad fräsct du har det i garaget
Någon teori vad som hänt med oljeringarna på s38:an?
Någon teori vad som hänt med oljeringarna på s38:an?
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836